کد خبر: 24607
A

سالک: برگزاری حج امسال به نظر شورای عالی امنیت ملی بستگی دارد

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که برگزاری حج امسال منوط به نظر شورای عالی امنیت ملی است.

سالک: برگزاری حج امسال به نظر شورای عالی امنیت ملی بستگی دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ حجت الاسلام احمد سالک در توضیح موضوع حج امسال با توجه به برخی نگرانی‌ها پیرامون آن به دلیل تغییر حاکمیت عربستان گفت: قبل از برگزاری مراسم حج در سال 94 که منجر به کشته شدن بسیاری از مسلمانان در منا شد ما در کمیسیون فرهنگی جلسه‌ای با مسئولان سازمان حج و زیارت و قاضی‌عسگر داشتیم و از آن‌ها خواستار ارائه گزارشاتی درباره تدابیرشان برای مناسک حج شدیم چون پیش بینی بروز اتفاقی را در مکه می کردیم.

وی افزود: امسال هم برای برگزاری مناسک حج از آقای قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و رئیس و معاونان سازمان حج و زیارت برای حضور در کمیسیون دعوت کردیم تا به صورت شفاف مسائل را مطرح کنند چون با توجه به بروز اتفاقاتی در منطقه احتمال ایجاد مشکلاتی در حج امسال است.

سالک توضیح داد: اتفاق اول موضوع یمن است که پیش بینی می‌شود اتفاقاتی در این راستا بیفتد و عربستان بخواهد امتیازاتی بگیرد. موضوع دوم تغییر حاکمیت در عربستان است که موضع گیری‌های آنها دیگر اسرائیلی شده و مثل گذشته نیست، روندی که بار سیاسی و حاکمیتی دارد.

وی افزود: مساله دیگر تضمین‌هایی است که باید برای امنیت حجاج جهت انجام واجبات‌شان داده شود. درباره این دغدغه‌ها توضیح آقای قاضی‌عسگر این بود که این موارد و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: آقای قاضی‌عسگر سیر موضوع را اینطور بیان کرد که در ابتدا مخالفت‌هایی با برگزاری مناسک حج انجام شد، مخالفت‌هایی که منجر به نوشتن نامه‌ای به مقام معظم رهبری شد،‌ ایشان دستور دادند این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بحث شود. شورا نیز بعد از بحث و بررسی با برگزاری مناسک حج موافقت کرد؛ به همین دلیل بعد از موافقت رایزنی با عربستان شروع شد و عربستان به کلیه خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران برای اجرای حج و تامین امنیت حجاج تن داد.

وی ادامه داد: البته آقای قاضی‌عسگر نیز این موضوع را مطرح کرد که عربستان در مورد برگزاری دعای کمیل و مراسم عرفه و برائت از مشرکان توضیحاتی داده مبنی بر اینکه عربستان چون نگران است حرکت داعشی در جمعیت صورت گیرد سیکل اجرای دعای کمیل و مسائل را تغییر داده است به غیر از این موارد بقیه شرایط را عربستان پذیرفته است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اینکه با آمدن ولی عهد جدید عربستان وضعیت حج به کجا خواهد کشید گفت: آقایان معتقدند با تغییر حاکمیت عربستان تعهداتی که زیر مجموعه حکومت عربستان برای حج دادند منافاتی با این مساله ندارد ولی باز هم در این موضوع جدید باید شورای عالی امنیت ملی نظر دهد.

سالک در مورد وجود دغدغه‌هایی در بین مردم برای انجام مناسک حج گفت: این بحث‌ها وجود دارد، البته برخی تبلیغ می‌کنند که مردم به حج نروند، اما ما باید حج را برگزار کنیم با این شرط که تضمین‌های لازم داده شود.- ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر