کد خبر: 26612
A

بیانیه کمیته زنان خانه احزاب در نشست بررسی حضور زنان در کابینه آتی

کمیته زنان خانه احزاب ایران، با حضور برخی مسئولان زن در دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر تهران نشست «بررسی ضرورت حضور زنان در کابینه دوازدهم» را برگزار کرد.

بیانیه کمیته زنان خانه احزاب در نشست بررسی حضور زنان در کابینه آتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در پایان این نشست، بیانیه ای به شرح زیر صادر شد:

1- نخبگان سیاسی زن، علی رغم اختلاف نظرهای سیاسی، به مسائل زنان به دیده فرا جناحی می نگرند و تنها راه نیل به اهداف مشترک در این حوزه را تلاش جمعی، منسجم و مستمر ، فراتر از جناح بندی های سیاسی می دانند.

2- احزاب و جمعیت های شناسنامه دار زنان به میزان وزن سیاسی خود در کشور، باید سهم خود را در کابینه های مختلف ، مجالس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، داشته باشند.

3- نخبگان سیاسی زن، به جدّ معتقدند که از اولین کابینه ی جمهوری اسلامی زنانی لایق، توانمند ، مدیر و مدبر (در سطح رجل سیاسی) شایستگی حضور در کابینه ها را داشته اند، که این حق، از آن زمان تا کنون ، در کابینه های مختلف، از زنان سلب شده است.

4- سؤال کلیدی این است که از همان کابینه اول که حق حضور زنان در کابینه از آنان سلب شده ، مردان برای راهیابی به کابینه چه پیشینه ای داشته اند ؟ آیا پستهایی در سطح معاونت وزیر برای آنان بدیهی انگاشته شده بود؟!

5- پس از گذشت حدود 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که زنان ایرانی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی ، اجتماعی و مدیریّتی ، توانمندی های خود را به نمایش گذاشته اند، انتظار عمومی جامعه ، حضور زنان شایسته و مؤثر در کابینه یازدهم بود، که آنان ، صرفاً به دلیل احساس تعهد و مسئولیت ، با درک شرایط سخت دولت گذشته ، از پیگیری جدّی آن چشم پوشیدند.

6- پس از پیروزی دولت تدبیر و امید ، که رأی آگاهانه ی مردم به آن ، دادن فرصتی دوباره برای جبران کاستی های دولت قبلی و عمل به تعهدات انجام نشده بود ، انتظار جامعه زنان، وزیران زن، در کابینه است ، که رئیس جمهور باید آن را به مثابه یک مطالبه جدّی تلقی کنند.

7- در شرایطی که تلاش های زنان برای حضور 30درصدی در لیستهای ائتلافی برای مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا به بارنشسته و دستاوردهای بزرگی را در عرصه سیاسی کشور در پی داشته است، انتظار مشخص آنان از رئیس جمهور، حضور 30درصدی زنان در کابینه است.

8- این دور باطل که زنان چون در سمت هایی در سطح معاونت وزرا حضور نداشته اند، پس نمی توانند وزیر شوند، که مطرح کنندگان آن بر پوچی این استدلال بیش از دیگران واقفند ، هیچ گونه پذیرشی در جامعه ندارد و سؤال مشخص این است که اگر واقعا مشکل آقایان این بوده ، چرا در دولت یازدهم وزرا از همکاری زنان لایق در این سمتها استفاده نکردند تا به این دور باطل پایان داده شود و دوباره این مطلب تکراری، تکرار نشود؟

9- زنان منتخب احزاب و جمعیتهای شناسنامه دار زنان برای احراز جایگاه وزارت در کابینه با دقّت کارشناسی لازم و در چارچوب شاخصهای معین، شخصیّتهایی در طراز ملّی، مورد اعتماد عمومی و امتحان داده در طول دهه های پر فراز و نشیب سیاسی و مدیرانی لایق، توانمند و دارای ویژگی های لازم برای اداره امور حوزه های مورد نظرند و رزومه کاری و مدیریتی و شایستگی های آنان برای سمتهای پیشنهادی، یعضاً از برخی آقایانی که برای این جایگاه ها مطرح می شوند، سنگینتر و چشم گیرتر است.

10- درخواست رزومه زنان توانمند از احزاب و جمعیّتهای شناسنامه دار و سراسری زنان از سوی دفتر رئیس جمهور و ملاقات نخبگان سیاسی زن با رئیس جمهور در زمینه کابینه و مطالبات زنان یک انتظار جدی و فوری، در فرصت باقی مانده، قبل از ارایه لیست کابینه پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس است.

11- این بیانیه، حاصل نشست « بررسی ضرورت حضور زنان در کابینه دوازدهم» است که در ارتباط با سهم زنان از کابینه صادر شده است. لیست دیگر زنان برای معاونت وزرا، ریاست دانشگاهها، پژوهشگاهها، فرهنگستانها، بیمارستانها، حوزه های دیپلماتیک، استانداری ها و فرمانداری ها و... نیز با توجّه به شاخص های لازم تهیه شده است که بموقع به رئیس جمهور و دیگر مسؤلین ذیربط ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست پروانه سلحشوری ،رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، قدرتعلی حشمتیان،رییس خانه احزاب ایران،فاطمه راکعی،رییس کمیته زنان خانه احزاب ایران،آذر منصوری و نمایندگان احزاب به سخنرانی پرداختند.

در پایان این مراسم این بیانیه از سوی نمایندگان عضو تشکلها و احزاب اصلاح طلب ، اصولگرا و اعدالیون و مستقلین به امضا رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر