کد خبر: 26418
A

میرزایی نیکو: بعید است فراکسیون امید به تمامی وزرای پیشنهادی رای‌اعتماد دهد

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با اشاره به ان‌قلت‌های اساسی برخی اعضای این فراکسیون درباره وزرای پیشنهادی مخابرات، علوم و آموزش، تاکید کرد که شخصاً با معرفی رحمانی‌فضلی در وزارت کشور موافق نیست و در عین حال گفت که نباید انتظارات را بیش از حد بالا ببریم.

میرزایی نیکو: بعید است فراکسیون امید به تمامی وزرای پیشنهادی رای‌اعتماد دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایلنا، قاسم میرزایی نیکو با اشاره به مشخص شدن تقریبی وزرای پیشنهادی و اعضای کابینه دوازدهم، درباره ترکیب این کابینه گفت: قطعاً این حق رییس‌جمهوری است که با مشورت‌هایی که انجام می‌دهد، شخصاً درباره کابینه و وزرای مدنظرش تصمیم‌گیری کند و ما نیز موظفیم که سوابق و عملکرد این افراد را بررسی کرده و به آن‌ها رای اعتماد یا رای عدم اعتماد بدهیم.

انجام بررسی‌های اولیه به‌منظور تصمیم‌گیری نهایی در مجمع عمومی فراکسیون امید

او با اشاره به انجام بررسی‌های اجمالی به‌همراه برخی اعضای فراکسیون امید درباره این گزینه‌های پیشنهادی اعلام کرد: بررسی‌های اولیه انجام شده و قرار است با دیگر دوستان در کمیته مربوطه در فراکسیون امید بررسی‌های تکمیلی را انجام دهیم و در نهایت در مجمع عمومی تصمیم نهایی را بگیریم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در عین حال تصریح کرد: با این همه در این بررسی‌های اولیه لااقل در مورد برخی از وزرای پیشنهادی ان‌قلت‌های اساسی مطرح شده و نکات قابل‌توجهی ازسوی نمایندگان مطرح شده است.

برخی نمایندگان ان‌قلت‌های اساسی درباره وزرای پیشنهادی مخابرات، علوم و آموزش مطرح کردند

نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی به برخی از این وزرا اشاره کرد و گفت: ازجمله کسانی که نمایندگان در بررسی‌های اولیه ان‌قلت‌هایی درباره‌شان مطرح کردند، وزرای پیشنهادی مخابرات، آموزش و پرورش و علوم بود و به‌طور کل درباره چهره‌هایی که کمتر شناخته شده‌اند و یکی از آن‌ها نیز بسیار جوان است، بحث‌هایی مطرح شده که در نهایت قرار شد اطلاعات بیشتری درباره‌شان جمع‌آوری کنیم، از این افراد دعوت کنیم و در جلساتی از نزدیک در جریان مسائل قرار بگیریم و درمجموع نیز با تصمیم فراکسیونی در این رابطه اقدام کنیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس اعلام کرد: البته نمایندگان باید نظرات شخصی خود را نیز اعلام کرده و بر پایه آن عمل کنند اما سعی خواهیم کرد به نظر جمع احترام گذاشته و پس از تشکیل مجمع عمومی فراکسیون امید و تشریک مساعی، به تصمیمی واحد برسیم و برپایه این نظر جمعی عمل کنیم که البته این به آن معنا نیست که نمایندگان نظرات شخصی خود را سانسور کرده یا به این نظرات شخصی توجهی نکنیم. قطعاً اگر نکات قابل‌توجهی درباره هر یک از وزرای پیشنهادی وجود دارد، باید به‌دقت و با منطق مستدل بیان شود.

فراکسیون امید موظف به اقدام در راستای مطالبات مردم است

میرزایی‌نیکو یادآور شد: به نظرم نباید صرفاً به‌دنبال انتخاب میان بد و بدتر باشیم و حتی اگر وزیری برخلاف نظر فراکسیون رای بیاورد هم باز لازم است نظر خودمان را اعلام کنیم. فراکسیون امید موظف است در راستای مطالبات و خواسته‌های مردم اقدام و حداقل به مردم اعلام کند که به فلان گزینه که با مطالبات فاصله داشت، رای ندادیم.

او تصریح کرد: به هر حال از هم‌اکنون مشخص است که مردم نسبت به معرفی کدام افراد ناراضی‌اند. کسی نمی‌گوید آقای ظریف نباشد اما به‌عنوان نمونه درباره آقایان زرافشان، خاکی‌صدیق یا آذری جهرمی مسائلی مطرح شده و ما نیز باید اولویت‌ها را درنظر بگیریم. چرا که نمی‌توان با ۱۰ نفر از گزینه‌های پیشنهادی مخالفت کرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: باتوجه به فاصله اندکی که باقی‌مانده شاید هنوز بتوان رایزنی‌هایی انجام داد و با توجه به اینکه آقای روحانی در مراسم تحلیف اسامی وزرای پیشنهادی را اعلام نکرد، شاید بتوانیم درباره برخی افراد بیشتر رایزنی‌ کنیم.

بعید است فراکسیون امید به تمامی وزرای پیشنهادی رای‌اعتماد دهد

نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که باتوجه حمایت همیشگی فراکسیون امید از دولت، آیا احتمال عدم رای اعتماد به برخی گزینه‌های پیشنهادی وجود دارد، گفت: در صحبت‌هایی که با یک جمع حدود ۱۰ تا ۱۲ نفری از اعضای فراکسیون امید داشتم، به نظر می‌رسد این دوستان چنین نظری ندارند که فراکسیون باید به همه گزینه‌ها رای بدهد و بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیافتد.

او اضافه کرد: نکته دیگر این است که به هر حال تصمیم‌گیرنده آخر، تک‌تک نمایندگان هستند و باوجود این‌که تصمیم فراکسیونی اهم است اما نمایندگان نیز حق دارند، بنابه صلاحدید شخصی اقدام کنند. بماند که وقتی مشکلی اساسی درباره یکی از گزینه‌ها وجود داشته باشد، چگونه می‌توان به صرف حمایت از دولت به آن وزیر پیشنهادی هم رای داد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در پاسخ به این سوال که باتوجه به اظهارنظر برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید درباره این‌که وزیر کشور نسبت به برخی دیگر از وزرای پیشنهادی قابل‌قبول بوده، احتمالاً فراکسیون با رحمانی‌فضلی همراهی خواهد کرد، گفت: اگر قرار به بیان نظر شخصی باشد، باید بگوییم که چنین نیست. به هر حال وقتی مجموعه صحبت‌ها و پالس‌های مختلفی که از گروه‌ها و جریانات مختلف به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد رضایتی وجود ندارد. او اعلام کرد: برخی می‌گویند درست است که رحمانی‌فضلی اصولگرا است اما عملکردی اصلاح‌طلبانه داشته اما به نظرم وقتی یک وزیر کشور در میان ۳۱ استاندار حتی یک نیروی معتدل هم جذب نکرده و در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها حتی ۲ چهره اصلاح‌طلب جذب نشده‌اند، نمی‌توان از عملکرد اصلاح‌طلبانه‌ صحبت کرد. ضمن این‌که این افراد حتی با مشی خود دولت هم هماهنگ نبودند و این مسئله‌ای روشن و بَیّن است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت رای‌اعتماد دولت دوازدهم در مجلس دهم نسبت به وضعیت دولت یازدهم در مجلس نهم گفت: قطعاً اوضاع دولت در مجلس فعلی بهتر خواهد بود.

نباید توقع و انتظارات را بیش از حد بالا ببریم

میرزایی‌نیکو در پایان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که نباید توقع و انتظارات را بیش از حد بالا بیاوریم. هم‌اکنون مردم انتظارات سه دوره قبل را ندارند و به‌ویژه اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال انتظار نوعی شق‌القمر دارند اما باید توجه داشته باشیم که این مسئله امکان‌پذیر نیست؛ چرا که وقتی از اصلاحات صحبت می‌کنیم باید مشی گام‌به‌گام را درنظر داشته باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر