کد خبر: 28031
A
با اشاره به سفر هیاتی پارلمانی به چین؛

بادامچی: تجار ایرانی مقیم چین از غیرکارآمدی گمرک ایران گلایه دارند

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سفر هیاتی از این کمیسیون به چین و برگزاری جلساتی با اتحادیه‌های کارگری ایالت گواندوم گفت که در این جلسات تجار ایرانی از غیرکارآمدی گمرک ایران گلایه داشتند.

بادامچی: تجار ایرانی مقیم چین از غیرکارآمدی گمرک ایران گلایه دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از ایسنا، محمدرضا بادامچی با اشاره به سفر هیاتی از کمیسیون اجتماعی به چین گفت که این سفر برای بازدید از صنایع و نظام کارگری چین انجام شده است که در جریان آن در جریان وضعیت اتحادیه‌های کارگری ایالت گواندم و مشکلات تجار ایرانی مقیم گوانجو مرکز این ایالت قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: از آن جا که در این سفر تجار ایرانی مقیم گوانجو از کندی و غیرکارآمدی گمرک ایران گلایه داشتند، انتظار آن ها حمایت مسئولین از فعالیت‌های تجاری آن‌ها و آموزش تجار جدید و تلاش بیشتر جهت حفظ منافع آنان است.

بادامچی به قاچاق گسترده کالاهای چینی از ایالت گواندم به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه به‌خاطر بی‌توجهی مسئولین گمرک تولیدات این شهر به ویژه پوشاک و کفش به طور انبوه به بنادر آزاد ایران ارسال می‌شود و از طریق قاچاق به بازارهای داخلی ایران راه پیدا می کند که نتیجه این بی‌برنامگی و عدم نظارت بر تجارت در ایران، تولیدات گسترده این کشور آن هم با قیمت های پایین به بازار ایران است.

به گفته وی وضعیت فعلی تجارت البسه و پوشاک از چین به ایران، بیشتر برای تامین جیب قاچاقچیان مفید است و به نابودی صنایع عظیم کشورمان منجر شده است. اگر از ایران چیزی به شهرهای چین از جمله گوانجو بیاید تنها موارد اولیه و غیرفراوری‌ شده است که با قیمت ارزان از کشور خارج می‌شود.

نماینده تهران در ادامه به تشریح فعالیت اتحادیه‌های کارگری در ایالت گواندوم پرداخت و توضیح داد: اتحادیه‌های کارگری ایالت گواندوم در جنوب چین با ساختاری کاملا دموکراتیک نقش اساسی در پیگیری حقوق مشروع کارگران داشته است به طوری که این اتحادیه با ساماندهی و آموزش کارگران مهاجر از روستاها برایشان در صنایع کلیدی کار پیدا می کند. پارک های فناوری صنعتی، صنعت حمل و نقل و پروژه های کلان این ایالت زیر نظر این اتحادیه است. ساماندهی اتحادیه های محلی، ارائه سبد کالای کارگران، حل اختلافات کارگران، مدیریت صندوق های حمایتی و سیستم های ارتباطی مستقیم از جمله مسئولیت‌های این اتحادیه بزرگ کارگری است.

بادامچی افزود: اتحادیه کارگری ایالت گواندوم، روابط قومی و سازنده با کارگران دارد. نظرات کارگران را دریافت و به کارفرمایان منتقل می‌کند و در بیان و پیگیری مشکلات آنان بسیار فعال است. ارائه مشاوره‌های دائمی شغلی و حقوقی و حل و فصل مشکلات کارگران و تامین نیازهای آنان، از مهمترین برنامه‌ها و دغدغه‌های این اتحادیه است.

نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی گفت: اتحادیه کارگری گوانجو به طور فعال در فعالیت‌های تقنینی مجلس خلق (ریاستی) مشارکت دارد. شعار «هر کس مشکل دارد بیاید» باعث شده، همه مردم اعم از کارگران روستایی و شهری در هر زمانی از جمله  زمان‌های تعطیل، برای طرح مشکلات خود به اتحادیه مراجعه کنند. این اتحادیه حتی برای دانشجویان در تابستان برنامه دارد و خدمات متنوعی را برای بازنشسته ها ارائه می‌کند.

بادامچی در پایان گفت: چین در حال گذار اقتصادی است. پیشرفت اقتصادی کشور چین حاصل تلاش کارگران و اتحادی‌های کارگری قدرتمند است که باید از این تجارب در داخل کشور استفاده شود.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر