کد خبر: 26383
A

روحانی به موگرینی: تحریم‌های آمریکا، مخرب اجرای برجام است

رییس جمهور از صبح امروز دیدارهایی را با مقامات خارجی انجام داده است که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به تهران سفر کرده‌اند.

روحانی به موگرینی: تحریم‌های آمریکا، مخرب اجرای برجام است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام حسن روحانی درحالی تا چند ساعت دیگر در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی شرکت خواهد کرد که امروز روز شلوغی را پشت سر گذاشته است؛ او در حالی امروز دومین قسم ریاست جمهوری اش را در حضور نمایندگان مجلس، دیگر مقامات کشوری و لشکری و البته صدها هیات خارجی که برای حضور در این مراسم عازم ایران شده اند، قرائت خواهد کرد که از ساعات اولیه صبح دیدارهایی را با بعضی از مقامات خارجی انجام داده است؛ از دیدار با فدریکا موگرینی که دیشب برای مراسم تحلیف حسن روحانی وارد تهران شد تا دیدار با فواد معصوم رییس جمهور عراق و اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و چانگ سی کیون، رییس مجلس کره جنوبی.

روحانی در این دیدارها از فصل های مشترک همکاری فی مابین گفت. او همچنین فرصت را غنیمت شمرد و در دیدار با موگرینی از روند عهدشکنی ها در اجرای برجام هم گلایه کرد.

اهم اظهارات رییس جمهور و مقامات خارجی را در  جدول زیر بخوانید؛

مقامات خارجی

اهم اظهارات

فدریکا موگرینی،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

روحانی: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به اجرای برجام متعهد و پایبند است و تا زمانی که طرف مقابل آن را نقض نکند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. نقض مکرر تعهدات از سوی دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تأثیر منفی در افکار عمومی ملت ایران داشته و می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد که البته مجلس شورای اسلامی مطمئناً قانونی را در راستای مقابله به مثل با اقدام جدید آمریکا تصویب خواهد کرد.

موگرینی: حضور هیأتی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رییس جمهور ایران یک تصمیم مهم سیاسی بوده و نشان‌دهنده اراده کشورهای اروپایی برای گسترش روابط با ایران و حراست از برجام است. برجام تنها مختص به یک طرف نیست و همه طرف‌های مذاکره‌کننده و جامعه بین‌المللی باید برای حفظ و حراست از آن تلاش کنند. برجام برای اروپا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با امضای برجام بیش از 80 درصد فعالیت‌های تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا به طور موفقیت‌آمیز به انجام رسیده است.

فواد معصوم، رییس جمهور عراق

 روحانی: ایران اولین کشوری بود که به یاری ملت و دولت عراق در مقابله با حمله تروریست ها و گروهک تروریستی داعش شتافت، امروز بسیار خوشحالیم که ملت عراق در برابر تروریست‌ها پیروزی‌های پی در پی و درخشانی به دست آورده است. گسترش ارتباطات قوی بین ملت و دولت ایران و عراق را موضوع مهم دیگر در روابط فی ما بین است. تسهیل هر چه بیشتر و راحت‌تر تعاملات مردم و فعالان اقتصادی دو کشور می‌تواند ارتباطات دیرینه و مستحکم دو کشور را تعمیق بخشیده و گسترش دهد و سهولت در تردد و موضوع روادید به این امر کمک فراوانی خواهد کرد.

معصوم: روابط مستحکم ایران و عراق زمانی خود را نشان داد که عراق گرفتار یک دشواری بزرگ شده بود و گروهک تروریستی داعش تعدادی از شهرهای عراق را اشغال کرده و قصد اشغال تعداد دیگری از شهرها را داشت که در این مقطع کمک‌های جمهوری اسلامی به دولت و ملت عراق برای مقابله با داعش بسیار مؤثر بود. وجود همین گرایش و نگاه در جمهوری اسلامی ایران نسبت به عراق مایه گسترش مستمر روابط و تعاملات تاریخی، فکری و فرهنگی بین دو کشور است. زمینه‌های زیادی برای گسترش همکاری بین ایران و عراق در عرصه‌های سرمایه‌گذاری و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و عراق تمایل زیادی به گسترش روابط و تعاملات با ایران در همه عرصه‌ها دارد.

چانگ سی کیون، رییس مجلس کره جنوبی

روحانی: امروز در بخش انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی ایران ، 200 میلیارد دلار پروژه آماده برای سرمایه گذاری وجود دارد، سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی کره جنوبی هم می‌توانند در اجرای این پروژه‌ها مشارکت داشته و فعالیت کنند. معتقدیم در دنیای امروز همه کشورها باید اختلاف نظرها را از طریق گفتگو و راه حل سیاسی حل و فصل کنند. ما آماده گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون، فناوری‌های نوین، همکاری‌های صنعتی، حمل و نقل و مشارکت در اجرای پروژه‌های گوناگون از جمله در بخش ریلی با کره جنوبی هستیم.

چانگ سی کیون: اسناد امضاء شده و توافقات دو کشور تضمینی برای توسعه همکاری‌ها و روابط مشترک است. مجلس کره جنوبی از بیانیه مشترک روسای جمهور دو کشور و اسناد امضاء شده و گسترش روابط همه جانبه تهران - سئول حمایت می‌کند. ما همچنین خواستار حضور بخش خصوصی و شرکت‌های کره‌ای در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران و توسعه مناسبات دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله فناوری‌های نو، محیط زیست، آی‌تی و روابط بانکی هستیم.

اشرف غنی

 رییس جمهور افغانستان

روحانی: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای گسترش و تثبیت امنیت و رفاه مردم افغانستان دریغ نخواهد کرد. مردم افغانستان حداقل از 40 سال پیش گرفتار بی‌ثباتی و ناامنی بوده‌اند، ایران همواره در فراز و نشیب‌های تاریخ افغانستان در کنار این ملت رشید، شجاع و مقاوم بوده و خواهد بود. ایران خواهان روابط خوب با افغانستان است، بندر چابهار با توجه به اتصال به خط ریلی می‌تواند مورد استفاده افغانستان نیز باشد و از این طریق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و معدنی را گسترش دهد.خوشبختانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مرزهای افغانستان رسیده و تمایل داریم مرز بین ایران و افغانستان مرز دوستی و همکاری باشد.

غنی:مسایل داخلی ما در مبارزه با تروریسم سامان مطلوبی یافته، ارتش ما در مقابله با حملات تروریستی توانایی‌های قابل قبولی به دست آورده و حالا باید روی توانایی پلیس برای مقابله با ناامنی‌های داخل شهرها تمرکز کنیم. دولت افغانستان به دنبال آن است تا با همکاری همسایگانی چون ایران امنیت مرزهایش را ارتقاء داده و آنها را تبدیل به مرز دوستی و همکاری نماید.

تبدیل شدن افغانستان به نقطه اتصال ایران از طریق بندر چابهار به کشورهای شمالی و شرقی افغانستان یک هدف بنیادین برای ماست و در این راستا از گسترش و اتصال خطوط ریلی استقبال می‌کنیم.

   

 

 

خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر