کد خبر: 29701
A

پوتین چگونه روسیه را اداره می‌کند؟

روسیه با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت بر جای مانده از فروپاشی شوروی در سال 1991هنوز هم بزرگترین کشور دنیا است که حدود دو برابر هر یک از کشورهای چین، آمریکا و کانادا گستردگی دارد.

پوتین چگونه روسیه را اداره می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ ولادیمیر پوتین که پس از دوران مسئولیت بوریس یلتسین بنیانگذار و نخستین رییس جمهوری روسیه نو در سال 2000 از نخست وزیری به ریاست جمهوری رسید، با توجه به آثار و زیان های ناشی از فروپاشی شوروی در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، قومی و همچنین رشد تخلفات اقتصادی و تبهکاری ها، تدابیری ویژه را برای اداره این کشور پهناور در نظر گرفت که از قطب شمال تا مرزهای اروپایی و آسیایی را شامل می شود.

 در چارچوب تدابیر در حال اجرا، روسیه اکنون با 85 جمهوری و استان به 9 حوزه فدرال تقسیم شده است و هر حوزه هم توسط نماینده ویژه رئیس جمهوری نظارت می شود که به چشم و گوش و امین پوتین شهرت یافته اند.

حوزه‌های فدرال روسیه برنامه ای است که از سال 2000 به حکم پوتین وضع و به تقسیمات کشوری افزوده شد.

وی که سال نخست ریاست جمهوری با بحران واگرایی در روسیه مواجه شده بود برای پایان دادن به این وضعیت و ایجاد هماهنگی بین مرکز فدرال، استان ها و جمهوری ها با صدور حکم 849 یا «اختیارات نمایندگان رییس جمهوری در حوزه های فدرال» ماه می 2000، کشور را به حوزه های فدرالی تقسیم کرد.

پوتین که اکنون ماههای پایانی سومین دوره ریاست جمهوری غیرپیاپی خود را سپری می کند، در هر یک از این حوزه های فدرال افراد مورد اعتماد و کارآزموده را منصوب کرد که همیشه مسائل مربوط به اقدام های در حال انجام، برنامه های در دست تنظیم و مسائل و مشکلات را به شخص رییس جمهوری و نه فرد دیگری گزارش می دهند.

*** تقسیم بندی کشوری حوزه های فدرال:

ابتدا هفت حوزه فدرالی مرکزی به مرکزیت مسکو، ولگا به مرکز نیژنی نووگورود، اورال با کانون یکاترینبورگ، شمال غربی دارای مرکز سن پترزبورگ، خاور دور با مرکزیت خاباروفسک، سیبری با مرکز نووسیبریسک و حوزه فدرال جنوب با مرکز راستف-نا-دانو می شد.

سال 2010 هم حوزه فدرال قفقاز شمالی با مرکزیت شهر پیتیاگورسک تاسیس و نماینده تام الاختیار رییس جمهوری منصوب شد. شش سال بعد هم شبه جزیره کریمه در کناره دریای سیاه که پس از جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه به حوزه فدرال جنوب این کشور پیوسته بود، حوزه فدرال مستقل شد.

*** شرایط انتصاب نمایندگان رییس جمهوری روسیه در حوزه های فدرال:

بر پایه بند ک قانون اساسی، رئیس جمهوری اجازه انتصاب و عزل نمایندگان تام الاختیار خود را در حوزه های فدرال دارد.

مطابق مجموعه قوانین اصلی روسیه این نمایندگان ی همچنین عضو دفتر رئیس جمهوری این کشور نیستند، بلکه ارتباط مستقیم دارند و دوره فعالیت آنان هم از دوره ریاست جمهوری منصوب کننده فراتر نمی رود.

*** مهم ترین وظایف نمایندگان:

1 - مدیریت مطلوب برای اجرای سیاست های دولت مرکزی و همچنین ارتباط مناطق تحت مسئولیت از جمله استان ها و جمهوری ها با کشورهای مختلف.

2 - کنترل اجرای تصمیمات گرفته شده توسط سازمان های حکومت مرکزی در حوزه فدرال و نظارت بر اعمال حتمی دیدگاههای رییس جمهوری برپایه قانون.

3 - ارائه منظم گزارش وضعیت امنیت ملی و اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حوزه فدرال به رییس جمهوری و طرح پیشنهادها برای بهبودی.

4 - تامین هماهنگی اقدامات سازمان های فدرال در حوزه فدرالی تحت مسئولیت

5 - نظم بخشی همکاری سازمان های اجرایی فدرال با نهادها و شوراهای محلی، احزاب سیاسی و سازمان های اجتماعی مردم نهاد.

6 - پیشنهاد افراد مناسب برای ریاست بر سازمان های حکومتی محلی و استانی ازجمله استانداران و رییس جمهوری های برای جمهوری های داخلی

7 - کنترل برای عملی شدن اجرای احکام رییس جمهوری، مصوبه ها و بخشنامه های دولت و قوانین فدرال در حوزه های فدرالی.

*** دستاوردها:

تقسیم بندی کشوری به حوزه های فدرال و انتصاب نمایندگان رییس جمهوری در روسیه امری بسیار مهم و راهبردی ارزیابی می شود.

توقف روند واگرایی آغاز شده پس از فروپاشی شوروی در روسیه و تبدیل آن به تحکیم ملی با امکان مدیریت کشور حتی در دورترین مناطق که در بسیاری از این موارد فاصله برخی از منطقه ها تا مسکو بیش از 10 هزار کیلومتر است.

نمایندگان رئیس جمهوری روسیه همچنین نقشی مهم در پیشگیری از سوء استفاده های مالی و مذیریتی مقام ها در سراسر این کشور به ویژه در نواحی دورافتاده دارند.

اجرای طرح های بزرگ اقتصادی، صنعتی و اجتماعی نیز با چنین مدیریت پیوسته کشوری بیشتر می تواند تاثیر گذار باشد که نمونه های آن تحرک اقتصاد روسیه پس از ایستایی و بحران اقتصادی بعد از فروپاشی است.

 

 
  •  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر