کد خبر: 26554
A

چرا مولوی عبدالحمید به مراسم تحلیف دعوت نشد؟/ از پاسخ لاریجانی تا پیشنهاد پزشکیان برای رفع سوءتفاهم‎

عدم حضور نماینده‎ای از جامعه اهل سنت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گلایه‏‎های متعددی را برانگیخت و دامنه‎اش به جلسه علنی امروز مجلس نیز کشیده شد. حال آنکه نه تنها مولوی عبدالحمید بلکه هیچ کدام از امامان جمعه به این مراسم دعوت نشده بودند.

چرا مولوی عبدالحمید به مراسم تحلیف دعوت نشد؟/ از پاسخ لاریجانی تا پیشنهاد پزشکیان برای رفع سوءتفاهم‎

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی لاریجانی صبح امروز در نطق خود با اشاره به حضور 500 مهمان خارجی در این مراسم، گفت: این حجم مهمان خارجی ما را با محدودیت جا مواجه کرده بود و نتوانستیم از همه بزرگان کشور دعوت نماییم. عذر ما را انشاالله می پذیرند. البته جفا است که این محدودیت جا را با مسائل قومی و مذهبی مرتبط نمایند.

با وجود این توضیح رئیس مجلس، دو تن از نمایندگان اهل تسنن مجلس در نطق‎هایشان به این موضوع اعتراض کردند.  جلیل رحیمی جهان آباد، نماینده مردم تربت جام و تایباد در اخطاری خطاب به هیئت رئیسه در رابطه با دعوت نشدن چهره های اهل سنت در مراسم تحلیف، گفت: انتخابات و مراسم تحلیف و تنفیذ با شکوه تمام برگزار شد. آیا این شرط انصاف و برادری و هم میهنی و اسلامیت است که بگوییم برای نماینده اهل سنت ایران، جایی در خانه ملت نبوده است؟، کدام انسان منصف و با فهمی این پاسخ را از ما می‎پذیرد؟ اینکه بگوییم برای یک امام جمعه اهل سنت یک چهره اهل سنت جا نداشتیم را چه کسی قبول می کند؟

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس دهم، ادامه داد: اهل سنت، شهروندان مرزبان این کشور هستند. عزت ایران در این است که همه قومیت و مذاهب عزت داشته باشند. به عنوان رئیس فراکسیون اهل سنت از هیئت رئیسه مجلس گلایه دارم که اجازه ندادند چهره برجسته اهل سنت مولوی عبدالحمید در مراسم حضور پیدا کند. اگر سوء مدیریت و ضعف بوده است من به عنوان رئیس فراکسیون از مردم اهل سنت، عذرخواهی می کنم اما پاسخی که امروز شنیدیم، قابل پذیرش نبود. درخواست من از هیئت رئیسه این است که از مردم اهل سنت و شیعه دلجویی کند.

پس از صحبت‌های این نماینده اهل سنت، مسعود پزشکیان که اداره مجلس را برعهده داشت، پاسخ داد: آقای لاریجانی قبل و بعد از جلسه امروز اعلام کردند به علت کمبود جایی که داشتیم، هیچ کدام از امامان جمعه را دعوت نکردیم، این خدایی نکرده به خاطر بی ادبی نبوده است. چهره‏‎های اقلیت مسیحی هم که در جلسه بودند، نمایندگان پاپ از کشورهای دیگر بودند.

او تأکید کرد: به هیچ وجه قصد این که میان قومیت‌ها و مذاهب، تفاوت بگذاریم، نبوده است؛ ما که دنبال وحدت هستیم. این پیام که در مجلس نسبت به سنی ها چنین نگاهی وجود دارد، درست نیست.

پزشکیان با اشاره به این نکته که مولوی عبدالحمید و تمام سنی های کشور، اساس این مملکت هستند، تصریح کرد: وحدت می تواند کشور را جلو ببرد. آنچه در مجلس اتفاق افتاد و رئیس مجلس هم گفتند به دلیل تعداد زیاد مدعوینی بود که از کشورهای دیگر آمدند و نتوانستیم، همه افراد را دعوت کنیم. نگذاریم از اتفاقی که افتاد،‌ دشمن بهره ببرد.

پیشنهاد پزشکیان برای برگزاری جلسه لاریجانی با بزرگان اهل سنت

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد، نیز در انتقاد از دعوت نکردن از اهالی سنت در مراسم تحلیف، خطاب به روحانی و علی لاریجانی، گفت: شما مدبریت دو قوه کشور را در اختیار داشتید، چطور در مراسم تحلیف، دعوت از اهل سنت را نادیده گرفتید؟ یک صندلی برای اهل سنت اختصاص ندادید. آیا ما شهروند این کشور نیستیم؟در هنگام تبلیغات انتخابات، ایرانی اصیل هستیم، اما زمان تحلیف حاضر نشدید یک صندلی برای اهل سنت اختصاص دهید!

پزشکیان در پاسخ به این تذکر که پس از معرفی فهرست وزرای کابینه دوازدهم ارائه شد، نیز اینگونه پاسخ داد: در میان وزرای معرفی شده، از جامعه آذری‎ها کسی نبود،‌ حالا ما بلند شویم و دعوا کنیم؟ ایجاد اختلاف در کشور درست نیست و چنین قصدی وجود نداشته است. اینکه بگوییم حالا که اینجوری شد، اینگونه می کنیم درست نیست.‌ در روز تحلیف همه نمایندگان در صحن بودند، مدعوین هم اکثرا خارجی بودند و جای خالی وجود نداشت.

او تأکید کرد: به نظرم نمایندگان این موضوع را بیشتر تشدید نکنند. انشالاله با آقای لاریجانی صحبت می کنیم تا بزرگان اهل تسنن را دعوت کنیم که صحبت شود و این سوء تفاهم حل شود.- خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر