کد خبر: 28932
A
در دیدار با رییس موسسه راهبردی مطالعات خاورمیانه چین

ولایتی: مقامات ایران و آمریکا دیدار جداگانه ندارند/همه‌پرسی اقلیم کردستان مقدمه تجزیه عراق است

ولایتی گفت: وزارت امور خارجه کشورمان برنامه‌ای برای دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا ندارد و اگر هم دیداری بین دو طرف باشد در خصوص برجام خواهد بود نه روابط دو جانبه.

ولایتی: مقامات ایران و آمریکا دیدار جداگانه ندارند/همه‌پرسی اقلیم کردستان مقدمه تجزیه عراق است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نیوژین چون رییس موسسه راهبردی مطالعات خاورمیانه چین روز دوشنبه با علی اکبر ولایتی دیدار کرد.

ولایتی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک احتمال دیدار با مقام‌های آمریکایی به طور دو جانبه هم وجود دارد؟ گفت: چنین احتمالی وجود ندارد. تا انجام که ما اطلاع داریم وزارت خارجه چنین موضوعی را منعکس نکرده است و اگر گفت‌وگویی هم بین نمایندگان و وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ باشد در خصوص مساله هسته‌ای است ولی به هیچ عنوان روابط دو جانبه مورد گفت‌وگو قرار نخواهد گرفت و دیداری در این رابطه انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد خلف وعده بکند ایران هم اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

ولایتی در پاسخ به این‌که با توجه به بدعهدی آمریکا و تحریم‌هایی که علیه اران اعمال کرده است هیات نظارت بر برجام چه واکنشی خواهد داشت، در این‌باره جلسه‌ای تشکیل خواهید داد؟ گفت: انشاءالله پس از بازگشت رییس‌جمهور جلسه‌ای تشکیل و موضوع در آن مطرح و پاسخ مناسب از سوی ایران داده خواهد شد. هیچ بدعهدی از سوی آمریکا انجام نخواهد شد که از سوی ایران به آن پاسخ مناسب داده نشود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه سیاست ایران در مورد برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان چیست گفت؟ اظهار کرد: ایران با این همه پرسی که مقدمه‌ای برای تجزیه عراق است مخالف است چرا که این امر حتی به نفع کردها هم نیست. این امر زمینه‌ای برای نفوذ بیگانگان به ویژه رژیم صهیونیستی به منطقه بوده و قطعا خود این رژیم هم در این امر دست دارد. این تصمیمی است که به صورت یک جانبه توسط یکی از مسوولان کردستان عراق گرفته شده است اما بسیاری دیگر از مسوولان این اقلیم با آن مخالف هستند. جمهوری اسلامی ایران هم با صراحت اعلام کرده است که مخالف این همه پرسی است.

ولایتی همچنین درباره دیدارش با طرف چینی افزود: چین برای گسترش جاده ابریشم حدود ۱۰ میلیارد دلار به ایران اختصاص داده و در آینده نزدیک هم ۱۵ میلیارد دلار دیگر به آن افزوده می‌شود. چینی‌ها بیش‌ترین سرمایه‌گذاری در غرب آسیا را در ایران برای گسترش این طرح داشته‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ رییس موسسه راهبردی مطالعات خاورمیانه چین در دیدار با مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به سفر سال گذشته رییس‌جمهور این کشور به ایران خاطرنشان کرد: در این سفر اسناد مهمی بین دو کشور به امضا رسید که باعث تسریع در توسعه روابط دو کشور شد.

وی ادامه داد: موسسه راهبردی مطالعات خاورمیانه چین یکی از نهادهای ارگان‌های مطالعاتی زیر مجموعه دولت مرکزی است. امیدواریم همکاری‌های ما با انستیتوها و پژوهشکده‌های ایرانی توسعه یابد.

ولایتی هم در این دیدار گفت: زمینه توسعه روابط بین دو کشور نه فقط دو جانبه بلکه در بخش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روابط تهران و پکن افزود: مواضع دو کشور در زمینه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در بسیاری موارد نزدیک یا منطبق است و هرچه زمان می‌گذرد ضرورت توسعه روابط دو کشور در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش می‌شود.

وی ادامه داد: به تدریج سنگینی وزنه سیاست‌های بین‌المللی به سمت ایران تمایل پیدا کرده است. چین در شرق آسیا و ایران در غرب  هر دو محور کارهای بسیار مهمی برای تحولات بین‌المللی و قاره‌ای هستند.

ولایتی در پاسخ به سوال طرف چینی در خصوص ارزیابی روابط اخیر دو کشور به ویژه پس از سفر رییس‌جمهور این کشور به تهران افزود: ایران هم مثل چین تمایل به توسعه روابط راهبردی دارد. دو طرف در این زمینه به توافق‌های چشمگیری دست یافته‌اند، هرچند که موانعی پیش رو است که برای رفع آن باید تلاش کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر