کد خبر: 30464
A

بازگشت روحانی به جامعه روحانیت مبارز / برگزاری جلسات جامعه روحانیت در پاستور

در جلسه اخیر اعضای جامعه روحانیت مبارز با حسن ‌روحانی یکی از جدی‌ترین خواسته‌های نمایندگان جامعه روحانیت از رئیس‌جمهور، شرکت در جلسات این مجموعه بود اما آن‌طور که مصباحی‌مقدم خبر داد، این نمایندگان با پیشنهادی دیگر از سوی روحانی مواجه شدند: «برگزاری جلسات جامعه روحانیت در پاستور.

بازگشت روحانی به جامعه روحانیت مبارز / برگزاری جلسات جامعه روحانیت در پاستور

 دیده بان ایران: شاید نمایندگان جامعه روحانیت برای دلجویی از روحانی و راضی‌کردن او به بازگشت به دیدارش رفته‌اند. روحانی در حالی با نمایندگان جامعه روحانیت دیدار کرده است که تاکنون هیچ خبری مبنی بر دیدار او با مجمع روحانیون مبارز، همتای دوقلوی جامعه روحانیت یا دیگر احزاب اصلاح‌طلب منتشر نشده است. این مصداق گفته اخیر عبدالله نوری است که در گلایه‌ای از عملکرد حسن روحانی گفته است: «نمی‌شود رأی را از یک جریان فکری گرفت و ‏تعامل و ‏همراهی را با گروه دیگر کرد. ما با درک مشکلات دولت می‌گوییم باید توازن برقرار ‏باشد». حجج ‌اسلام تقوی، شبستری، سعید مهدوی‌کنی، ابوترابی و مصباحی‌مقدم در دیدار دیروز با حسن روحانی حضور داشتند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در واکنش به اینکه آیا این دیدار در راستای بازگرداندن روحانی به جامعه روحانیت بوده یا خیر، به «شرق» گفت: «در حاشیه دیدار به این مسئله هم اشاره شد؛ ولی این‌طور نبود که دیدار ما با چنین هدفی صورت گرفته باشد. ایشان هم اظهار تمایل کردند که حتما جلسات در حضور ایشان تشکیل شود؛ چون از نظر امنیتی ملاحظاتی هست و باید تدابیری صورت گیرد». مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که شرکت‌نکردن روحانی در جلسات جامعه روحانیت مربوط به پیش از ریاست‌جمهوری اوست؛ پس قاعدتا موانع دیگری در کار بوده که حسن روحانی مدت‌هاست در جلسات شرکت نمی‌کند، به «شرق» گفت: «بله ایشان از مدت‌ها قبل در جلسات حاضر نمی‌شدند؛ ولی برخلاف آقای ناطق‌نوری، آقای روحانی هیچ‌وقت نمی‌گفتند که اصلا دیگر در جلسات شرکت نمی‌کنند و بنایشان بر نیامدن نبود. در مواردی هم که با ایشان در این مدت دیدار داشتیم، اظهار تمایل می‌کردند که حضور پیدا کنند؛ اما شرایط اقتضا نمی‌کرد». مصباحی‌مقدم در ادامه افزود: «هدف ما از این دیدار اظهار تبریک به مناسبت پیروزی ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. می‌خواستیم زودتر این دیدار انجام شود که میسر نشده بود؛ تا‌جایی‌که شبیه این دیدار را بعد از پیروزی ایشان در انتخابات یازدهم هم داشتیم، هم قبل داشتیم». او در پاسخ به این سؤال که آیا حسن روحانی گلایه نکرد که چرا در انتخابات ریاست‌جمهوری جامعه روحانیت مبارز به جای حمایت از او از ابراهیم رئیسی حمایت کرد، گفت: «نخیر، گلایه‌ای نکردند».

تناقض‌های یک جامعه

رابطه این نهادی که حسن روحانی زمان عضو مهم آن بود، با رئیس‌جمهوری فعلی سینوسی بوده است. درون جامعه روحانیت یک دوقطبی وجود دارد. یک قطب به مرحوم هاشمی و روحانی نزدیک است و یک قطب به اصولگرایان مخالف دولت. برای همین هم در این مدت اظهارنظرهای متفاوت و متناقضی از سوی این نهاد نسبت به دولت و روحانی شاهد بودیم؛ اگرچه برایند کنش سیاسی این نهاد روحانی در نهایت حرکت در مسیر مخالف با حسن روحانی بوده است. آنها سال ٩٢ و ٩٦ از روحانی حمایت نکردند. به‌عنوان نمونه ٢٠ تیر خبری منتشر شد مبنی بر ارسال نامه‌ای اعتراضی از سوی جامعه روحانیت مبارز به حسن روحانی. خبرگزاری تسنیم به نقل از حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، نوشته بود که این نامه با مصوبه جلسه شورای مرکزی درباره مسائل جاری روز و مشکلات مردم و در راستای دفاع از حقوق مردم بوده است. حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز، نیز گفته بود که اعضای این تشکل از حاشیه‌سازی‌ها و اظهاراتی که موجب تشویش اذهان عمومی شده، نگران است؛ چرا‌که به‌ گفته او حقوق و مسائل اصلی مردم از سوی برخی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما به فاصله کوتاهی جامعه روحانیت مبارز این خبر را تکذیب کرد. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم یک بار سخنگوی جامعه، مصباحی‌مقدم، گفته بود که یکی از گزینه‌های ما روحانی است؛ اما بعدا سایر اعضا و به‌ویژه رئیس جامعه روحانیت این اظهار‌نظر سخنگو را به‌شدت تکذیب کرد. در نهایت هم جامعه روحانیت به جمنا پیوست و از رئیسی حمایت کرد. موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، هم بعد از انتخابات گفته بود: «رئیسی ١٦ میلیون رأی حلال دارد و شورای نگهبان باید موارد تخلف انتخابات را بشناسد و به مردم معرفی کند».

روحانی چه گفت؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر روز گذشته در دیدار صمیمی با نمایندگان جامعه روحانیت مبارز، ضمن تشکر از حضور و ارتباط خوب اعضای این تشکل با مجموعه دولت افزود: دولت و دستگاه‌های اجرائی به استمرار رابطه صمیمانه و همکاری علما و روحانیت دلسوز، اهتمام ویژه دارد.

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی و اجتماعی، از‌جمله فرهنگ عمومی، سبک زندگی و نیز فضای مجازی تأکید کرد: دولت با حساسیت خاص و با روش‌های علمی و تعاملی در پی مدیریت مسائل فرهنگی و از‌جمله فضای مجازی است؛ به‌نحوی‌که هم دسترسی مردم به اطلاعات و خدمات این شبکه‌ها ادامه یابد و هم ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و فرهنگ ملی کشور آسیب نبیند.

دکتر روحانی با تشریح شرایط اقتصادی کشور و ابعاد درآمدی و هزینه‌ای آن، لزوم همدلی و همراهی قوا، ارکان نظام و نهادها برای تأمین امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، حمایت واقعی از بخش خصوصی و ساماندهی به مشکلات باقی‌مانده اقتصادی را مورد تأکید قرار داد.

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، برجام را موفقیتی ارزشمند و حاصل اجماع ملی، حمایت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب دانست و با اشاره به گشایش‌ها و فرصت‌های ایجاد‌شده، رفع تحریم‌ها، حل تدریجی مشکل مراودات بانکی و حجم درخور‌‌توجه سرمایه‌گذاری خارجی و اعتبارات اختصاص‌یافته از سوی کشورهای مختلف جهان، افزود: از نظر سیاسی نیز تنهاماندن دولت فعلی آمریکا در ضربه‌زدن به برجام و یک‌صدایی جامعه جهانی به‌ویژه اروپا و سایر ارکان ١+٥ در حمایت از برجام و ادامه همکاری‌ها با ایران دستاوردی دیگر برای ایران اسلامی است.

خواسته‌ها از نگاه دولت

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دیروز خواسته‌ها و انتظارات جامعه روحانیت از روحانی را که در این جلسه مطرح شده، منتشر کرد. محورهای این خواسته‌ها به این شرح بوده است: «جامعه روحانیت موفقیت دولت را موفقیت خود و نظام می‌داند و در مسیر پیشرفت کشور حامی و در کنار دولت خواهد بود. تأکید بر ضرورت همدلی و همراهی دستگاه‌های اجرائی و علما و روحانیت در سراسر کشور. لزوم توجه به دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی و تلاش عالمانه برای رفع نگرانی‌ها خانواده‌ها در فضای مجازی. لزوم اتخاذ سیاست‌های یکپارچه و استحکام در مدیریت فضای علمی و دانشگاهی و نیز معرفی سریع‌تر دو وزیر کابینه. حمایت از برجام به‌عنوان اقدامی مؤثر در اقتدار ملی و وحدت عمومی و تقدیر از تلاش دولت و مذاکره‌کنندگان. تقدیر از تلاش‌های دولت در مهار تورم و ثبات اقتصادی و تأکید بر ایجاد هرچه سریع‌تر رونق در تمام بخش‌های اقتصادی. ادامه برنامه‌های ارزشمند دولت در توجه به معیشت عمومی، رسیدگی ویژه به مستمندان و مستمری‌بگیران. تقدیر از جهت‌گیری منابع بانکی به سمت حمایت از تولید و اشتغال و تأکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور».

خواسته‌ها از نگاه جامعه روحانیت

خبرگزاری فارس دیروز در گزارشی مشروح این دیدار را از زبان شرکت‌کنندگان نوشت .حجت‌الاسلام تقوی، قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز، در این نشست گفت: «در دوره انتخابات مطالبی از سوی شما مطرح شد که انتظار بود پس از انتخابات تکرار نشود؛ چراکه برخی سخنان به اقتضای انتخابات و ازاین‌رو تکرار آن نگران‌کننده بود. ما معتقدیم شما شخصیتی ولایی و مرید رهبری هستید و هرگز نباید بین شما و رهبری نوعی جدایی احساس شود. کمک دولت به نهادهای دینی در دوره شما باید بیشتر شود؛ چراکه طبق سفرهایی که داشته‌ایم، مشاهده کردیم بین دستگاه‌های دولتی و روحانیت حفره‌ای پدید آمده که شایسته نیست و باید برطرف شود». تقوی خطاب به روحانی تأکید کرد: «ارتباط شما با روحانیت سازمان‌یافته نیست و نهاد ریاست‌جمهوری باید زمینه ارتباط سازمان‌یافته‌ با روحانیت را فراهم کند».

فیلترینگ هوشمند را اعمال کنید

 در ادامه این نشست، آیت‌الله مجتهد‌شبستری نیز گفت: «بدآموزی فضای مجازی برای نسل جوان و القای شبهات دینی در این فضا بسیار است؛ البته ممکن است شما بگویید رسیدگی به این وضعیت وظیفه روحانیت است که باید گفت روحانیت در این زمینه کار کرده و می‌کند». این عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین افزود: «اگر دولت در این زمینه بیشتر فعالیت کند، برای مهار ناهنجاری‌های فضای مجازی مناسب است. ما هم نمی‌گوییم فضای مجازی بسته شود؛ اما بخش‌های ناهنجار باید محدود شود و فیلترینگ هوشمند باشد.

او با اشاره به تشکیل کمیسیون خاص در مجمع یکی از وظایف آن را رسیدگی به وضعیت فضای مجازی دانست و گفت: مجلس، خبرگان و مجمع در این زمینه فعالیت خواهند کرد و بهتر است رئیس‌جمهور نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وزارت علوم منطبق با دیدگاه رهبری باشد

سعید مهدوی‌کنی هم با بیان اینکه برای وزارت علوم باید فردی منطبق با دیدگاه رهبری انتخاب شود و تمرکز بر روی آموزش‌عالی لازم است،‌ گفت: از اقدامات لازم در این زمینه تمرکز بر روی ارتقای کیفی و مسائل تربیتی است و از نظر کیفی باید کار بیشتری صورت گیرد. ابوترابی هم در این نشست گفت: «دوستان در جامعه روحانیت اتفاق نظر داشتند که باید ارتباط بیشتری بین رئیس‌جمهور و جامعه روحانیت وجود داشته باشد».

منبع: شرق

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر