کد خبر: 29232
A

نوری مالکی: رفراندوم کردستان اعلام جنگ بود/ داعیان همه‌پرسی تحریم شوند

در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم، معاون رئیس جمهور عراق امروز (دوشنبه) از دولت مرکزی خواست "داعیان همه‌پرسی" را به طور کامل تحریم کرده و برنامه‌های تحت حمایت اسرائیل را در این راستا به ناکامی بکشاند. پارلمان عراق نیز با حضور حیدر العبادی در این خصوص جلسه تشکیل داد.

نوری مالکی: رفراندوم کردستان اعلام جنگ بود/ داعیان همه‌پرسی تحریم شوند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  به نقل از سومریه نیوز، نوری المالکی، معاون رئیس جمهور عراق امروز همه‌پرسی کردستان را نوعی "اعلام جنگ" علیه اتحاد ملت عراق خواند و از دولت بغداد خواست نسبت به تحریم کامل کسانی که وی آنها را "داعیان همه‌پرسی" نامید، اقدام کند. وی بر شکست "برنامه تحت حمایت اسرائیل" تاکید کرد.

در بیانیه‌ المالکی آمده است: همه بر مغایرت همه‌پرسی با قانون اساسی تاکید دارند، زیرا واضح است که هدف از آن برهم زدن اتحاد کشور است.

وی گفت: برگزاری همه‌پرسی عواقب خطرناکی برای آینده عراق به طور عام و برای کردستان به طور خاص دارد.

معاون رئیس جمهور عراق از دولت خواست همه تدابیر لازم را برای پایان بخشیدن به این اقدامات غیرقانونی از طریق توقف مذاکرات با مسئولان همه‌پرسی و تحریم کامل آنها اتخاذ کند.

وی داعیان همه‌پرسی را مسئول همه بحران‌ها، درگیری‌ها و جنگ‌های آینده دانست و افزود: از اینکه مسائل به اینجا کشیده شده خوشحال نیستیم اما اقلیم کردستان و رئیس آن که دوره‌اش به پایان رسیده، مسئول عواقب این مسائل هستند.

المالکی با بیان اینکه مواضع بسیاری از کشورهای مجاور عراق درباره این اقدامات غیرقانونی روشن و قاطعانه است، از این کشورها خواست اقلیم کردستان را تحریم سیاسی، اقتصادی و امنیتی کرده و با آن تعاملی نداشته باشند.

این مقام مسئول مواضع مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان را که منجر به تقسیم عراق می‌شود، به باد انتقاد گرفت و گفت: سیاست‌های رئیس غیرقانونی اقلیم هیچ‌گاه با شراکت همراه نبود، او بارها با مسلح‌سازی ارتش عراق مخالفت کرده، با تصرف چاه‌های نفتی عراق از قانون اساسی عدول و در خاک کشورهای دیگر با دلایل و بهانه‌های مختلف دست‌درازی می‌کند. علاوه بر این از اربیل به عنوان مانعی سیاسی در مسیر تحقق وحدت استفاده کرده که این امر مغایر با قانون اساسی است و اقتصاد عراق را بازیچه قرار می‌دهد و هدفش نقض تمامیت و اتحاد عراق است.

معاون رئیس جمهور عراق نسبت به تبدیل شدن کردستان به میدان نفوذ و توطئه منطقه‌ای علیه عراق و کشورهای منطقه، مردم، تاریخ و رسالت‌های آن هشدار داد و ملت عراق را از همه طوائف و قومیت‌ها به ناکام ساختن برنامه‌های جدایی مورد حمایت اسرائیل و ایستادگی قاطعانه علیه این طرح دعوت کرد که به دست بارزانی و با حمایتش از داعش در براندازی موصل و صلاح‌الدین هموار شده است.

وی تاکید کرد: عراق متحد است و به هیچ دلیلی تقسیم آن ممکن نیست.

المالکی بار دیگر از دولت خواست اهالی استان کرکوک و مناطق مورد مناقشه آن را از عرب، ترکمان، صابیئن و ایزدی‌ها حفاظت کند. وی گفت: تجاوز به این طوائف تجاوز به همه عراق است.

المالکی اظهار داشت: همه اقدامات ممانعت کننده‌ای که دولت بغداد در چارچوب اداری و قانونی اتخاذ خواهد کرد به دور از آشوب و مداخله‌های غیررسمی خواهد بود.

علی رغم مخالفت بغداد، کشورهای منطقه‌ای، جامعه بین‌الملل و طرف‌های کردی که خطرهای مترتب بر جدایی کردستان را برآورد کرده‌اند، کردهای عراق امروز برای همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان به عنوان یک دولت مستقل از دولت عراق به پای صندوق‌های رای رفتند.

در این راستا، منبع آگاه در گفت‌وگو با سومریه نیوز گفت: سلیم الجبوری، رئیس پارلمان امروز به نماینده دولت در پارلمان ابلاغ کرد که حضور حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در جلسه امروز درباره همه‌پرسی ضرورت دارد.

پارلمان عراق امروز بیست و دومین جلسه خود را با ریاست الجبوری و ۱۶۷ نماینده برگزار کرد. نماینده‌های کرد غایب بودند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر