کد خبر: 30541
A
لاریجانی در واکنش به تذکر حاجی‌دلیگانی:

۳ قوه پیگیر مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی هستند/ اضطراب نداشته باشید!

رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر یک نماینده اصولگرای مجلس ضمن تشریح روند رسیدگی به مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری، گفت با پیشرفت‌های حاصل شده، مطمئن هستم به سرعت مشکل سپرده‌گذاران با سرمایه‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومانی حل خواهد شد.

۳ قوه پیگیر مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی هستند/ اضطراب نداشته باشید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در موضوع سپرده‌گذاران شما از دولت خواستید لایحه‌ای برای حل مشکل ارائه کنند اما اکنون مردم مستاصل شده، گرفتارند و به حرف رییس بانک مرکزی اعتماد ندارند.

نماینده اصولگرای شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس گزارش تخلفات بانک مرکزی ناظر به ماده ۲۳۷ را تصویب کردیم که هنوز وضعیت آن مشخص نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین اعلام کرد: آقای لاریجانی شما گفتید که خبرخوشی برای مردم و سپرده‌گذاران دارید. اگر جلسه‌ای گذاشتید و پیگیری کردید، بگویید تا تکلیف مردم مشخص شود.

حاجی‌دلیگانی در انتهای سخنانش یادآور شد: لازم است جلسه‌ای دیگر نیز با رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برگزار شود تا به سوالات جدی‌مان پاسخ داده شود.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: یک بار موضوع کاسپین با حضور رییس بانک مرکزی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و آن‌جا هم تاکید شد این موضوع باید حل شود.

او ادامه داد: آقایان برای حل آن مشکل این راهکار را در نظر گرفتند که از برخی اموال و دارایی‌های شرکت‌ها و موسسات مالی که در دستگاه قضایی توقیف شده، استفاده کنند و بدهی‌های مردم را بپردازند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در همان زمان جلسات مختلفی برگزار شد تا براساس قوانین این پول به مردم داده شود. همان زمان مشکل این بود که اگر قوه قضاییه بخواهد پول‌ها را بدهد باید به یک نسبت به همه پرداخت شود.

وی افزود: این بدان معنا است که باید دستگاه قضایی صبر می‌کرد تا احکام صادر شود تا بتواند پول‌ها را به یک نسبت پرداخت کند. این در حالی بود که سپرده‌های ۹۵ درصد اعضای صندوق زیر ۲۰۰ میلیون بود.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: بر این اساس قرار شد راهی پیدا شود که با استفاده از اموال و دارایی موسسات مالی و اعتباری پول‌های سپرده‌گذاران زیر ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به سازوکار شرعی احتیاج داشت که در همان زمان بعد از بحث و بررسی در نهایت موضوع حل شد. قرار شد که برای این موارد اموال و دارایی‌های شرکت‌ها از توقیف قوه‌قضاییه خارج شده تا پول مردم پرداخت شود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در این فاصله یک‌سری از افراد به دادگاهی دیگر شکایت کردند مبنی بر اینکه اموال آنها به این وضعیت درآمده است. به همین دلیل دادگاه حکم به مسدود کردن حساب‌ها داد. البته حکم این دادگاه بدون اطلاع از پروسه و شرایط قبلی طی شده بود.

وی افزود: در چنین شرایطی مردم به دنبال برداشت از حساب‌ها برای رسیدن به پولشان بودند اما حساب‌ها مسدود شده بود. در نهایت قرار شد حساب‌ها باز شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع سپرده‌گذاران یکی از مواردی است که مستمرا و روزانه پیگیری می‌کنیم تا مشکل حل شود. مطمئنم با پیشرفت حاصل شده به سرعت سپرده‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود تا بعد از نوبت به مابقی برسد.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: به هر حال یک مشکلی به وجود آمده که باید به دنبال راه‌حل باشیم، ما پیگیر هستیم پس اضطراب نداشته باشید و مطمئن باشید که سه قوه پیگیری می‌کنند.

لاریجانی در پایان تاکید کرد: البته مخالف برگزاری جلسه غیرعلنی با رییس بانک مرکزی نیستم که تا در این جلسه علاوه بر طرح موضوع سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری توضیحاتی درباره مشکلات دیگر بانکی داده شود؛ لذا دعوت می‌کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر