کد خبر: 26074
A
مهدی مطهر نیا در گفت و گو با دیده بان ایران:

عدم حضور زنان در کابینه دوازدهم مهر تاییدی است بر وجود تمایزات جنسیتی در جامعه/ رئیس جمهور لازم است مهره های کابینه دوازدهم را طوری بچیند که چالش های موجود را به فرصت جهت توسعه کشور تبدیل نمایند

این مفسر سیاسی در رابطه با حضور بانوان در دولت دوازدهم بیان کرد: بخش مهمی و ویژه ای از اجتماع شایستگان را زنان تشکیل می دهند و حضور آنان در تمامی سطوح جامعه، حق طبیعی و اجتماعی زنان است. البته مسئله مهم این است که در میان جامعه ما بانوان شایسته و کارآمد بسیاری وچود دارند که در مقام قیاس با مردان شایسته از ویژگی های ممتاز و والایی برخوردارند که آنها را از برخی مردان متمایز می سازد و بنده بر این باورم که دکتر روحانی باید بخشی از کابینه خود را به بانوان مدبر اختصاص دهند.

عدم حضور زنان در کابینه دوازدهم مهر تاییدی است بر  وجود تمایزات جنسیتی در جامعه/ رئیس جمهور لازم است مهره های کابینه دوازدهم را طوری بچیند که چالش های موجود را به فرصت جهت توسعه کشور تبدیل نمایند

 

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: با  نزدیک شدن به مراسم تحلیف رئیس جمهور و آغاز به کار دولت دوازدهم، موضوع چگونگی چینش کابینه آتی به یکی از داغ ترین موضوع محافل سیاسی کشور و همچنین شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. 

 بسیاری از مردمی که در 29 اردیبهشت ماه گذشته پای صندوق های رای حاضر شدند منتظرند تا ببینند که حسن روحانی چه کسانی را برای کابینه آینده خودش به مجلس معرفی خواهد کرد. 

از سوی دیگر طی چند روز گذشته برخی خبرها حاکی از این بود که دو جناح سیاسی کشور در صدد گرفتن سهم خواهی از دولت آینده برآمده اند، خبری که هر چند با تکذیب سخنگوی دولت مواجه شد اما به ظاهر این موضوع کماکان مورد بحث و گفت و گوی میان احزاب سیاسی کشور است.

موضوع مشورت رهبری با رییس جمهور از دیگر مباحث پرمناقشه چند روز اخیر بود که این موضوع روز جمعه با اطلاعیه ای که دفتر و سایت رهبری منتشر کرد تا حد بسیار زیادی به این شایعات پایان داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: رویکرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزیران نیز مشخص است؛ رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است، و این هم، حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی-امنیتی تعیین شده است. 

همچنین در ادامه آمده:  در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند؛ چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمان‌ها می‌شود و نگهبانی و مراقبت در خصوص حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند.

در همین ارتباط مهدیمطهر نیا، استاد دانشگاه و مفسر سیاسی، اعتقاد دارد که صدور چنین بیانیه ای از سوی رهبر انقلاب به معنی باز گذاشتن دست رییس جمهور در چینش کابینه است. وی در ادامه به خبرنگار دیده بان ایران گفت: 

بیانیه مقام معظم رهبری در ارتباط با ورود در اقباس با تعیین وزرا در دولت های گوناگون به ویژه در دولت اخیر پس از نظارت های متفاوت در حوزه افکار عمومی متوجه ایجاد فضای مطمئن تری برای تعیین کابینه توسط شخص رئیس جمهور است. این بیانیه بر این نکته تصریح دارد که در بعضی از وزارتخانه ها به خصوص دو وزارتخانه رئیس جمهور از جانب مقام معظم رهبری پیشنهاد دریافت می کند و روحانی مختار است باقی مهره های کابینه خود را با آزادی عملی که از طرف رهبر دریافت کرده اند، بچینند.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر نهادهای گوناگون حکومتی با تشکیل دولت می خواهند به اهداف و سمت های مختلف برای خود دست یابند. البته فراموش نکنیم در ایران دولت به واسطه ساختار قدرت موجود در قانون اساسی دولت به معنای حکومت و حاکمیت و نماینده ملت در عرصه داخلی و بین المللی در رده دوم امنیت قرار دارد و عملا نهادهای فرادولتی موجود در حکومت به انضمام مقام اول حکومتی دارای قدرت عملیاتی بیشتر از دولت در ساختار قدرت می باشد فلذا وزرای انتخابی دولت با تصمیم و مشورت مقام رهبری صورت پذیرد تا با تایید ضمنی و احتمالی ایشان، زمینه ساز همکاری بیشتر این نهاد های فرا دولتی در آینده تشکیل دولت شوند.

مطهرنیا درپاسخ به  صحت و یا عدم واقعیت این که برخی فعالان سیاسی همانند پارسایی، حسین زاده، حضرتی در فضای مجازی بیان داشته اند که خبرهای خوبی از چینش کابینه دوازدهم به گوش نمی رسد و این مسئله موجب دلهره بسیاری از فعالان و حتی بسیاری از مردم شده است، تصریح کرد: بنده معتقدم باید در این مسئله صبور بود تا زمانی که لیست وزرای انتخابی به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد داده شود. باید بپذیریم که درحال حاضر ایران، دچار بحران و چالشی عمیق است که لازم است نظام موجود به فکر ایجاد ساختارها و یا انتخاب عاملیت ها یا کارگذارانی باشد که بتوانند وضعیت موجود را با کارآمدی شخصی و شخصیتی در قالب مدیریت بهینه آینده در ماموریت ابلاغی به خود بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی عملیانی کنند.

 

مطهر نیا همچنین ادامه داد: اکنون ما شاهد تراکم  بحران های منطقه ای، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سایر بحران های متفاوت درجامعه هستیم که حل این بحران ها و چالش ها نیازمند افراد مدیر و مدبری است که این چالش ها را به فرصت تبدیل کنند. از همین روی روحانی باید به فکر دولتی باشد که در کمپین انتخاباتی خود، به مردم وعده داده است و شعارهایی که به واسطه آنها موفق به اخذ 24 میلیون رای شده است با صداقت و صمیمیت و صراحت و صلابت برای مردم اجرایی نماید. در نهایت لازم است دکتر روحانی، با تامل و دست باز اقدام به چنینش کابینه ای کند که در آن مدیریت شخصی و شخصیتی و دولتی آشکار باشد که در این صورت رئیس جمهور گام موثری را برای ارتقای نسل های آینده برداشته اشت.

 

این استاد دانشگاه درخصوص حضور و سهم بانوان در دولت جدید تشریح کرد: بنده معتقدم  شایستگان باید در کابینه حضور داشته باشند. بخش مهمی و ویژه ای از اجتماع شایستگان را زنان تشکیل می دهند و حضور آنان در تمامی سطوح جامعه، حق طبیعی و اجتماعی زنان است. البته مسئله مهم این است که در میان جامعه ما بانوان شایسته و کارآمد بسیاری وچود دارند که در مقام قیاس با مردان شایسته از ویژگی های ممتاز و والایی برخوردارند که آنها را از برخی مردان متمایز می سازد. 

 

مطهرنیا در پایان ادامه داد: اگر زنان برتر و والایی در این جامعه وجود دارند که کارآمدی و شایستگی آنها به اثبات رسیده است، عقلانیت معطوف به شایستگی ایجاب می کند که آنها بر مسند و کرسی مدیریت بنشینند. مطرح کردن زن و مرد و اختصاص ندادن پستی و مقامی برای زنان در برابر زیاده خواهی مردان درحقیقت مهر تایید زدن بر تمایزات جنسیتی در جامعه است. امروزه زنانی در این مرز و بوم وجود دارند که روی کار آمدن آنها، باعث نام آوری ایران در سطح جهان می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر