کد خبر: 30463
A
مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضائیه:

بقاع متبرکه می‌توانند مراکزی برای افزایش آگاهی حقوقی مردم باشند

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: بقاع متبرکه می‌توانند مراکزی برای افزایش آگاهی حقوقی مردم و در نتیجه پیشگیری از وقوع جرم باشند.


بقاع متبرکه می‌توانند مراکزی برای افزایش آگاهی حقوقی مردم باشند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر علی اصغر رفاهی در گردهمایی اعضای کمیته حل اختلاف هیئات مذهبی، مساجد و موسسات خیریه مشهد مقدس، با بیان اینکه همکاری با اوقاف به خصوص در بقاع متبرکه می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم موثر باشد، اضافه کرد: بقاع متبرکه به واقع می‌توانند قطب فرهنگی و مرکزی برای ارتقاء سطح آگاهی مردم و پیشگیری از وقوع جرایم باشند.

وی با بیان اینکه باید از منظر علمی به حوزه پیشگیری وارد شویم و از بسیج مردمی برای دفاع مطهر استفاده کنیم، تصریح کرد: در قوه قضائیه، اقدامات پیشگیرانه خراسان رضوی همواره زبانزد و ممتاز بوده است و همواره الگوی خوبی به شمار می‌رود.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خاطرنشان کرد: قوه قضائیه در سال 1395 میلیون‌ها ثبت پرونده داشته است.  

رفاهی عنوان کرد: در سال گذشته حدود 18 هزار نفر در تصادفات ما کشته شده‌اند و ما 11 میلیون حاشیه نشین داریم که همگی نشان از آن دارد که وظیفه ما تنها رسیدگی به پرونده‌ها نیست و تنها یک پنجم وظایف ما رسیدگی به پرونده‌های قضایی است.

وی اضافه کرد: ما طبق قانون اساسی پنج وظیفه داریم اما یکی از مظلومیت‌های این قوه این است که نمی‌تواند کارهای خودش را اعلام کند و بگوید که ما اجازه نداده‌ایم کسی از دست ما فرار کند.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه ما از دور دوم ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی به موضوع بهداشت قضایی ورود پیدا کردیم، گفت: ما متوجه شدیم که اگر به پیشگیری از وقوع جرم ورود پیدا نکنیم، دچار مشکلات دیگر خواهیم شد و باید دادستان علاوه بر تعقیب، به موضوع پیشگیری ورود پیدا کند. 

وی اظهار کرد: به عنوان مثال ما در موضوع طلاق توافقی در طول یک روز کار را به نتیجه می‌رساندیم و فرد سریع می‌توانست به حکم طلاق برسد، اما حالا شرایطی را رقم زده‌ایم که تا حد امکان از انحلال خانواده جلوگیری کنیم و برای هنگام طلاق و پیش از ازدواج نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم.

رفاهی ادامه داد: در هر کجا که مردم پای کار آمدند ما برنده شدیم و نمونه آن هم جنگ تحمیلی بود که با رهبری امام خمینی و بسیج مردمی این پیروزی به دست آمد.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: در کشور بیش از 91 هزار هیات مذهبی و 108 هزار انجمن اولیا و مربیان، 140 هزار همیار طبیعت، چندین هزار سازمان مردم نهاد حفاظت از محیط زیست داریم که همگی می‌توانند بسیج مردمی برای پیشگیری از وقوع جرم را رقم بزنند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر هیات قوی در منطقه‌ای وجود دارد، این مجموعه باید در برابر آسیب‌های آن محل مسئول باشد.

رفاهی افزود: از 10 اتهام اول کشور 4 مورد از مصادیق خشونت است، توهین، ضرب و جرح، سرقت، تهدید و تخریب اولین اتهامات استان خراسان است که باید به دنبال حل و فصل آن بود.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه عنوان کرد: ما سیستم جامع اطلاعات مردمی (سجام) را طراحی کرده‌ایم و باید دیده‌بانان مردمی برای این سیستم گزارش‌ها را ارائه دهند تا ما دستگاه‌های مربوطه را با این موضوع درگیر کنیم و از وقوع جرم جلوگیری کنیم و در همین راستا از همه شما فعالان مذهبی درخواست می‌کنم تا در سامانه سجام ثبت نام و با ما همکاری کنید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر