کد خبر: 24930
A
دیده بان ایران از انتخاب شهردار تهران گزارش می دهد؛

ترکیب ۱۱ ، ۶ و ۴ اعضای شورای شهر؛ شهردار آینده تهران را مشخص می کند/ گردش به چپ کارگزاران و گردش به راست اتحاد ملت برای رسیدن کرسی شهرداری تهران

بسیاری از اصلاح طلبان تصور می کردند که یک دست شدن شورا کار را برای انتخاب شهردار آسان می کند. اما واقعیت چیز دیگری است در این شورا که ترکیب آن بیشتر شبیه شرکت سهامی چهره های اصلاح طلب است برخی از اعضاء سنگ گزینه مورد علاقه خود را به سینه زده یا گزینه ای را نمایندگی می کنند.

ترکیب ۱۱ ، ۶  و ۴  اعضای شورای شهر؛ شهردار آینده تهران را مشخص می کند/ گردش به چپ کارگزاران و گردش به راست اتحاد ملت برای رسیدن کرسی شهرداری تهران

دیده بان ایران- سعید سیف: رقابت در میان اصلاح طلبان برای کسب کرسی شهرداری پایتخت شدت گرفته است. گزینه ها پی در پی معرفی می شوند و در میان اخبار از اتحاد و ائتلاف ها برای تصاحب  کرسی ساختمان بهشت سخن به میان می آید.  

 

بسیاری از اصلاح طلبان تصور می کردند که یک دست شدن شورا کار را برای انتخاب شهردار آسان می کند. اما واقعیت چیز دیگری است در این شورا که ترکیب آن بیشتر شبیه شرکت سهامی چهره های اصلاح طلب است هر کدام از اعضاء سنگ گزینه مورد علاقه خود را به سینه زده  یا گزینه ای را نمایندگی کند. 

جنگ اسامی در میان اعضای شورای شهر

باید دید در "جنگ  اسامی" شورای شهر تهران کدام گروه می تواند با ائتلاف دیگر گروه ها "نام" مورد علاقه خود را شهردار کند.

 

بنابراین بیراه نیست اگر ادعا کنیم ترکیبی از اتحادها و رقابت ها شهردار تهران را مشخص می کند. اتحادی که همین امروز میان حسین مرعشی از حزب کارگزاران و حزب اتحاد ملت برقرار شده است تا گزینه مورد نظر ائتلاف چپ و راست اصلاحات را شهردار کند و پست ها میان آنها تقسیم شود.

 

ماه عسل اتحاد ملت و کارگزاران

از همان روزی که علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت؛ از گزینه های حزب کارگزاران حمایت کرد. تحلیل گران سیاسی به این باور رسیدند که در نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) نوبت ماه عسل دو رقیب دیرین جریان اصلاح طلب فرا رسیده است.

تکنوکرات های که زمانی مورد نفرت جریان چپ بودند اکنون گزینه مطلوب آنها محسوب شده و دیگر حرفی از رقابت های سال 84 نیست!

پر بیراه نیست اگر بگوییم تاریخ بیست ساله اصلاحات تا کنون چنین هم آغوشی را در عرصه سیاسی تجربه نکرده است. مطرح شدن اسامی چون؛ حجتی، مرعشی، نجفی، ستاری فر و... بر زبان  اعضای ارشد اتحاد ملت و کارگزاران تنها یک معنی دارد تغییر جهت گیری سیاسی دو جناح رقیب در جبهه اصلاحات برای هدفی کوتاه مدت.

اما برخی از تحلیل گران بر این باورند که حزب کارگزاران سازندگی در طی سال های اخیر جهت گیری سیاسی اش تغییر کرده است. تغییر جهت در کارگزاران از سال 92 و اضافه شدن اعضای جدید به شورای مرکزی این حزب به خود گرفت؛ حالا تکنوکرات های قدیمی دیگر سعی نمی کنند مانند مجلس پنجم و ششم لیست مجزا بدهند، اکنون آنها خود را لیدر جریانی می دانند که زمانی خود منتقد آن بودند. در واقع کارگزاران سال 96 و پس از هاشمی در منش و روش متفاوت از کارگزاران سال 84 است. گردش به چپ حزب کارگزاران این روزها بیش از پیش به چشم می آید؛ هر  چند اصلاح طلبان هم در غیبت تعریف درست گفتمانی از مفهوم اصلاح طلبی؛ در سیاست، اقتصاد و اجتماع از هویت چپ خود فاصله گرفته اند. اینجا بازی منافع حزبی یا تاکتیک جای خود را به گفتمان داده است. این مفهوم در انتخاب شهردار تهران در صحبت های اعضای ارشد حزب کارگزاران مانند حسین مرعشی و غلامحسین کرباسچی نمود بیشتری پیدا کرده است.

اصلاح طلبان و در راس آنها اعضای جبهه مشارکت که اکنون در احزابی چون ندای ایرانیان، اتحاد ملت، عدالت و آزادی  و.... منشعب شده اند این روزها گردش به سمت راست را دنبال می کنند آنها که زمانی مخالف جدی سیاست های مدیران تکنوکرات ها کارگزاران بودند اکنون در تحولی تاکتیکی و گردش به راست؛ اتحاد با رقیب دیرینه حضور موثر شهرداری تهران و دولت دوازدهم دنبال می کنند.

چپ های دیروز دیگر آتش تندی ندارند آنها سعی می کنند در دهه چهارم انقلاب هماهنگ با تکنوکرات ها فارغ از درگیری های جناحی به حضور در مناصب دولتی چشم دارند. حال باید دید در میان لابی های سیاسی گردش به چپ کارگزاران و گردش به راست اتحاد ملت ؛ شانس این دو حزب را برای تصاحب صندلی قالیباف بالا خواهد برد یا خیر؟!

 

اگر بخواهیم شورای شهر تهران را قطب بندی سیاسی کنیم؛

 

با تحلیلی در ترکیب اعضای شورا  و محتوای رسانه ای تولیدی از سوی ایشان سه طیف شورای شهر تهران به ترتیب :

مستقلین ۱۱ نفر، اتحاد ملت ۶ نفر ، کارگزاران ۴ نفر قطب های شورای شهر را مشخص می کند. هر چند ممکن است این ترکیب در انتخاب گزینه ها دچار تغییر و تحولات عمده ای شود اما گعدهای سیاسی که تا کنون شکل گرفته تقریبا همین ترکیب را به ناظران سیاسی نشان می دهد.

اگر مستقلین شورای شهر بتوانند با تشکیل یک فراکسیون مشخص و متحد گزینه ای برای شهرداری تهران داشته باشند به جرات می توان از سه قطبی شدن شورای پنجم میان اصلاح طلبان در امر انتخاب شهردار و شورای شهر سخن گفت.

شهردار تهران هر کس که می‌خواهد باشد، باید برآیند توافق طبیعی اعضای ٢١ نفری شورای شهر باشد. اعضای شورای شهر نباید مرتکب اشتباه  شوند و از نامزدی حمایت کنند که از بیرون شورا بر آنان تحمیل شود چرا که این امر بی تردید موجب تشتت در آرای اعضا و درنهایت  تکرار تجربه تلخ شورای اول خواهد شد.

آیا 11 نفر می توانند موفقیت و سلامت شورا را تضمین  کنند ؟

  بدین ترتیب تحرک و وزن کاندیداهای غیز حزبی یا به اصطلاح 11 مستقل تحرک تک‌تک اعضای شورا باید در برابر رأیی که می‌دهند، مسئولیت‌پذیر باشند. فردای روزگار نمی‌توانند بگویند رأی واقعی ما این فرد نبود. اهمیت رعایت این نکته در این است که رابطه شورا و شهردار را متوازن و مسئولانه می‌کند. هر چند اعضای شورا می‌توانند و حتی می‌باید از مشورت نیروهای سیاسی همسوی خود در بیرون از شورا استفاده کنند و در این زمینه ظرفیت مشورت‌پذیری بالایی از خود نشان دهند؛ ولی در‌نهایت باید آنها تصمیم نهایی را بگیرند در غیر این صورت تا پایان دوره شورا دچار اختلال سیستمی و ارتباطی خواهند شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر