کد خبر: 29463
A

فلاحت پیشه: هدف شورای عالی سیاسی کردستان تثبیت «کارت استقلال» اقلیم است/ قاچاق نفت به ترکیه در دستور کار قرار می‌گیرد

فشارهای اقتصادی ترکیه و عراق باعث شده تا رئیس اقلیم کردستان برای باز نگه داشتن باب گفت‌وگوها اقدام به تاسیس شورای عالی سیاسی کردستان کند تا بتواند حداقل در کوتاه مدت بر مشکلات فائق بیاید.

فلاحت پیشه: هدف شورای عالی سیاسی کردستان تثبیت «کارت استقلال» اقلیم است/ قاچاق نفت به ترکیه در دستور کار قرار می‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» کارشناس مسائل با اشاره به تشکیل شورای عالی سیاسی اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: هدف بارزانی از تشکیل شورای عالی سیاسی اقلیم کردستان این است که نخست به دولت عراق و جامعه بین‌الملل بفهماند که همه‌پرسی در این منطقه انجام شده و وی «کارت استقلال» را در دست دارد و حالا به دنبال سازوکارهای سیاسی است تا بتواند بر وضعیت فعلی فائق بیاید. به عبارتی دیگر، بارزانی در صدد است تا با تشکیل شورای عالی سیاسی کردستان، نخست جدایی اقلیم از عراق را تثبیت کند و در پله بعد مذاکرات با بغداد را شروع کرده و ادامه بدهد تا نهایتاً بتواند دیپلماسی با جهان را محقق کند.  

وی افزود: در این بین نوسانات زیادی روی داده و مطالبی که در خصوص انتخاب رئیس اقلیم مطرح می‌شود، بیش از پیش این پیام را مخابره می‌کند که بارزانی به دنبال آن است تا چانه‌زنی کردها با عراق را در فضای پسارفراندوم مطرح کرده و ثابت نگه دارد. از این جهت وی به دنبال آن است تا بر اساس نقشی که از گذشته بر عهده داشته در حالت فعلی هم نسبت به احیای آن تلاش کند و آن را زنده نگه دارد. البته در این بین شکاف‌هایی در داخل اقلیم در خصوص کارآمدی دولت حاکم، پرداخت حقوق و دستمزد و همچنین وضعیت اقتصادی میان احزاب و جریان‌های سیاسی وجود دارد اما نهایتاً وی به دنبال تثبیت خود در کوتاه مدت است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه فشارهای عراق و ترکیه موجب شده تا بارزانی به سمت مذاکرات سوق داده شود بیان کرد: باید بدانیم که اقلیم کردستان دارای دو پشتوانه اقتصادی اصلی است؛ نخست عراق و دوم ترکیه. بغداد بودجه مشخصی برای اقلیم در نظر گرفته بود و آنکارا هم نفت اقلیم را خریداری می‌کرد که وضعیت فعلی باعث شده دو منبع اصلی تامین مالی اقلیم با مشکل مواجه شود. تا جایی که یک سری از احزاب که برآمده از تقسیم سیاسی و اقتصادی کردستان عراق بودند با مشکل مواجه شدند و شاهد هستیم برگزاری همه‌پرسی به میان می‌آید. لذا به نظر می‌رسد که اگر این روند وارد فاز بلندمدت شود، مشکلات اساسی سد راه بارزانی خواهد بود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد اعمال فشار داخلی از سوی احزاب بر بارزانی خواهیم بود یا خیر، اظهار کرد: اگر ترکیه و عراق در میان مدت و بلندمدت اقدام به تضعیف کردستان عراق (از حیث حمایت اقتصادی) کنند، بدون تردید اعتراض در خصوص ضعف کارآمدی بارزانی و همچنین اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات افزایش پیدا می‌کند و در اینجاست که شکاف و تفرقه زیاد خواهد شد. در مقابل بارزانی سعی دارد که برای فرار از مشکلات در کوتاه مدت، باب مذاکرات را باز نگه دارد تا بتواند بر وضعیت فعلی غلبه کند. اما به هر ترتیب مشکلات اقتصادی و فشارها از سمت بغداد باقی است اما ترکیه در خصوص مساله نفت و مبادلات خود با اقلیم احتمالاً وارد فاز قاچاق نفت خواهد شد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر