کد خبر: 24555
A

قطر به خواسته‌های عربستان تن داد؟

قطر در پاسخ «بسیار نرم» خود به مطالبات کشورهای تحریم‎کننده ۳+۱ اعلام کرد که «حماس را از دوحه اخراج می‎کند و فعالیت‎های یوسف القرضاوی و شبکه الجزیره و روابط با ایران را کاهش می‎دهد».

قطر به خواسته‌های عربستان تن داد؟

دیده بان ایران: قطر ساعاتی پس از تعیین ضرب الاجل و تمدید مهلت 48 ساعته برای پاسخ به مطالبات و شروط 13 گانه مصر و سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان، بحرین و امارات) پاسخ خود را تحویل کویت کشور میانجی حل بحران شورای همکاری داده است. پایگاه خبری رای الیوم به نقل از منابع آگاه گزارش داد که امیر قطر در پاسخ خود به مطالبات این کشورها و برای مهار تشدید تنش و بحران با کشورهای همسایه خود «نرمش بسیاری» به خرج داده است.

منابع آگاه به رای الیوم گفتند که این انعطاف دوحه شامل موافقت با «اخراج اعضای حماس از اراضی قطر، ساکت کردن شیخ یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه علمای جهان اسلام و شاید مهاجرت وی به استانبول، ملزم کردن شبکه الجزیره به توقف تبلیغات ضد مصری و پرداخت جریمه به قاهره و قطع کل ارتباطات مالی با اخوان المسلمین و بیرون کردن برخی از رهبران کنونی آن از دوحه» است. منابع آگاه درباره پاسخ به مطالبات ضد ایرانی کشورهای تحریم کننده قطر تاکید کردند که دوحه متعهد شد که روابط خود با تهران را کاهش دهد، اما کاهش این روابط باید با تصمیم و موافقت همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس باشد. وزیر خارجه قطر امروز با سفر به کویت و دیدار با امیر این کشور که مسئولیت میانجیگری حل بحران شورای همکاری را بر عهده دارد، این پاسخ را تحویل داد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، مرزهای زمینی و دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند. مصر و سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به قطر 10 روز فرصت دادند تا شروط 13 گانه آنها از جمله بستن شبکه الجزیهر و قطع روابط با ایران را عملی کند، اما دوحه که اتهام مبنی بر حمایت از گروه های تروریستی را رد کرده، پاسخی مثبتی به خواسته‌های مطرح شده کشورهای چهارگانه نداده است. از دیگر خواسته های کشورهای 3+1، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران، قطع روابط خود با اخوان المسلمین، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه های تروریستی القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار می رود.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر