کد خبر: 30343
A
گزارشی به مناسبت سالروز کشته شدن قذافی؛

امروز 20 اکتبر؛ روزی که شتر سرهنگ در ریگزار صحرای آفریقا زانو زد

سرهنگ معمر القذافی دیکتاتور پیشین لیبی متولد سال 1942میلادی به مدت 42 سال بر این کشور حکمرانی کرد و 6 سال قبل در چنین روزی یعنی در 20 اکتبر سال 2011 (28 مهر1390)میلادی طی عملیاتی مشکوک کشته شد و از آن زمان تاکنون این کشور همچنان درگیر اختلافات گروه های مختلف است.

امروز 20 اکتبر؛ روزی که شتر سرهنگ در ریگزار صحرای آفریقا زانو زد

دیده بان ایران: پس از مرگ قذافی انتظار می رفت مردم این کشور به دلیل برچیده شدن نظام دیکتاتوری و داشتن منابع زیر زمینی غنی،وضعیت بهتری پیدا کنند اما با گذشت 6 سال از این رویداد، وضعیت این کشور بهبود نیافته و برعکس پیوسته بدتر شده است و شاید برخی از مردم این کشور به دلیل نابسامانی های سیاسی و اقتصادی و نبود امنیت ، آرزوی دوران قذافی را با وجود همه گرفتارهای و مشکلات آن زمان ،دارند. 

جزئیات دقیق مرگ سرهنگ قذافی و دلیل کشته شدن او همچنان در هاله ای از ابهام است اما طرفداران او می گویند او درست است که توسط مردم لیبی کشته شد اما برخی طرف های خارجی دستور کشتن قذافی را صادر کرده بودند تا او با خود گنحینه اسرار زیادی را به گور ببرد و کسی از آن مطلع نشود اما اینکه این اسرار چه بود، کسی دقیقا نمی داند.

روزنامه' دیلی تلگراف' مدتی پیش مطلبی را منتشر کرد که گفته می شود وصیت نامه معمر القذافی بوده و او در این وصیتنامه خواسته بود جسدش بدون غسل در مقبره خانوادگی در سرت به خاک سپرده شود و این یعنی اینکه او خود را شهید می دانست .

منصور الضو فرمانده گارد مردمی لیبی که از جمله افراد نزدیک به قذافی بود،گفته است که بارها به او توصیه کردند کشور را ترک کند اما او نپیذیرفت.

الضو افزود: بر خلاف مطالبی که طرفداران قذافی گفته اند که او تمایل داشت تا پایان بجنگد و با اسلحه در خط مقدم جبهه های نبرد بود، قذافی در هیچ یک از درگیری ها شرکت نکرد بلکه ترجیح می داد بیشتر مطالعه کند یا با تلفن ماهواره ای با برخی اشخاص تماس برقرار کند.

معمر قذافی در سال 1942 به دنیا آمد و در سال 1969 به حکومت رسید و پس 42 سال حکومت بر این کشور و سلب آزادی های سیاسی و ممنوع کردن فعالیت احزاب ،در 69 سالگی و در 20 اکتبر 2011درحالی که به سمت زادگاهش می رفت، در وادی جارف واقع در 30کیلومتری جنوب سرت به اسارت نیروهای انقلابی شهر مصراته در آمد و در شهر سرت کشته شد و پس از آن جسدش برای نمایش به شهر مصراته برده شد ،شهری که بیشترین طرفداران و یاران را آنجا داشت .

لیبی از زمان سقوط حکومت قذافی در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرج سبب تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است و داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد. 

لیبی اکنون دو دولت موازی دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی بوده و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی(دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی » که از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش این کشور حمایت می کند. 

پارلمان لیبی از دولت موقت که در شرق این کشور مستقر است حمایت می کند. 

این روزها مذاکراتی میان گروه های مختلف لیبی در تونس و زیر نظر سازمان ملل برای حل بحران سیاسی موجود در این کشور در جریان است اما حل این بحران همچنان دور به نظر می رسد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر