کد خبر: 27521
A

ساعی: مهارت‌آموزی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر بر ضرورت مهارت آموزی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تاکید کرد.

ساعی: مهارت‌آموزی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مورد توجه قرار گیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، زهرا ساعی، در این خصوص اظهار داشت: در مورد زنان سرپرست خانوار متولی و قانون حمایتی خاصی تا قبل از تدوین سند برنامه ششم  توسعه وجود نداشت. ولی از سال ۹۳ با مطرح شدن طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و ملی شدن آن، این طرح در شهرستان ری به صورت پایلوت اجرا شد.
 
وی افزود: با توجه به بالا رفتن آمار جمعیتی زنان سرپرست خانوار به دلایل متعددی همچون اعتیاد، طلاق و افزایش تصادفات جاده‎ای نیاز به توجه بیشتری برای حمایت از آنان وجود دارد و دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد عمده‎ترین حمایت را از زنان سرپرست خانوار انجام می‌دهند، ولی حتی با افزایش دو برابری میزان پرداختی به افراد تحت پوشش، این میزان پاسخگوی نیازهای زنان سرپرست خانوار نیست.
 
وی عنوان کرد: خیریه‌های خصوصی نیز در این میان می‎توانند کمک زیادی به زنان سرپرست خانوار کنند. ولی بخش عمده‎ای از این حمایت‎ها مالی بوده و اقدام خاصی به منظور توانمندسازی آنان انجام نمی‎شود.
 
ساعی گفت: زنان سرپرست خانوار به سه گروه بد سرپرست، بی سرپرست و خود سرپرست تقسیم می‌شود که سومی به دخترانی که سن ازدواج آنان رد شده است، اشاره دارد و تلاش‎ها باید در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به عنوان نیروهای تازه نفس و جوان و سوق دادن آنان به سمت تولیدکنندگی و کارآفرینی باشد.
 
وی افزود: در برنامه ششم توسعه به امور زنان سرپرست خانوار اشاره مستقیم و جدی‎تری از سایر برنامه‎ها شده است و در این برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت زنان به عنوان متولی اصلی امور زنان تعیین شده اند، اما نکته‎ی قابل توجه این است که در وهله‎ی اول شناسایی این افراد و ثبت اطلاعات باید به درستی انجام شود.
 
وی بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان بودجه در سال جاری و برای شروع طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اختصاص داده شده است و پیگیر اجرایی شدن این طرح به ویژه در استان آذربایجان شرقی هستیم. اما در این میان همراهی استانداری و مدیران کل ذیربط نیز ضروری است.
 
ساعی تاکید کرد: سامانه‎ای به منظور ثبت نام زنان سرپرست خانوار و ثبت اطلاعات آنان طراحی خواهد شد و افراد می‎توانند با مراجعه به سایت جهت ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. پس از شناسایی دقیق زنان سرپرست خانوار، گروهبندی زنان روستایی و شهری شروع شده و هر یک از نیروهای جوان بر اساس رشته‎های مختلف در کارگاه‎های آموزشی مختلف تحت آموزش قرار خواهند گرفت.
 
وی با اشاره به این که فروش محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: بسیاری از زنان کارآفرین موفق به فروش محصولات خود نمی‎شوند و از این رو راهنمایی درست آنان و ایجاد بازار فروش برای به فروش رفتن محصولات آنان از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
 
وی بیان کرد: برنامه‎ریزی‌ها در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید به صورت مدون باشد و به کارگیری آنان نیز باید بر اساس ظرفیت‎های هر منطقه انجام شود تا تمامی این اقدامات نتیجه بدهد و همچنین فروش محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار می‎تواند در بهبود وضع معیشتی خود آنان و وضعیت اقتصادی استان نقش موثری داشته باشد.
 
ساعی خاطرنشان کرد: مشکلات زنان سرپرست خانوار بسیار زیاد است و چون این افراد بیشترین تعامل را با کودکان دارند؛ بنابراین مشکلات معیشتی و اقتصادی آنان منجر به مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز می‎شود و کل یک خانواده را درگیر می‌‏کند. از این رو باید برنامه‎ریزی دقیق و پیشروی پیوسته در این میان باشد تا بخشی از مشکلات زنان سرپرست خانوار حل شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر