کد خبر: 27693
A

ابراهیم رئیسی «پدرخوانده اصولگرایان» می‌شود/اصولگرایانِ منفعل، حرفهای جدید و مدرن نمی‌زنند

یک چهره اصولگرا می‌گوید: معتقدم اصولگرایی لیدر ندارد و باید پوست اندازی کند، یعنی افراد فعلی کنار بروند و افراد جدید بیایند. در واقع باید تغییر نسلی بدهند. مثلا اگر آقای رئیسی با 16 میلیون رای رهبری اصولگرایان را بدست بگیرد خیلی خوب است.

ابراهیم رئیسی «پدرخوانده اصولگرایان» می‌شود/اصولگرایانِ منفعل، حرفهای جدید و مدرن نمی‌زنند

دیده بان ایران: اصولگرایان بعد از انتخابات ریاست جمهوری وضعیت به سامانی ندارند، قالیباف از نواصولگرایی سخن می‌گویند و باهنر از دگردیسی و شقه شقه شدن. جمنا می‌خواهد همچنان حرف آخر را بزند اما گوش شنوایی نیست.

احمد بخشایش اردستانی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم می‌گوید: اصولگرایان دچار آسیب تکرار چهره و الفاظ شدند و مردم نیز به آنها بی‌توجهی می‌کنند اگر می‌خواهند در بازی قدرت نوبت به آنها برسد باید مدرن صحبت کنند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

آقای باهنر اخیراً گفتند جریان اصولگرایی در حال دگردیسی و شقه شقه شدن است، نظر شما چیست، ریشه این مسئله به کجا بر می‌گردد؟

شاید آقای باهنر با هدف حفظ چتر خود بر سر اصولگرایی چنین حرفی را زده باشد. فارغ از این موضوع معتقدم اصولگرایان الان دچار انفعال هستند و باید حرفهای جدید و مدرن بزنند چون با روش و رویکرد کنون هرچه جلوتر برویم سبد رأی اصولگرایان بیشتر نخواهد شد مگر اینکه لفاظ‌شان متفاوت شود. امروز مشکل اصولگرایان این است که علاقه‌مندند ارکان حاکمیت جمهوری اسلامی شامل رهبر انقلاب، قوه قضائیه، سپاه، بسیج و غیره را مصادره به مطلوب کنند. حال آنکه باید ارکان و نهادهای یادشده را فراجناحی بدانند. رهبر انقلاب همه گروه‌های سیاسی را پدری می‌کنند. اصولگرایان در وادی سیاست بازی نمی‌کنند. اگر وادی سیاست بازی کنند حرفهایشان مدرن‌تر می‌شود و طرف مردم را می‌گیرند. الان اصولگرایان حرف مردم را نمی‌زنند بلکه حرف‌های خودشان را منتسب به مردم می‌کنند. اگر اصولگرایان می‌خواهند در بازی قدرت نوبت به آنها هم برسد باید لفاظ شان را مدرن کنند و حرف‌های نو بزنند. البته نه اینکه مبانی و اصول انقلاب را عوض کنند ولی از دل مردم حرف بزنند چون بسیاری مواقع می گویند خواست مردم این است درحالی که خواست خودشان است نه خواست مردم.

در واقع شما معتقدید امروز اصولگرایان نیازی به جذب آرای مردم نمی‌بینند؟

این حس را کم دارند. معتقدم اصولگرایی لیدر ندارد و باید پوست اندازی کند، یعنی افراد فعلی کنار بروند و افراد جدید بیایند. در واقع باید تغییر نسلی بدهند. مثلا اگر آقای رئیسی با 16 میلیون رای رهبری اصولگرایان را بدست بگیرد خیلی خوب است.

اما اصولگرایان خیلی موافق نیستند که آقای رئیسی چنین نقشی را برای جریان سیاسی آنها ایفا کند، چرا؟

چون نمی‌خواهند قدرت را از دست دهند. هدف جمنا در انتخابات مجلس آینده است این مجموعه را درست کردند که دوباره سهم بندی کنند بیایند در انتخابات حضور یابند حال انکه طبق قاعده سیاسی وقتی کسی شکست می‌خورد، کنار می‌رود. چه اشکالی دارد که آقای رئیسی لیدر و گادفادر و پدر معنوی اصولگرایان شود و دیگر خودش به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ورود نکند بلکه رئیس جمهور پرور باشد ولی اصولگرایانی که الان مدیریت صحنه را در اختیار دارند نمی‌خواهند این امکان را از دست بدهند.

در واقع می‌فرمایید اصولگرایان به آفت تکرار چهره دچار شدند و این مسئله برای مردم جذابیت ندارد؟

تکرار چهره و الفاظ. جمنا همان اصولگرایان هستند، حالا دیگر مردم متوجه شدند. در انتخابات ضعف‌های دولت آقای روحانی خیلی واضح بود اما هرچه اصولگرایان گفتند تورم، رکود و اوضاع اقتصادی خراب است و یک چوب در رقابت با آقای روحانی برنده می‌شود اما مردم بی‌توجهی کردند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر