کد خبر: 28727
A

افشای حمله نظامی عربستان به قطر

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی نوشت: ایمیل های فاش شده سفیر امارات عربی متحده در آمریکا نشان می دهد عربستان سعودی به تصمیم برای «تصرف« قطر نزدیک شده بود.

افشای حمله نظامی عربستان به قطر

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی نوشت: ایمیل های فاش شده سفیر امارات عربی متحده در آمریکا نشان می دهد عربستان سعودی به تصمیم برای «تصرف« قطر نزدیک شده بود.

 

در این گزارش آمده است: بر اساس ایمیلی که گفته می شود از سوی یوسف العطیبه سفیر امارات عربی متحده در آمریکا ارسال شده است، ریاض به تصمیم برای « تصرف»  قطر نزدیک شده است.

این ادعا طی یک سری از ایمیل های جدید فاش شده مطرح شد که نیمه شب چهارشنبه از یک سوی یک گروه ناشناس بر روی اینترنت قرار گرفت.

در یک ایمیل مربوط به ماه مه سال دو هزار و هفده، عطیبه با ارسال نامه ای به الیوت آبرامز دیپلمات سابق آمریکایی نوشت، تصرف قطر «سبب حل شدن مشکلات همگان خواهد شد. و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی چند ماه قبل از مرگش (در ژانویه سال دو هزار و پانزده) به این تصمیم نزدیک شده بود که باید کاری در خصوص قطر انجام دهد.»

آبرامز با تعجب به او پاسخ داد: «من این را نمی دانستم. خارق العاده  است.»


او با اشاره به این موضوع که جمعیت قطر حدود دویست و پنجاه تا سیصد هزار نفر است، این سوال را مطرح کرد که «این روند چقدر می توانست دشوار باشد؟»

او افزود: «خارجی ها در این روند مداخله نخواهند کرد.» او ظاهرا با اشاره به شمار بالای جمعیت مهاجران و کارگران جنوب آسیا در قطر نوشت: «به هندی ها قول افزایش حقوق بدهید، به پلیس قول افزایش حقوق بدهید و ببینید چه کسی تا سر حد مرگ می جنگد؟» ظاهراً منظور او شمار زیاد کارگران مهاجران جنوب آسیا در قطر بوده است.
عطیبه نیز در پاسخ نوشت: «نتیجه گیری همین بود.»
آبرامز در پاسخ ظاهرا در اشاره ضمنی به این موضوع که دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا از اقدام نظامی عربستان سعودی علیه همسایه اش حمایت خواهد کرد، نوشت: «اوباما از این کار متنفر بود. اما این فرد جدید... -منظورش ترامپ است- از اقدام نظامی عربستان علیه همسایه خلیجی اش حمایت می کند.» 
عطیبه در پاسخ گفت: «دقیقا.»

عطیبه در ابتدا  به این ایده آبرامز پاسخ می داد که اردن باید قطر را تصرف کند.
آبرامز نوشت: «هاشمی ها باید بر قطر غلبه کنند زیرا این اقدام سبب حل و فصل مشکلات مالی آنها و مشکل حمایت از افراط گرایی از سوی قطر خواهد شد.»

آبرامز معاون مشاور جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا و معاون مشاور امنیت ملی در دولت او بود. او هم اکنون کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه در شورا روابط خارجی است.

یک ماه پس از رد و بدل شدن این ایمیل ها، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و مصر از محاصره اقتصادی و سیاسی قطر خبر دادند و دوحه را به حمایت از «تروریسم» متهم کردند، اتهامی که قطر آن را رد می کند.

سخنگوی سفارت خانه امارات عربی متحده در آمریکا در گفتگو با میدل ایست آی گفت: «در موقعیتی نیستم که رد و بدل شدن این ایمیل ها را تأیید یا رد کنم.»

نماینده آبرامز در زمان تبادل این ایمیل ها به درخواست میدل ایست آی برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر