کد خبر: 27892
A
پیشنهاد «مرکز استراتژیک اصلاحات» روی میز اصلاح‌طلبان

مبلغ: پیشنهادهای مشابه طی سال‌های اخیر بارها و بارها مطرح شده است/ ناصری: به عنوان یک پیشنهاد کاربردی می‌توان به آن توجه کرد

سال‎ها قبل اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده بودند یک حرکت جدیدی را حول منافع ملی و مصالح عمومی و با نگاه به خرد جمعی آغاز کنند. بنابراین این برنامه را در دستور کار خود قرار دادند و خود را با آن وفق دادند و الان هم درحال تحول و بازسازی هستند و هرکجا مشکلی دیده شود برای آن به دنبال راه‌حل هستند. الان درباره مساله شورای عالی هم همین‌گونه است و کارگروه‌هایی تشکیل شدند که در حال بررسی مشکلات و نواقص این شورا هستند.

مبلغ: پیشنهادهای مشابه طی سال‌های اخیر بارها و بارها مطرح شده است/ ناصری: به عنوان یک پیشنهاد کاربردی می‌توان به آن توجه کرد

دیده بان ایران: پیشنهاد هفته گذشته روزنامه اعتماد مبنی بر ضرورت تاسیس مرکز استراتژیک اصلاح‌طلبان برای بهبود کنش اصلاح‌طلبان، این روزها محل بحث فعالان سیاسی این جناح قرار گرفته است. عباس عبدی با استقبال از این پیشنهاد اعلام کرد که اصلاح‌طلبان به یک تشکیلات جدید نیاز دارند. استقبال این فعال سیاسی اصلاح‌طلب از پیشنهاد روزنامه اعتماد البته واکنش مرتضی مبلغ و عبدالله ناصری را به دنبال داشت. مرتضی مبلغ در همین رابطه گفته است: «ابتدا باید به یک نکته مهم اشاره کنم و این است که بحث درباره تشکل فراگیر و واحد در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به شکلی است که نمی‌توان با اظهارنظرهای چندوجهی آن را حل کرد. زیرا تعاملات سیاسی در ایران با توجه به فضای امنیتی که در کشور حاکم است، باعث می‌شود این ماجرا بسیار پیچیده شود و با پیشنهادهای اینچنینی قابل حل نیست.»


وی ادامه داد: «پیشنهادهای مشابه طی سال‌های اخیر بارها و بارها مطرح شده است. مثلا برخی معتقد بودند که انتخاب‌ها از شهرستان‌ها آغاز شود و افرادی که انتخاب می‌شوند بعد یک مدت به استان بیایند و بعد مدتی فعالیت در آنجا، راهی مرکز شوند و با این زیرساخت یک تشکل منسجم و کارآمد تشکیل شود. اما موضوع این است که این افراد گمان می‌کنند همه مسائل در اختیار ما است ولی این گونه نیست.»


او درباره شورای عالی اصلاح‌طلبان افزود: «همین شورای عالی هم تفاوت چندانی با پیشنهادی که آقای عبدی از آن استقبال کرده‌اند، ندارد. در اینجا هم افراد حاضر در شورا خروجی احزاب هستند و آنجا برای حضورشان در شورا تصمیم‌گیری شده است. اما دو نکته مهم و اساسی در این میان وجود دارد. اول اینکه احزابی که در این تشکل دور هم جمع می‌شوند تفاوت‌های زیادی با هم دارند و این به دلیل عدم انسجام ساختاری در کشور است. یعنی احزاب با وزن یکسان در این تشکل حضور ندارند و این مشکل‌ساز می‌شود.» این فعال سیاسی ادامه داد: «نکته دوم این است که از سوی افراد حقیقی هم ما مشکل مشابه داریم. یعنی افرادی با تجربه و سابقه زیاد در کنار افرادی کم‌تجربه‌تر قرار می‌گیرند که باعث ایجاد انتظار برای سابقه‌دارها می‌شود. البته الان نسبت به چند سال قبل شرایط بهتر است ولی باید در نظر داشته باشیم که این در یک روند چندساله بهبود پیدا کرده است و یک شبه امکان‌پذیر نیست.» مبلغ تاکید کرد: «ما چندسال قبل یک سازوکاری برای ایجاد اجماع در نظر گرفتیم و عملی کردیم که اقدام بسیار مهمی بود که یکی از جریان‌های سیاسی کشور به چنین نتیجه‌ای برسد که نیازمند چنین ساختاری است اما از همان روز اول این سازوکار مشکلات و خلأهایی داشت که آرا‌ آرام در گذر زمان حل و فصل شدند و این طرح ارتقا پیدا کرد و به اینجا رسید. الان هم ما با مشکلاتی مواجه هستیم اما نسبت به روزهای اول به مراتب کمتر است.»


او گفت: «این است که سال‎ها قبل اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده بودند یک حرکت جدیدی را حول منافع ملی و مصالح عمومی و با نگاه به خرد جمعی آغاز کنند. بنابراین این برنامه را در دستور کار خود قرار دادند و خود را با آن وفق دادند و الان هم درحال تحول و بازسازی هستند و هرکجا مشکلی دیده شود برای آن به دنبال راه‌حل هستند. الان درباره مساله شورای عالی هم همین‌گونه است و کارگروه‌هایی تشکیل شدند که در حال بررسی مشکلات و نواقص این شورا هستند.»مبلغ درباره چگونگی جذب نیروهای خارج از احزاب اظهار کرد: «در یک فضای سیاسی نرمال و طبیعی حرکت سیاسی از طرف احزاب انجام می‌شود که یا به صورت یک جبهه واحد که متشکل از چند حزب است عمل می‌کنند یا به صورت حزبی. اما در فضای فعلی ایران که به هیچ عنوان مناسب نیست ما با دو گروه مواجه هستیم. یک احزاب قدرتمند و دیگری چهره‌های سیاسی که در عرصه سیاسی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.»


وی تصریح کرد: «این افراد از خصوصیات خاصی برخوردار هستند و بعضا عضو یک حزب یا تشکل هستند و گاهی هم فعالیت حزبی ندارند اما در هر دوحالت به صورت فراحزبی عمل می‌کنند و صاحب اعتبار و نفوذ در جامعه هستند. این افراد می‌توانند در جذب نیروهای بیرون از احزاب بسیار مفید باشند. حالا درباره چگونگی این جذب نیرو پیشنهادهای مختلفی وجود دارد. مثلا برخی معتقدند به عنوان مثال آقای خاتمی که از نظر همه اصلاح‌طلبان رهبر این جریان هستند و در جامعه صاحب اعتبار و نفوذ هستند، اقدام به دعوت نیروهای خارج از حزب کند. برخی دیگر پیشنهادشان این است که ایشان یک کارگروه تشکیل دهند که وظیفه‌شان فقط همین باشد که نیروهای خارج از احزاب را جذب کنند. عده دیگری هم معتقدند این کار در سطح استان‌ها انجام شود. به این شکل که افراد معتبر و با نفوذ در استان‌ها وظیفه این کار را برعهده بگیرند.»


مشکل، عدم وجود حزب فراگیر در کشور است


همچنین عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی طی گفت‌وگویی  درخصوص پیشنهاد روزنامه اعتماد گفت: «این پیشنهاد قطعا قابل بررسی است و می‌توان به آن به عنوان یک پیشنهاد کاربردی توجه کرد اما من معتقدم که راه نجات از وضعیت نابسامان تحزب در کشور این است که دو حزب فراگیر تشکیل شود. یعنی اصلاح‌طلبان یک حزب و اصولگرایان نیز یک حزب فراگیر تشکیل دهند و همه تصمیمات و رویکردهای سیاسی مانند کشورهای توسعه‌یافته، در آنجا گرفته شود. اما تا زمانی که این مشکل وجود داشته باشد باید با همین روال فعلی پیش برویم. البته من باز هم تاکید می‌کنم که این پیشنهاد، یک پیشنهاد جالب و قابل بررسی است و بهتر است به آن توجه شود. به هرحال ما باید قبول داشته باشیم که وضعیت فعلی احزاب بسیار ناامید‌کننده است و ما باید شرایط را بهبود بخشیم. شاید از این طریق بتوان گام مثبتی در این  را‌ه  برداریم.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «البته من معتقدم با وجود اینکه انتقادهای زیادی به عملکرد شورای عالی سیاستگذاری مطرح است اما این شورا تقریبا عملکرد مناسبی داشته است. حالا اگر برفرض احزاب در آن پررنگ نبودند یا کم و کسری‌هایی وجود دارد که در برهه‌های مختلف موجب شده انتقادی به آن وارد شود، قطعا قابل حل هستند و الان هم برنامه به همین شکل است که این نواقص شناسایی و مورد بررسی قرار بگیرند و حل و فصل شوند تا دیگر با نمونه‌های مشابه مواجه نشویم. الان هم همه احزاب در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حضور دارند شاید منظور ایشان این است که احزاب نمایندگانی که می‌فرستند در یک فرآیند درونی انتخاب شود. به نظرم پیشنهاد بدی نیست که احزاب نمایندگان خود را با رای‌گیری داخلی انتخاب کنند اما الان هم شرایط به همین روال است.»


وی در واکنش به اینکه اگر انتخاباتی هم در داخل احزاب انجام شود به عنوان مثال بازهم تشکل‌ها و احزابی مانند کارگزاران و مجمع روحانیون مبارز افراد سرشناسی مانند حسین مرعشی یا موسوی‌لاری را معرفی می‌کنند پس عملا تفاوتی در ترکیب ایجاد نمی‌شود، گفت: «شورای عالی از یک بخش حقیقی و یک بخش حقوقی تشکیل شده و حق هرکدام از احزاب است که نمایندگان خود را انتخاب کنند و هیچ فردی هم تا امروز مانع از این مساله نشده ولی حق با شماست. زیرا به هرحال افرادی مانند آقایان موسوی‌لاری یا مرعشی سابقه بسیاری در حوزه سیاست دارند که موجب شده از تجربه خوب و بالایی برخوردار باشند و قطعا در فرآیند رای‌گیری آنها انتخاب خواهند شد. این هم به خاطر زد و بند یا نفوذ نیست، دلیلش صرفا کارکشته و باتجربه بودن این افراد است.»


این استاد دانشگاه درپایان افزود: «باید در نظر داشت که در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا افرادی حضور دارند که به نوعی شخصیت‌های ملی و کاریزماتیک محسوب می‌شوند که نگاه اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی دارند و بسیار مورد قبول فعالان سیاسی و جامعه هستند و معمولا هم نقش ریش‌سفید را در این دو جریان ایفا می‌کنند. زمانی که این افراد در کنار نمایندگان احزاب قرار می‌گیرند بر هویت این شورا و تشکل تاثیر بسیاری می‌گذارند و این افراد می‌توانند برای جذب نیروهای غیرحزبی بسیار مفید باشند.»

منبع: اعتماد 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر