کد خبر: 27188
A
زهرا ساعی در گفت و گو با دیده بان ایران:

امیدوارم عدم حضور زنان در کابینه با فرصت حضور در معاونتهای وزیران یا سازمانهای زیر مجموعه دولت جبران شود

با توجه به اینکه نگاه بانوان مجلس به وزرای پیشنهادی، نگاهی بر اساس عدالت اجتماعی بوده است و جنسیت را ملاک تصمیم قرار نداده اند و با توجه به اینکه آنان، رئیس جمهور را صاحب حق در انتخاب همکاران خود می دانند و در نتیجه، ایشان را نیز پاسخگوی عملکرد خود خواهند دانست لذا از اکثریت وزرای پیشنهادی حمایت شد ودر مسیر پیشبرد صحیح اهداف دولت دوازدهم نیز همراهی لازم، صورت خواهد گرفت. امیدوارم عدم حضور زنان در کابینه با فرصت حضور در معاونتهای وزیران یا سازمانهای زیر مجموعه دولت جبران شود و از ظرفیت زنان فرهیخته کشور در خدمت رسانی به مردم بهره لازم برده شود

امیدوارم عدم حضور زنان در کابینه با فرصت حضور در معاونتهای وزیران یا سازمانهای زیر مجموعه دولت جبران شود

دیده بان ایران: در طی هفته گذشته نمایندگان مجلس مشغول به بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران هستند که به طبع تمامی اعضای لیست پیشنهادی دولت مورد توجه نماندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار نگرفتند و مخالفان و همچنین موافقان هرکدام به دفاع و یا انتقاد از وزرا پرداختند. بالاخره در جلسه علنی صبح امروز مجلس پس از اظهارات دکتر مسعود سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، جلسه اخذ رای برای اعضای کابینه جدید دولت آغاز شد و پس از 45 دقیقه آرای نمایندگان از طریق رسانه ها  به استحضار مردم رسید.

زهرا ساعی نماینده تبریز و عضو فراکسیون امید در گفت و گو با دیده بان ایران به تشریح وضعیت امروز مجلس و رویکرد نمایندگان پرداخت:

سوال: پس از پنج روز پر تلاش و پر تکاپو، مجلس شورای اسلامی با رای اعتماد خود به وزرای پیشنهادی، کابینه دوازدهم را در مسیر تشکیل قرار داد. به نظر شما مهمترین پیامی که برگزاری انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری و همچنین بررسی صلاحیت وزرا در مجلس به جهانیان مخابره می کند چیست؟

 

‎ مستحضرید مجلس شورای اسلامی در طی روزهای اخیر، جلسات کاری فشرده و منسجمی را برگزار نمود که به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم می پرداخت.جلساتی که در یک فضای قانونمند و دوستانه برگزار شد و برنامه های وزرای پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت. اینگونه جلسات که به برکت انقلاب اسلامی و به برکت مجاهدت های بزرگان و شهدای انقلاب حاصل شده است این پیام مهم را به جهانیان مخابره می کند که نظام جمهوری اسلامی، یک نظام مبتنی بر اصول مردم سالاری است که حقیقتا در آن، این مردم هستند که حاکمان را منصوب کرده و قوانین را تصویب و اجرا می نمایند. مردم با مشارکت خود در انتخابات، بالاترین مقام اجرایی کشور را انتخاب می نمایند، با حضور خود در انتخابات، نمایندگان مجلس را بر می گزینند و وزرای پیشنهادی نیز در فرایندی قانونی انتخاب می شوند. همه این موارد، نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی ایران، نظامی مردم سالار و مبتنی بر قانونمداری می باشد که می تواند الگویی برای کشورهای منطقه و جهان باشد.

 

سوال: پس از اعتماد مجلس به 16 نفر از وزرای پیشنهادی، ارزیابی شما از عملکرد مجلس در قبال وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم چیست؟

 

‎اولین گام که گامی مهم و تاثیرگذار در شروع به کار دولت می باشد و دولت دوازدهم را در مسیر شکل یابی قرار می دهد و زمینه ساز تشکیل کابینه جدید است اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی است که این مهم، امروز پس از بررسی های دقیق و برگزاری جلسات فشرده، محقق شد.

 

باید بپذیریم که این حق منتخب ملت ایران است که در مسیر تحقق وعده های انتخاباتی و اهداف اعلامی، از افرادی یاری بگیرد که همفکر و مدد رسان او در تبیین و اجرای برنامه های مورد نیاز کشور باشند و چنان با او هماهنگ و هم گام شده باشند که رئیس جمهور بتواند مدیریت بخش های مهمی از اداره کشور را که در قالب وزارت خانه های گوناگونی تعریف شده اند به آنان بسپارد و مطمئن باشد که همان مسیر اصلی و وعده داده شده به مردم را پیش خواهند برد.

 

جمله درستی است اگر فردی بگوید رئیس جمهور باید افراد شایسته تر و کاردان تری را به مجلس معرفی می کرد اما باید این موضوع را نیز مدنظر  داشت که با لحاظ شرایط خاصی که رئیس جمهور در چارچوب آن، باید به اتخاذ تصمیم بپردازد و با لحاظ توانمندی های افراد گوناگون و قدرت هماهنگی و همکاری آنان، و همچنین سیر مشخص شده توسط رئیس دولت دوازدهم برای حصول نتیجه و نیل به دستاوردها، باید رئیس جمهور را محق دانست که بهترین ترکیبی که می تواند او را در مسیر دستیابی به اهداف و تحقق وعده ها یاری رساند به مجلس معرفی کند؛ چراکه با آنان به طور ویژه و دقیق، شرایط هماهنگی و همکاری در دولت جدید را تشریح نموده است و گام های مشخص شده از مبدا تا مقصد و نهایتا نیل به نتیجه دلخواه را با آنان مرور کرده است. لذا ارزیابی من اینست که مجلس، تصمیم گرفت با بررسی های دقیق، رئیس جمهور را در مسیر تحقق اهداف، همراهی نماید و بکوشد کابینه منسجم و یکدستی را که به انتخاب دکتر روحانی به مجلس معرفی شده بود را مورد اعتماد قرار دهد.

 

سوال: عدم معرفی وزیر زن توسط رئیس جمهور، در تصمیم بانوان مجلس نسبت به کابینه پیشنهادی، چه تاثیری داشت؟

 

‎هرچند در دولت دوازدهم و در میان وزرای آن، باز هم جای خالی بانوان فرهیخته و دانشمند مشاهده می شود و همچنان جامعه از ظرفیت آنان در مناصب کلان مدیریتی کشور بی بهره است اما با توجه به اینکه نگاه بانوان مجلس به وزرای پیشنهادی، نگاهی بر اساس عدالت اجتماعی بوده است و جنسیت را ملاک تصمیم قرار نداده اند و با توجه به اینکه آنان، رئیس جمهور را صاحب حق در انتخاب همکاران خود می دانند و در نتیجه، ایشان را نیز پاسخگوی عملکرد خود خواهند دانست لذا از اکثریت وزرای پیشنهادی حمایت شد ودر مسیر پیشبرد صحیح اهداف دولت دوازدهم نیز همراهی لازم، صورت خواهد گرفت.

امیدوارم عدم حضور زنان در کابینه با فرصت حضور در معاونتهای وزیران یا سازمانهای زیر مجموعه دولت جبران شود و از ظرفیت زنان فرهیخته کشور در خدمت رسانی به مردم بهره لازم برده شود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر