کد خبر: 26241
A

سه روز مانده به تحلیف روحانی؛ اصلاح‌طلبان گلایه‌مند/ اصولگرایان منتظر معرفی کابینه

روزنامه سه روز مانده به مراسم تحلیف به تحلیل کابینه ای نشستند که گفته می شود تا حد زیادی نهایی شده است.

سه روز مانده به تحلیف روحانی؛ اصلاح‌طلبان گلایه‌مند/ اصولگرایان منتظر معرفی کابینه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روز گذشته خبرهایی مبنی بر نهایی شدن کابینه دوازدهم در رسانه ها منتشر شد، آنهم در شرایطی که سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرده بود که احتمال تغییر لیست وزرا تا روز جمعه هم وجود دارد.

در چنین فضایی اصلاح طلبان همچنان تاکید بر حضور حداکثری در کابینه دارند و اصولگرایان هم نسبت به سهم خواهی ها از کابینه دوازدهم هشدار می دهند. حالا روزنامه ها که هر کدام در این مدت  گمانه های متعددی را مطرح کرده بودند به تحلیل فضای موجود نشستند.

آخرین نشست سخنگو

محمدباقر نوبخت آخرین نشست خبری خود را در مقام سخنگو دولت با حضور خبرنگاران برگزار کرد. در همین راستا روزنامه شرق  از گپ و گفت صمیمانه خبرنگاران با سخنگو شروع کرده و می نویسد: در پایان آخرین جلسه نشست سخنگوی دولت و موقع خداحافظی وقتی از ماجراهای توییت فرزندش پرسیدم، دستش را روی شانه‌ام گذاشت و جدی گفت: «نه، نه، پسرم اصلا توییتر ندارد». به شوخی گفتم: «بعضی هم می‌گفتند آقای سخنگو کلا ازدواج نکرده تا پسری داشته باشد». یخش باز شد و با خنده گفت «نه بابا ازدواج که کرده‌ام». سپس دوباره و این بار با خنده بیشتر گفت: «اینها را در روزنامه ننویس، می‌ترسم شب خانمم بپرسد، چی دوباره ازدواج کردی!؟»

بجای جهانگیری واعظی دست به کار شد

روزنامه شرق همچنین با روایتی از ژاله فرامرزیان و افشین حبیب زاده از اعضای کمیته تعامل شورای عالی سیاست گذاری به تحلیل انتخاب کابینه می پردازد در این گزارش با عنوان "ماجرای سه فهرست کابینه" به نقل از فرامرزیان آمده است«روحانی گفته از مجموعه دفتر خودش، اصولگرایان معتدل و نیز آقای جهانگیری خواسته بوده فهرست پیشنهادی خود برای کابینه را ارائه دهند. رئیس دفتر روحانی، محمد نهاوندیان است که گرایش اصولگرایی او قوی‌تر است. به گفته فرامرزیان و حبیب‌زاده اگرچه روحانی درباره مصداق اصولگرایان معتدل صحبتی نکرده، اما مقصود از این گروه، حامیان علی لاریجانی است. »

شرق  در ادامه می نویسد: به گفته فرامرزیان « در همین ترکیب دولت یازدهم گفته شده که در برخی حوزه‌ها و تیم‌ها مثل تیم اقتصادی جابه‌جایی انجام خواهد شد؛ در این جابه‌جایی اما کسی که اصلاح‌طلب‌تر است، حذف شده و کسی که گرایش بیشتری به اصولگرایان دارد، جانشین شده است». اشاره‌اش به رفتن طیب‌نیا و جایگزینی احتمالی او با نهاوندیان است.

این روزنامه می نویسد:اسحاق جهانگیری بعد از انتخابات قرار بود مسئولیت چینش تیم اقتصادی را به‌عنوان فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی برعهده بگیرد که میسر نشد. تیمی که اسحاق چیده بود مشتمل بر ویسه، نیلی، نجفی و رئیس صندوق توسعه ملی بود. با قطعی‌شدن عدم حضور نجفی در کابینه دوازدهم، او  به سمت شهرداری تمایل پیدا کرد. تنها رویداد جدیدی که از روز پنجشنبه هفته گذشته اتفاق افتاده، جدی‌شدن حضور دوباره مسعود نیلی در کابینه است. قرار بود جهانگیری در این دوره درباره تیم اقتصادی اختیار تام داشته باشد، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که محمدباقر نوبخت و محمود واعظی در چینش وزیران اقتصادی کابینه نقش پررنگ‌تری یافته‌اند. 

 روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان " کابینه دوازدهم بسته شد" به تحلیل خبر روز گذشته پرداخت و از نارضایتی  اصلاح طلبان و کامیابی اصولگرایان نوشت. این روزنامه همچنین به شایعه گلایه سید محمد خاتمی از روحانی نیز اشاره کرد شایعه ای که بعد از دقایقی دفتر و رسانه منتسب به رئیس دولت اصلاحات تکذیبش کرد. اعتماد نوشت این جو سازی ها از سوی برخی به منظور ایجاد تقابل مطرح می شود.

برنامه، همان قبلی

برادران رسانه ای نیز همان خطی همیشگی را دنبال کردند و بحث تحریم ها تیتر یک روزنامه کیهان و وطن امروز شد. این دو روزنامه به جلسه هیات نظارت بر اجرای برجام اشاره کردند

خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر