کد خبر: 24739
A
رسول منتجب نیا:

تخریب پیروز انتخابات، انتقام‌گیری از مردم است/ گفت و گوی ملی نیاز به مقدمات دارد

رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: گفت‌وگو ملی یک کار زیر بنایی است و نیاز به مقدمات دارد. بیش از 20 سال قبل برخی از دوستان در جناح‌های مختلف پیشنهاد کردند زمینه گفت‌وگو ملی فراهم شود تا درنتیجه آن همگی پای منافع مشترکی بایستند و اجازه ورود خدشه‌ای به آن داده نشود، اما متأسفانه پیگیری صورت نگرفت زیرا لازم بود تمام مسئولان نظام در این زمینه هماهنگ باشند.

تخریب پیروز انتخابات، انتقام‌گیری از مردم است/ گفت و گوی ملی نیاز به مقدمات دارد
دیده بان ایران: سول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: گفت‌وگو ملی یک کار زیر بنایی است و نیاز به مقدمات دارد. بیش از 20 سال قبل برخی از دوستان در جناح‌های مختلف پیشنهاد کردند زمینه گفت‌وگو ملی فراهم شود تا درنتیجه آن همگی پای منافع مشترکی بایستند و اجازه ورود خدشه‌ای به آن داده نشود، اما متأسفانه پیگیری صورت نگرفت زیرا لازم بود تمام مسئولان نظام در این زمینه هماهنگ باشند.
 
علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی طراح "آتش‌بس یک‌طرفه " در آستانه عقد قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال فرانسه که اولین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام محسوب می‌شود، اعلام کرد که «اینجا موضوعی اصلی است نه فرعی، وقت آتش به اختیار، فریاد کشیدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هرچند یک‌طرفه جایز نیست؛ پس بسم‌الله.»
 
در ابتدای هفته گذشته در یادداشتی که زاکانی در کانال تلگرام خود منتشر کرده بود، با اشاره به شرایط سیاسی کشور پس از اتمام انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و مقایسه اوضاع امروز با آنچه در سال‌های پایانی دهه ۷۰ شاهد بودیم، نوشته بود که نیاز است اصولگرایان و منتقدان دولت به خاطر مصالح و منافع ملی، حتی اگر شده «به‌صورت یک‌طرفه آتش‌بس» اعلام کنند.
 
اما با توجه به شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای و تلاش‌هایی که برای تحریم ملت ایران و اعمال فشارهایی به شرکت‌های خارجی برای منصرف شدن آن‌ها از همکاری با ایران انجام می‌شود، مشخص نیست به کدام دلیل عقد قرارداد با یک شرکت معتبر خارجی که به‌وضوح شکست کوشش‌های دولت تازه‌کار آمریکا را نشان می‌دهد، دلواپسان را چنین عصبانی کرده که به‌سرعت پا بر پیشنهاد خود می‌گذارند؟
 
رسول منتجب نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگو یی درباره دلایل طرح آتش بس از طرف اصولگرایان و نقض آن بعد از دو روز گفت: اصولگرایان باید تکلیف خود را روشن کنند. در انتخابات مجموعه‌ای از اصولگراها که از نیروهای شاخص و اثرگذار آن‌ها بودند مانند آقایان ناطق نوری یا علی لاریجانی و شخصیت‌های دیگر از آقای دکتر روحانی حمایت به عمل آوردند، یک تعدادی هم که خود را اصولگرا می‌دانند جزء کسانی بودند که دست به تخریب و مخالفت زدند. مجموعه‌ای هم از این طیف سیاسی که کمتر مشاهده شد به تخریب رو آورند از آقای رئیسی حمایت کردند.
 
منبع : رویداد 24
 
وی در ادامه اضافه کرد: این سه دسته در اصولگراها وجود داشت، آن‌هایی از کاندیدا این طیف سیاسی حمایت کردند یا نکردند، تکلیفشان روشن است ولی دسته دوم که به بهانه انتخابات دولت را آماج حملات قراردادند و برای تخریب شخص آقای روحانی از توهینی گذر نکردند همچنان بر طبل خود می‌کوبند.
 
منتجب نیا اظهار داشت: این کار در دوران انتخابات هم خلاف شرع و قانون به‌حساب می‌آمد، اما آن دوران به پایان رسید و آقای دکتر روحانی بارأی بسیار بالا مورد تائید مردم قرار گرفت و مجدد به پاستور راه یافت، اما اکنون دامن زدن به اختلافات و طرح مسائل انتخاباتی هیچ‌گونه توجیه عقلانی، اخلاقی، سیاسی و عرفی به دنبال ندارد. امروز اگر جناح شکست‌خورده در انتخابات با دست‌وپا زدن درصدد برآید جناح پیروز را تخریب کند به‌جز مقابله و انتقام‌گیری از مردم هیچ توجیهی برای او نمی‌توان آورد و بدون شک این کارها ضربه زدن به‌نظام محسوب می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: رفتار این آقایان با چند زیان همراه است. اولین آن همان ضربه به‌نظام است که درنتیجه آن در دنیا مطرح می‌شود مسئولان جمهوری اسلامی همیشه آماج حملات و اعتراضات قرار دارند. دومین بحث دراین‌باره دهن‌کجی به مردم و مخالفت با اکثریت به‌حساب می‌آید، سومین زیان هم مغشوش و مشغول نگه‌داشتن حواس رئیس‌جمهوری به این مسائل است و مسئله چهارم آلوده کردن فضای جامعه به بداخلاقی، دشمنی و عداوت است زیرا در انتخابات اخیر مشاهده شد منازعه‌ها به نام مناظره به وجود آمد و در آن نزاع، کشمکش و تخریب به تصویر کشیده شد که همین مسئله در روحیه مردم اثر منفی گذاشت و آن‌ها را مضطرب ساخت. گروه مورداشاره می‌خواهند این اضطراب و التهاب در میان مردم حفظ و آرامش از آن‌ها گرفته شود که ضرر آن به‌کل نظام برمی‌گردد.
 
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی بیان کرد: امروز در کشور با توجه به اینکه دولت آمریکا در حال شاخه شانه کشیدن است و برخی از کشورهای همسایه به‌خصوص صهیونیست‌ها در برابر ما ایستاده‌اند، نیاز به وحدت و اقتدار بیشتر احساس می‌شود زیرا آن‌ها چپ و راست متوجه نمی‌شوند و بین اصولگرا و اصلاح‌طلب و دولت‌ها فرقی نمی‌بینند باکلیت نظام و ملت مخالفت دارند و دقیقاً در این موقعیت که نیاز به وحدت داریم درصورتی‌که مسائل تفرقه‌آمیز مطرح شود نه‌تنها هیچ‌گونه نتیجه‌ای ندارد، بلکه ضرر زیادی به اقتدار، وحدت و انسجام ملی وارد خواهد شد و تعجب ازآنجاست که با این شیوه رفتاری شعار حمایت از نظام، ولایت‌فقیه، انقلاب و به‌خصوص حمایت از محرومان و مقابله با استکبار هم سرمی دهند.
 
منتجب نیا یادآور شد: گروه موردنظر در عمل در جهت مخالف شعارهای خود حرکت می‌کنند لذا به نظر می‌آید که این آقایان درصورتی‌که توان یاری‌رسانی ندارند، ساده‌ترین کار یعنی سکوت را برگزینند تا این دولت کار خود را انجام دهد. با این اعتراضات به‌طور حتم دولت کناره‌گیری نمی‌کند و تنها نتیجه این است که خود را بیشتر در چشم مردم خوار می‌کنند و مردم در انتخاباتی دیگر مجدد دست رد به سینه آن‌ها خواهند زد.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به جمله مقام معظم رهبری "آتش به اختیار " تأکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند منظور من قانون‌شکنی نیست زیرا این کار جرم و خلاف است، اما این عده همین را برای دستیابی به اهداف خود بهانه می‌کنند و در آن نه تفسیر رهبری و نه شخصیت‌ها را نمی‌پذیرند و به همه‌چیز نگاه ابزاری دارند.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص تحقق گفت‌وگو ملی پیش از شکل‌گیری آتش‌بس توضیح داد: گفت‌وگو ملی یک کار زیر بنایی است و نیاز به مقدمات دارد. بیش از 20 سال قبل برخی از دوستان در جناح‌های مختلف پیشنهاد کردند زمینه گفت‌وگو ملی فراهم شود تا درنتیجه آن همگی پای منافع مشترکی بایستند و اجازه ورود خدشه‌ای به آن داده نشود، اما متأسفانه پیگیری صورت نگرفت زیرا لازم بود تمام مسئولان نظام در این زمینه هماهنگ باشند.
 
منتجب نیا در ادامه خاطرنشان کرد: گفت‌وگو ملی باید انجام شود و در تمام کشورها باوجود سلایق، احزاب و جریان‌های مختلف منافع مشترک تعریف‌شده است، ولی ما هنوز این کار را باوجودآنکه دارای قانون اساسی و سند بیست‌ساله و... هستیم، انجام نداده‌ایم که درنتیجه آن زمان رقابت‌ها تیشه را به ریشه یکدیگرمی‌زنیم وبر روی درخت بن و ریشه می‌زنیم و توجه نداریم این کار همه را نابود می‌کند و تنها شامل حال جناح رقیب نمی‌شود زیرا همگی در یک کشتی با منافع مشترک قرار دارند که در صورت بروز اشکال همه باهم غرق خواهند شد.
 
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: گفت‌وگو ملی نیاز به بررسی و تعقل دارد و برای انجام آن به‌صورت اورژانسی جناح‌های مختلف باید از تخریب دست‌بردارند و این شرط اولیه است زیرا درصورتی‌که این کار محقق نشود امکان مذاکره هم وجود نخواهد داشت. وقتی صحبت از آتش‌بس به میان می‌آید بلافاصله باید سلاح‌ها یعنی همان قلم و تریبون‌ها زمین گذاشته شود و همه به دنبال وحدت در عین کثرت روند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر