کد خبر: 26975
A

دفاع ظریف در مجلس: در محیط پیرامونی ایران گاه برای اداره یک شهر یا روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی صورت می‌گیرد/ اکنون قدرت و ثروت در جهان در حال جابجایی است

دفاع محمدجواد ظریف ، وزیر پیشنهادی امور خارجه کشورمان به دفاع از برنامه های خود پرداخت تا پاسخ مخالفان خود را هم بدهد.

دفاع ظریف در مجلس: در محیط پیرامونی ایران گاه برای اداره یک شهر یا روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی صورت می‌گیرد/ اکنون قدرت و ثروت در جهان در حال جابجایی است

ظریف، وزیرپیشنهادی وزارت خارجه کشور، در صحن علنی مجلس به دفاع از برنامه های 4 سالِ آینده خود پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ اهم سخنان ظریف را در ادامه میخوانید:
 
*در محیط پیرامونی ایران گاه برای اداره یک شهر یا روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی صورت می‌گیرد. 

*امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خدا وجود ندارد و تمامی قدرتهای جهان ناگزیرند در برابر اراده مردم سر تسلیم فرود آورند.

*امام بزرگوار ما این باور عمیق را در ملت ما نهادینه ساخت که قدر قدرتی جز باریتعالی وجود ندارد.

*اکنون قدرت و ثروت در جهان در حال جابجایی است.

*منطقه ما یکی از سخت ترین دوران خود را می گذراند. ایران قدرت اقتصادی و توان اقتصادی خود را از درون میگیرد .

*ایران به دنبال بازی با حاصل جمع صفر نخواهد بود و نبوده است .

*فروش عادی نفت، از دستاوردهای ما بوده است. فراموش نکنیم 4 سال پیش در کجا بودیم! .

*فرازی از راهبردهای مقام معظم رهبری است که بر حکمت و مصلحت تاکید دارد و معلوم میکند بین سیاست و رفتار منطقی رابطه وجود دارد. عصر برتری غرب به سر آمده. در عصر پساغربی کنشگران متکثر شده اند. قدرت و ثروت در جهان در حال جابه جایی است و عناصر معنایی قدرت که ایران در آن ید طولایی دارد ارزش راهبردی یافته است. در حال حاضر منطقه سخت ترین دوران خود را میگذارند.

*ایران به لطف الاهی از اقتدار برخوردار است. ایران مظهر مردم سالاری دینی است. آنچه به ایران قدرت بخشیده سامانه معنایی و گفتمانی است که مردم و مسئولین را به خود باورمند ساخته است. ایران امنیتیش را تنها از درون میگیرد و با لبخند و اخم دیگران خوشحال و یا مضطرب نمی شود. ایران توان اقتصادی خود را هم از درون میگیرد و به دنبال منطقه ای امن و با ثبات است. 

*ما زندگی و پیوندهای منطقه ای را ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانیم. به فضل الهی، هدایت رهبری، شجاعت رئیس جمهور، همت مسئولین و حمایت مردم خطرات متعددی از نظام مرتفع شد. 

*برخی از تغییراتی که در ایالات متحده پیش آمده برای ایجاد تنش‌های هرچه بیشتر استفاده می‌کنند. اگرچه مرتکب اشتباه شده اند اما این چالش ها وظیفه سیاست خارجه که برقرای امنیت است را سنگین تر میکند.

*وضعیتی که در مدیریت سیاست خارجه ایالات متحده رخ داده و همینطور لفاظی دولت مردان آن ناشی از توهم و کج فهمی توامان است. با هم افزایی هوشمند با دیگر نهادهای داخلی در ایران در امریکا این باور تقویت شد که ایران ستیزی سکه ای از مد افتاده اشت که دیگر خریدار ندارد.

*دیپلماسی هوشمندانه وهدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت وقانونمندی ایران از یک سو و انتخاب های ایران از سدی دیگر برای ایلالات متحد تردید نگذارد که نتجیه شکست های قبلی او، چیزی بیشتر از انزوا نیست.

*برجام نشان دهده اعتماد به آمریکا نیست. بلکه نشان دهنده بی اعتمادی ما از روز نخست تا کنون بوده است. اجماع و طراحی و استفاده هم افزا از تمام نهاد هاو جامعه مدنی ضرورت غیر قابل انکار این هدف بوده است. دولت های قبلی آمریکا هم بعد از سالها تحریم به پای میز مذاکره آمدند. همانطور که ریاست جمهوری گفتند دست ایران برای اقدامات مهم در قالب برجام هم باز است.

*ظریف در پاسخ به ابطحی: به دنبال تکصدایی کردن سیاست خارجه در کشور نبوده‌ام

*برادران و خواهران عزیز بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از منشور هفتم سازمان ملل متحد را با افتخار به نام خود ثبت کردند. در اینجا لازم می‌دانم از نقش برجسته مجلس به ویژه رییس مجلس در روند برجام تشکر کنم.

*مصوبه اخیر مجلس در مقابله با امریکا تصویر مقتدری از همدلی قوای سه گانه و تلاش مشترک ما برای دفاع از حقوق مردم و ایستادگی در برابر بدعهدی ارائه کرد.

*سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیق فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلال‌ها، ورورد یازده میلیارد و هشتصد میلیون دلار در طول دولت یازدهم و ... از دستاوردهای آن بوده. در قبل از تحریم‌ها سرمایه گذاری خارجی در دولت نهم ¾ و دهم 3/9 بوده است.

*اینها دستاوردهای بزرگ این ملت است و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد. دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نکنیم.

*در چهار سال گذشته با موانعی هم روبه‌رو بوده‌ایم هم در درون کشور و هم بیرون. ملاحاظلات جناحی،شتابزدگی در تحلیل، عدم انضباط در کلام و گفتار مناسبات خارجی،اقدامات ناهماهنگ در حوزه سیاسی چالش‌های دوره قبلی بوده که باید در دوره جدید با همدلی مرتفع شود.

*جناب آقای ابطحی حتما من آخرین نفری خواهم بود که بخواهم در رابطه با سیاست خارجی در این کشور تک صدایی ایجاد کنم.هیچوقت چنین چیزی را نخواسته‌ام.

*آمریکا به عنوان یک عضو نمیتواند توافقی جهانی را نادیده بگیرد و تنها باعث انزوای آنها خواهد شد و دست ایران را برای اقدامات مهم باز است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر