کد خبر: 27893
A

«سرنوشتِ مبهم» جمنا؛ بازنگری یا انحلال زودهنگام؟

محمدحسن آصفری یکی از این افراد است که ضمن انتقاد از عملکرد جمنا، نداشتن یک لیدر جامع الاطراف را مشکل اصلی اصولگرایان می داند. او گفته بود: « جمنا نتوانسته همه نیروهای انقلاب را جمع کند یعنی همه جریانات اصولگرایی را به آن اتحاد و انسجام برساند. ...

«سرنوشتِ مبهم» جمنا؛ بازنگری یا انحلال زودهنگام؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ سرنوشت جمنا که در جریان انتخابات نتوانست موفقیتی را برای اصولگرایان به ارمغان بیاورد، اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی ادامه کار آن را لازم نمی‌دانند و گروهی معتقد هستند که برای موفقیت باید بعد از یک بازنگری به شکلی فراگیرتر عمل کند.

 

خیمه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) از دی ماه سال گذشته برپا شد تا طیف های مختلف در جریان اصولگرایی را به یک نقطه اشتراک برساند و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را برایشان به ارمغان آورد. رویایی که محقق نشد. نه انتخابات را بردند و نه به آن وحدتی که حرفش را می زدند رسیدند.

بیژن نوباوه با تاکید بر اینکه موفقیت یا عدم موفقیت جمنا از این پس، موضوع مفصلی است، گفت: «صرفا به خاطر عبور از مرحله انتخابات نمی توان گفت که این تشکل حق ادامه کار ندارد».

وی در پاسخ به اینکه آیا ادامه کار این تشکل ضرورت دارد یا خیر، نیز گفت: «به هر حال این جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است و می تواند در جمع کردن همه افکار و اندیشه های اصولگرایی موفق باشد».

نوباوه در پاسخ به پرسش دیگری، مبنی بر اینکه آیا جمنا ظرفیت لازم را دارد یا خیر گفت: « جمنا برای ادامه فعالیت باید فراگیرتر از قبل باشد و حتما باید در این راستا ظرفیت سازی کند».

نوباوه در حالی فراگیر نبودن جمنا را در لفافه مطرح می کند، که برخی از مخالفان جمنا صراحت بیشتری به خرج می دهند و ایرادات و ضعف های این تشکل را بی پرده مورد اشاره قرار می دهند.

محمدحسن آصفری یکی از این افراد است که ضمن انتقاد از عملکرد جمنا، نداشتن یک لیدر جامع الاطراف را مشکل اصلی اصولگرایان می داند. او گفته بود: « جمنا نتوانسته همه نیروهای انقلاب را جمع کند یعنی همه جریانات اصولگرایی را به آن اتحاد و انسجام برساند. یکی از دلایل این اتفاق هم به خاطر بسته نگاه کردن جمنا است. جمنا اگر دایره را بازتر می کرد و بیشتر اجازه نظریه پردازی به افراد می داد، می توانست موفق تر باشد. در واقع یکی از دلایلی که جمنا نتوانست جاذبه به حد اعلا داشته باشد، آن نگاه بسته ای بود که نتوانست همه را جمع کند».

به گفته او، دایره اصولگرایی باید بازتر شود. لازمه تحقق این هدف نیز آن است که به جای برخوردهای گزینشی، نگاه عمومیت بخشی در دستورکار قرار گیرد.

آصفری همچنین تاکید دارد که جمنا تا برداشتن چنین گام هایی فاصله زیادی دارد. او معتقد است« دایره اصولگرایی گسترده تر از این است که در جمنا بگنجد. چتر جریان اصولگرایی فراتر از جمنا است. خیلی کسانی هستند که در جبهه اصولگرایی هستند ولی ممکن است زیر چتر جمنا نباشد بنابراین لازم است این چتر گسترده تر شود تا همه جریانات اصولگرایی و نیروهای انقلاب را بتوان جذب کرد».

ناگفته نماند که برخی از اصولگرایان نیز به این شدت با جمنا مخالف نیستند و با یک بازنگری و ارتقای ساختار راضی می شوند.

خود جمنایی ها نیز به این فکر هستند. این خبر را چندی قبل حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کرد و گفت: « فشردگی زمان و تشکیل جبهه در زمان نزدیک به انتخابات باعث عجله‌ در تبیین ساختار شد و امروز باید با توجه به تجربیاتی که بدست آمده بازنگری‌هایی در بخش‌های مختلف فعالیت و شیوه‌ها و برنامه‌ها صورت گیرد».

به گفته او، مجموع این بازنگری‌ها طی چند ماه گذشته و پس از انتخابات در جلسات مختلف مورد بررسی و مورد موافقت قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک در فعالیت جمنا آشکارتر خواهد شد.

 

منبع: نامه نیوز 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر