کد خبر: 26002
A

اسحاق جهانگیری: آمریکا می خواهد ایران را ناقض برجام معرفی کند/ اگر نقض برجام صورت گیرد ایران عکس‌العمل تند نشان می‌دهد./ رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور زحمات و اقدامات زیادی را به ویژه در بخش مربوط به برگزاری انتخابات و تامین امنیت انجام داد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر کمیسیون ویژه برجام تشخیص دهد که اقدامات اخیر آمریکا خلاف برجام است، جمهوری اسلامی واکنش تندی نشان خواهد داد.

اسحاق جهانگیری: آمریکا می خواهد ایران را ناقض برجام معرفی کند/ اگر نقض برجام صورت گیرد ایران عکس‌العمل تند نشان می‌دهد./ رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور زحمات و اقدامات زیادی را به ویژه در بخش مربوط به برگزاری انتخابات و تامین امنیت انجام داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ اسحاق جهانگیری امروز (شنبه) طی سخنانی در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به مطالبات قشر جوان و بانوان کشور و همچنین مطالباتی که از ناحیه رسانه های جدید مطرح می شود، اظهار کرد: ما امروز در یک شرایط پیچیده منطقه ای و جهانی قرار گفته ایم و تنش آفرینی هایی که گروههای افراطی به کمک برخی کشورهای منطقه انجام می دهند، شرایط خاصی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اقدامات لابی صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی گفت: از ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی ایران، لابی صهیونیستی در سطح بین المللی تلاش کرد تا دنیا را علیه ما متحد کند و این لابی توانسته است حتی در برخی از کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی هم، تاثیر سوء بگذارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به رویکرد تندتری که دولت آمریکا علیه ایران اتخاذ کرده است، بیان داشت: رخدادهای جهانی نشان دهنده ابعاد مخاطره آمیزی علیه جمهوری اسلامی است و آمریکایی ها به دنبال این هستند که در فضای بین الملل، ایران را به عنوان ناقض برجام معرفی کنند تا در سطح بین الملل و سازمان ملل، علیه ایران اجماع سازی کنند.

جهانگیری ادامه داد: آمریکایی ها تلاش دارند تا در سطح بین الملل چنین القاء کنند که فضای ایران برای کسب و کار یک فضای پُرریسک است و تحریم های جدیدی علیه ایران در راه است.

وی با اشاره به تشکیل یک کمیسیون عالی برای نظارت بر برجام در داخل کشور با مصوبه شورای عالی امنیت ملی، تصریح کرد: اگر این کمیسیون عالی تشخیص دهد که برجام نقض شده است، حتما جمهوری اسلامی عکس العمل لازم را نشان می دهد؛ ایران نشان داده است که در برابر حرکات تهدید آمیز نه تنها عقب نشینی نمی کند بلکه اقدام متناسب و شاید هم برخورد تندتر انجام می دهد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید طرح آمریکایی ها مبنی بر پُرریسک نشان دادن فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در ایران را به شکست بکشانیم، اظهار کرد: ما باید اطمینان‌بخش بودن فضای کسب و کار در داخل کشور را تبلیغ کنیم و هیچکس نباید در این رابطه در میدانی که آمریکایی ها طراحی کرده اند بازی کنند.

جهانگیری با اشاره به اَبَرچالش‌های پیش رو بیان داشت:در برخی از حوزه ها، تراکم مشکلات یک اَبَر چالش ایجاد کرده است؛ حوزه هایی مانند بیکاری، آب، محیط زیست و نظام بانکی، در زمره حوزه هایی هستند که باید برای حل مشکلات آنها جدیت بیشتری به خرج داد.

وی ادامه داد: برای مثال در حوزه نرخ سود سپرده بانکی، مجموعه دولت و بخش خصوصی نرخ سود 15 درصد را مصوب کرد اما این مهم تحقق نیافت؛ این امر بدین معناست که نظام بانکی باید با جدیت بیشتری در جهت رفع مشکلات  و موانع پیش روی خود گام بردارد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فرصت های پیش رو جهت رسیدن به توسعه و رشد اقتصادی گفت: در این مقطع از یکسری فرصت های خاص اجتماعی و اقتصادی بهره مند هستیم که مهمترین آنها، امید و اعتماد مردم به عنوان یک سرمایه بزرگ است؛ همچنین باید به مقوله امنیت مثال زدنی جمهوری اسلامی نیز در منطقه ای ناامن اشاره کرد.

جهانگیری با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی یک نسخه اجماعی و پذیرفته شده از جانب همه بخش ها و گروه هاست، گفت: همه بخش ها، سیاست های اقتصاد مقاومتی را قبول دارند اما اینکه این سیاست ها چقدر عملیاتی می شود بحث دیگری است؛ برخی در موضوع اقتصاد مقاومتی صرفا به دنبال گرفتن یقه دولت هستند.

وی با بیان اینکه امروز ایران در بخش های مختلفی اعم از نفت و گاز، حمل و نقل، آب و برق و ... چند صد میلیارد دلار طرح آماده برای عرضه به دنیا دارد، افزود: به غیر از آمریکایی‌ ها، تصمیم گیران و سرمایه گذاران سایر بخش ها از جمله اروپا و آسیا مشتاق کار با ایران هستند؛ بنابراین نقطه عزیمت برای بهره مندی از این فرصت، اصلاح فرآیندها و توافق بر سر حل مسائل محوری کشور است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای شکل گیری یک دولت قوی، همه بخش ها باید همراهی کنند، تصریح کرد:حل مشکل بیکاری، نیازمند رونق تولید و جذب سرمایه گذاری خارجی است؛ اما شاهد هستیم که وقتی سرمایه خارجی جذب می شود فوری یک عده شروع به سروصدا می کنند و گاهی دستگاههای رسمی کشور که باید در این رابطه حمایت‌گر باشند، به مخالف تبدیل می شوند.

جهانگیری با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی مستمر و فراگیر و اشتغالزا، نیاز به میدان آوردن همه توان کشور اعم از توان حاکمیتی و بخش خصوصی داریم، گفت: بخش خصوصی باید با دولت گفتگوی نتیجه بخش داشته باشد و بیش از اهمیت دادن به تعداد تشکیل جلسات باید به خروجی و نتایج آنها توجه کند؛ مشکل ریشه ای ما این است که تصمیمات خوب می‌گیریم اما در اجرا ضعف داریم.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین مسائل که در اقتصاد ایران ماندگار شده، موضوع کاهش بهره وری است، اظهار کرد: در بخش دولتی و بخش خصوصی، کاهش بهره وری مشاهده می شود؛ از برنامه سوم به بعد، مصوب شد که بیش از 30 درصد رشد اقتصادی کشور از محل افزایش بهره وری باشد که هیچگاه این اتفاق رخ نداد؛ در دستگاههای دولتی به دلایلی این بهره وری مشاهده نمی شود اما چرا در بنگاههایی که از دولت به بخش خصوصی واگذار شده، بهره وری افزایش نیافته است؟

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید مجوزهایی که مانع کار بخش خصوصی است لغو شود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که مصوبات و دستورات ستاد فرماندهی افتصاد مقاومتی باید نافذالکلام باشد؛ اما شاهدیم که بعضا یک مدیرکل دولتی نیز به مصوبات عمل نمی کند؛ قطعا کسی نباید با مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مخالفت کند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به موضوع چینش کابینه دوازدهم گفت: شخص رئیس جمهور مسئول انتخاب اعضای کابینه است البته بخش های مختلف در این رابطه طرف مشورت قرار می گیرند و با مقام معظم رهبری نیز مشورت می شود؛ اما وزرایی که از جانب رییس جمهور به مجلس پیشنهاد می شوند انتخاب و نظر شخص رییس جمهور هستند.

وی ادامه داد: ما تا آخرین لحظه کارها و اقدامات لازم را انجام می دهیم؛ اگر رئیس جمهور مصلحت دانست که ما در دولت بعدی همکار باشیم، استقبال خواهیم کرد و چنانچه مصلحت دیگری تشخیص داد، باز هم به دولت کمک می کنیم.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور در دولت یازدهم زحمات و اقدامات زیادی را به ویژه در بخش مربوط به برگزاری انتخابات و تامین امنیت انجام داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر