کد خبر: 28240
A

چرا ترامپ از پوتین برای شرکت در نشست سازمان ملل دعوت نکرد؟

رئیس جمهوری آمریکا درصدد اعمال اصلاحاتی در روند فعالیت سازمان ملل است که به اعتبار این سازمان و موقعیت بین المللی روسیه آسیب خواهد رساند.

چرا ترامپ از پوتین برای شرکت در نشست سازمان ملل دعوت نکرد؟

دیده بان ایران : «راس بالت» نوشت: "یوری اوشاکوف" مشاور رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" دعوتنامه ای از سوی "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست سران سازمان ملل متحد به منظور بررسی اصلاحات در این سازمان که قرار است در تاریخ 18 سپتامبر برگزار شود، دریافت نکرده است.

بر اساس اطلاعات خبرگزاری «رویترز»، رهبران کشورهای جهان از سوی دولت آمریکا به این نشست دعوت شده اند تا بیانیه ده ماده ای را بررسی و در صورت توافق امضاء کنند که در آن از "آنتونیو گوترس" دبیرکل سازمان ملل خواسته شده تا روند «اصلاحات موثر و گسترده ای» را در این سازمان آغاز کند.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین نیز پیش از این اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین قصد ندارد امسال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه در این نشست نماینده روسیه خواهد بود.

ترامپ از روند فعالیت کنونی سازمان ملل رضایت ندارد

رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ 18 سپتامبر در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، نشست سران جهانی را ترتیب داده تا در آن اصلاحات در این سازمان مورد بررسی قرار بگیرد. همانطور که مشاور ولادیمیر پوتین اعلام کرده، رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در این نشست سران دعوت نشده است. این مسئله با توجه به تیرگی جدی در روابط مسکو و واشنگتن، دور از انتظار هم نیست.

مسئله این است که اصلاحاتی مطابق با سلیقه دونالد ترامپ، به اعتبار سازمان ملل متحد و موقعیت بین المللی روسیه آسیب خواهد رساند.

آمریکایی‌ها قصد دارند طبق خواسته خویش اقداماتی ضد بوروکراسی اداری در سازمان ملل انجام دهند، از جمله تعداد موقعیتهای شغلی در این سازمان را کاهش دهند و همچنین شرایط برای توافق در زمینه عملیات انسان دوستانه و توسعه اقدامات حمایت از صلح سازمان ملل آسانتر شود.

در عین حال دولت آمریکا با اصرار تاکید دارد که این کشور بعنوان بزرگترین تامین کننده مالی سازمان ملل، باید حق بیشتری نسبت به دیگر اعضای این سازمان داشته باشد. در همین رابطه ترامپ قصد دارد سهم آمریکا در تامین بودجه مالی سازمان ملل را کاهش دهد. تاکنون سهم آمریکا حدود 22 درصد از بودجه عادی سازمان ملل بود که حجم کلی آن 5.5 میلیارد دلار است.

تغییر در وضعیت ماموریت‌های حفاظت از صلح سازمان ملل

علاوه بر این وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مه اعلام کرده بود که لازم است تا در ماموریتهای حفاظت از صلح سازمان ملل نیز تغییراتی ایجاد شود. این موضوع یکی از مسائل مهم مطرح است. برای مثال مقامات مسکو و کی‌یف، هرکدام طرح خاص خود را برای اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به منطقه دونباس، در شرق اوکراین دارند. دولت اوکراین بر این عقیده است که روسیه نباید در این ماموریت هیچ نقشی داشته باشد، برای اینکه خودش یک طرف درگیر در این مناقشه محسوب می شود. مقامات کی‌یف با طرح مسکو نیز مخالفند و آن را بهانه ای برای تجاوز به این کشور تلقی می کنند. بعید نیست که دونالد ترامپ در جریان بررسی اصلاحات در اقدامات حفاظت از صلح سازمان ملل، از مواضع طرف اوکراینی حمایت کرده و بخواهد نقش روسیه در این قبیل عملیات بین المللی را کاهش دهد، یا تعریف تازه ای برای عملیات حفاظت از صلح سازمان ملل در نظر گرفته باشد.

مسکو مایل نیست روند کار شورای امنیت تغییر کند

یکی دیگر از موضوعات حساس و مهم در روند اصلاحات سازمان ملل که روسیه در خصوص آن تردید جدی دارد، مسئله اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل است که مدتهاست هدف برخی کشورهای جهان قرار گرفته است. این تغیرات شامل افزایش تعداد اعضای دائم این شورا که حق وتوی تصمیمات را داشته باشند و یا بطور کلی لغو قانون حق وتو است. حتی این پیشنهاد نیز مطرح شده تا ترکیب کشورهای عضو دائم شورای امنیت تغییر کلی پیدا کند، برای اینکه وضعیت بین المللی دچار تحولات گسترده ای شده است. در همین رابطه هم در سال 2014 تلاش شد تا حق وتوی روسیه را از این کشور گرفته شود یا حتی وضعیت عضویت دائم آن را به دلیل مخالفتهای مکرر روسیه با تصمیمات کشورهای غربی، سلب کنند.

یکی از افرادی که بشدت روی این مسئله فعالیت می کند، "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین است که قطعا به نیویورک سفر کرده و قصد دارد در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. به همین دلیل ولادیمیر پوتین حق خویش دانسته تا در این نشست شرکت نکند و با این اقدام از روبرو شدن با "دونالد ترامپ" هم اجتناب خواهد ورزید. پوتین به خوبی می داند که بدون حضور او نیز روند اصلاحات سازمان ملل بررسی می شود و مسلما مایل نیست تا در مجمع عمومی این سازمان شنونده انتقاداتی باشد که در جریان آن احتمالا نسبت به رهبر روسیه شنیده خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر