کد خبر: 26439
A
در تشریح اظهارات اخیر "الهام" در رابطه با مراسم تحلیف رئیس جمهور دیده بان ایران بررسی می کند؛

کامبیز نوروزی: مراسم تحلیف رئیس جمهور کاملاً قانونی برگزار شد/ برپایی مجدد مراسم سوگند روحانی از نظر قانونی منتفی است

وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با اظهارات اخیر الهام مبنی بر عدم حضور اعضای شورای نگهبان و مردود بودن مراسم تحلیف رئیس جمهور تصریح کرد: نیازی به حضور تمامی اعضای شورای نگهبان نبود کما این که تعدادی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان و دبیر این نهاد در این مراسم شرکت کردند بنابراین نیازی به مردود اعلام داشتن این مراسم و برگزاری مجدد آن، وجود ندارد.

کامبیز نوروزی: مراسم تحلیف رئیس جمهور کاملاً قانونی برگزار شد/ برپایی مجدد مراسم سوگند روحانی از نظر قانونی منتفی است

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: عصر روز گذشته، مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور منتخب مردم ایران با حضور بسیاری از سران کشورها، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و بسیاری از نمایندگان مردم برگزار شد. 

در پی برگزاری این مراسم، سخنگوی دولت احمدی نژاد آقای "غلامحسین الهام" با صدور بیانیه ای اعلام داشت که مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی به دلیل عدم حضور اعضای شورای نگهبان مطابق اصل 121 قانون اساسی جهموری اسلامی ایران، مشروع نمی باشد و لازم است مراسم سوگند رئیس جمهور دوباره برگزار گردد.

 

در همین رابطه "کامبیز نوروزی" وکیل پایه یک دادگستری، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در اصل 121 قانون اساسی ذکر شده است که لازم است در مراسم روسای جمهور منتخب، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان حضور داشته باشند اما این اصل، شرط صحت مراسم تحلیف نیست. 

وی ادامه داد: این قبیل مراسم و آئین ها تشریفاتی را به همراه دارد و این تشریفات صرفاً ماهیت تشریفات را به دنبال دارد و مشروعیت در ماهیت مراسم را ندارد. تفسیر عبارت ماده 121 قانون اساسی هم این نیست که حضور این افراد شرط صحت آئین ادای سوگند رئیس جمهور است.  البته گفتنی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره ای به سوگند رئیس جمهور از جانب رئیس قوه قضائیه نشده است. از طرفی نیز در اصل 121 آمده است اعضای شورای نگهبان باید در این مراسم حضور یابد. 

نوروزی همچنین تصریح کرد: زمانی که به متن این عبارت دقت می کنیم، می بینیم که ذکری از تعداد و یا نوع اعضای شورای نگهبان نیامده است. به عنوان مثال در این اصل چیزی تحت عنوان این که همه اعضای شورای نگهبان حضور داشته باشند یا اعضای حقوقدان شورای نگهبان در این مراسم شرکت کنند. همچنین به وسیله تحلیل حقوقی این مسئله می توان دریافت که همین تعداد از اعضای شورای نگهبان که در مراسم حضور یافته بودند کفایت می کند و مراسم کاملا مشروعیت و مقبولیت دارد. 

این استاد دانشگاه با اشاره به این که در ماده 121 قانون صرفا به برگزاری این مراسم در مجلس شورای اسلامی اشاره شده است بیان کرد: در همین اصل، آمده است مراسم سوگند رئیس جمهور منتخب لازم است در مجلس شورای اسلامی با حضور الزامی رئیس قوه قضائیه، تعدادی از اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس( که حضور آنها صرفاً وابسته به نظر شخصی خود نمایندگان است) انجام شود. 

 

 

بنابراین اگر ما فرض بگیریم که شرط قبول تحلیف حضور اعضای شورای نگهبان در این مراسم است و برخی چنین ادعا می کنند که عدم حضور این افراد باعث مشروعیت نیافتن تحلیف ریاست جمهوری شده است و بر این باورند که رییس جمهوری که با رای اکثریت مردم انتخاب شده است و حکم او را رهبری تنفیذ کرده رسما" نمی تواند رییس قوه مجریه باشد و اعضای شورای نگهبان می توانند آرای ملت و حکم رهبری را معلق نگه دارند؛ این تفسیر کاملا" با اصل قانون اساسی در تضاد و بلاوجه است و بنابراین مراسم تحلیف دوازدهمین رییس جمهور کاملا قانونی برگزار شد و هیچ مشکلی ندارد.

گفتنی است : نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان پس از حواشی بوجود آمد پیرامون مراسم تحلیف  ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) اظهار کرد: در جلسه دیروز تحلیف رئیس جمهور در پارلمان، همه ۶ حقوقدان‌ شورای نگهبان حضور داشتند. از فقهای شورای نگهیان علاوه بر آقای جنتی، آقای مدرسی هم در این مراسم حضور داشت و بنابراین از ۱۲ عضو شورای نگهبان، ۸ عضو آن در این جلسه حاضر بودند و قاعده اکثریت رعایت شده بود.

قانون اساسی اعلام کرده که مراسم تحلیف باید با حضور اعضای شورای نگهبان برگزار شود و اشاره نکرده که حضور همه یا اکثریت الزامی است، ولی به نظر می‌رسد با حضور اکثریت اعضای شورای نگهبان نظر قانون در این رابطه محقق شده است.»

غلامحسین الهام، عضو سابق شورای نگهبان و از نزدیکان احمدی‌نژاد امروز ایراد گرفته بود که چون همه اعضای شورای نگهبان، خصوصا همه فقها، جلسه تحلیف دیروز نبودند،‌جلسه غیرقانونی است و باید از نو برگزارشود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر