کد خبر: 29766
A
محافظه‌کاران مجلس با نگاهی به انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ استیضاح وزیرکشور را آغاز کردند

دورخیز جبهه پایداری برای عزل وزیر

به‌تازگی زمزمه استیضاح وزیر میانه روی کشور از جانب یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس شنیده شده‌است. جالب است بدانید این خبر را سید محمدجواد ابطحی، نماینده عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرگزاری «میزان» رسانه ای که به تازگی از منظر دیدگاه سیاسی به جبهه پایداری نزدیک شده بیان کرده‌است.

دورخیز جبهه پایداری برای عزل وزیر

دیده بان ایران: عالم سیاست‌ معادلات چند مجهولی فراوانی دارد. روزگاری برخی برای روی‌کار آمدن یک شخصیت، همه توان خود را به کار می‌گیرند و روزگاری دیگر با تمام توانایی که دارند سعی می‌کند فرد مورد نظر را از میدان خارج کنند. این روند مختص سیاست است و در همه بازه‌های زمانی و فضای جغرافیایی جاری است. در ایران نیز برخی جریان‌های سیاسی حضور دارند که هرگاه منافع حاکم در ذهن‌شان را از دست رفته می‌بینند، اظهارات و اقداماتی را در دستورکار قرار می‌دهند که همه آرمان‌ها و ادعاهای گذشته آن‌ها را زیر سوال می‌برد. در همین راستا، به‌تازگی زمزمه استیضاح وزیر میانه روی کشور از جانب یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس شنیده شده‌است. جالب است بدانید این خبر را سید محمدجواد ابطحی، نماینده عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرگزاری «میزان»  رسانه  ای که ه تازگی از منظر دیدگاه سیاسی به جبهه پایداری نزدیک شده بیان کرده‌است. 

 

استیضاح با نیت خیر؟

انتشار خبر استیضاح وزیر در حالی که فقط دو ماه از عمر وزارتش در دولت دوازدهم می‌گذرد، بیشتر شبیه به یک نمایش است؛ نمایشی که از طرف برخی جناح‌ها برای قهرمان‌سازی افراد اجرا می‌شود. کنار گذاشتن یک اصولگرا از سکان وزارت کشور، آن هم از طرف طیف محافظه‌کاران، از دید هر کسی بیشتر به خودکشی جناحی شبیه است. رحمانی‌فضلی در گذشته نیز نشان داد که حضورش در وزارت کشور به نفع جناح دور مانده از قدرت تمام شده‌است. در شرایطی که اکثریت رای‌دهندگان به روحانی، خواهان انتخاب فردی غیر از رحمانی‌فضلی در وزارت کشور بودند، انتخاب دوباره وی از طرف رییس دولت برای اصولگرایان بازنده در انتخابات دست‌آورد مهمی تلقی شد. بی شک در این برهه زمانی، کسی غیر از رحمانی فضلی نمی‌تواند با چراغ خاموش در زمین اعتدالیون بتازد و حفظ وی می‌تواند قدرت و منافع اصولگرایان را در این وزارتخانه بیش از پیش تثبیت کند؛ در نتیجه فرضیه خبر استیضاح از طرف ابطحی بیشتر به یک بازی شباهت دارد.

توری برای 98 و 1400

اما فرضیه دیگری نیز وجود دارد که با وجود تمامی این اتفاق‌ها، فقط یک سناریو در این بین می‌تواند، بیانگر جدی بودن خبر استیضاح وزیر کشور و عزم جبهه پایداری‌ها باشد و آن نیز شیطنتی است که از نامه رییس‌جمهوری پیشین آغاز شده‌است. آنجا که احمدی‌نژاد در نامه خود احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در ریاست‌جمهوری 1400 را جدی تلقی کرد. به نظر انتشار خبر استیضاح به نوعی فشار از طرف نمایندگان نزدیک به طیف پایداری بر علی لاریجانی است برای آنکه در قرن جدید مشکل‌ساز نشوند.

در حالی که با توجه به تعداد اندک نمایندگان این گروه(پایداری)، عملی شدن این طرح چندان به واقعیت نزدیک نیست اما بیانگر پیام مهمی از طرف جبهه پایداری به بلندپروازی‌های علی لاریجانی خواهدبود. جبهه پایداری که از سال 92 رفته رفته به انزوا کشیده‌شده در صدد آن است که با این هشدارها خود را در بازی آینده حفظ‌کرده و در کمترین حالت بخشی از قدرت احتمالی را سهم خواهی کند.

هنگامه بیداری

بی شک امیدی‌ها از این اتفاق خشنود نیستند. هرچند که اصلاح‌طلبان مجلس و آن‌هایی که در دوره نخست ریاست‌جمهوری روحانی دل‌خوشی از اقدامات و تصمیمات رحمانی فضلی نداشتند، در این دوره نیز انتقاد‌های فراوانی را به نحوه عملکرد و رویکرد وزیر اصولگرای کشور دارند. همان‌گونه که شاهد بودیم عبدا...رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات، در این اواخر به نحوه انتصاب‌های وزارت کشور اعتراض کرده بود و این وزارتخانه‌ نیز در بیانیه‌ای تند، به اظهارات و انتقادهای این شخصیت اصلاح‌طلب پاسخ داد. بی‌شک انتقادهای اصلاح‌طلبان از این وزیر که در مسیر اهداف بدنه اجتماعی حامی روحانی حرکت نکرده‌است، بیشتر قابل درک است تا اینکه محافظه‌کاران مجلس بخواهند از وی انتقاد کنند. از آن‌جایی که کارت زرد نخست را نیز همین اصولگرایان محافظه‌کار به وزیر کشور دادند، احساس می شود که همه ماجرا آن نیست که محافظه‌کاران روی صحنه اجرا می‌کنند و پشت‌پرده اهدافی نهفته است که مربوط به انتخابات‌سال‌های 98و 1400 و انتصابات فرمانداران و استاندارانی می‌شود که قرار است در آن سال انتخابات را مدیریت کنند. امیدواریم دولت، وزیر و نمایندگانی که به‌عنوان اعتدالگرا وارد عالم سیاست‌ایران شده‌اند در مقابل این‌ نوع نمایش‌ها مغلوب نشوند و اجازه تاختن به اقلیتی با صدای بلند را ندهند.

منبع: روزنامه قانون

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر