کد خبر: 27000
A
مهدی مطهرنیا در گفتگو با دیده بان ایران؛

ظریف در 4 سال گذشته معنی وزارت خارجه را به ایران برگرداند

این استاد دانشگاه و مفسر سیاسی در رابطه با عملکر د محمدجواد ظریف تصریح کرد: ظریف؛ یک دیپلمات برجسته و از اعضای مهم ساختار قدرت در ایران امروز است. این ظریف است که به وزارت خارجه ایران وزن می دهد. ظریف در 4 سال گذشته معنی وزارت خارجه را به ایران برگرداند.

ظریف در 4 سال گذشته معنی وزارت خارجه را به ایران برگرداند

دیده بان ایران: نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی صبح امروز در دومین روز از بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم درخصوص تعدادی از وزرا به بحث و گفت و گو پرداختند که طبق برنامه محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشور، پشت تریبون مجلس قرار گرفت و عملکرد 4 ساله دولت یازدهم را بازگو و همچنین در رابطه با برنامه های این وزارتخانه در دولت آتی گفت. در این بین یکی از نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد ظریف معترض بود و بیان کرد که وی دوروغ می گوید اما سایر نمایندگان اجازه توهین بیشتر را به وی ندادند. یکی دیگر از نمایندگان بیان کرد که ظریف بیش از آن که به حل مسائل دیپلماسی منطقه بپردازد، به مسئله برجام پرداخته است. 

لذا مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و مفسر مسائل سیاسی، در تشریح همین امر به خبرنگار دیده بان ایران گفت: ظریف؛ یک دیپلمات برجسته و از اعضای مهم ساختار قدرت در ایران امروز است. این ظریف است که به وزارت خارجه ایران وزن می دهد. ظریف در 4 سال گذشته معنی وزارت خارجه را به ایران برگرداند. گفتنی است بسیاری از کارکنان وزارت خارجه قدر و منزلت شکوفایی وزارت خارجه ایران را در 4 سال اخیر نسبت به ادوار گذشته می داند.

وی خاطرنشان کرد: قدرت ظریف در چانه زنی و عرصه دیپلماسی موجب شده است که وی یکی از برترین دیپلمات های جهان تلقی شود فلذا باید او را در همین حد و اندازه مورد مطالعه قرار داد. اگر این نکته را مورد بررسی قرار دهیم که وزارت امور خارجه بخشی از دولت محسوب می شود که تنها می تواند در بخش تاکتیک ها و تکنیک های مذاکراتی، سیاست خارجه را پیاده کند، این موضوع که ظریف فقط به مسائل برجام پرداخته است را به وی نسبت نخواهیم داد بلکه اهداف و اعمال او به دستگاه سیاسی و وزارت خارجه ایران بازمی گردد که جزئی از این دولت محسوب می شود.

مطهرنیا ضمن اشتباه محسوب کردن این موضوع  که رفرنس دادن این مسئله که ظریف تنها به مبحث هسته ای کشور و همچنین مسئله برجام در طول 4 سال اخیر توجه داشته است، بیان کرد: سفرهای ظریف در زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، به اروپا و کشورهای آسیایی توانست زمینه بروز فشار بیشتری بر ترامپ برای قبول برجام و خارج شدن از ادبیات پاره کردن برجام شود.

وی افزود:  او به خوبی به ماموریت های خود عمل کرده است و اگر فراغ بال بیشتری به وی داده شود، قطعاً تاثیر آن در دیپلمات ایران و منطقه دیده خواهد شد.

این استاد دانشگاه دررابطه با اظهارات صبح امروز محمد علی پورمختار که گفت «آن چیزی که در این چهار سال شاهدیم این است که روابطمان را در امریکای لاتین تضعیف کرده ایم» اظهار کرد: مروری به سفرهای احمدی نژاد به آمریکای لاتین می تواند پاسخگوی آقای پورمختار باشد و رهاوردهای همکاری با آمریکای لاتین را بر روی برگه مشاهده کنند. آنچه که در سفرها و همکاری های ایران با آمریکای لاتین وجود داشت، تنها برآیند سفر  وزارت خارجه احمدی نژاد به این مناطق هزینه کردن بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر