کد خبر: 30925
A

تاکید شورای امنیت به میانمار برای توقف "استفاده بیش از حد از نیروی نظامی"

شورای امنیت سازمان ملل به دولت میانمار تاکید کرد تا از عدم استفاده بیش از حد از نیروی نظامی در استان راخین اطمینان حاصل کند.

تاکید شورای امنیت به میانمار برای توقف "استفاده بیش از حد از نیروی نظامی"

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل خشونت‌ها در ۱۰ هفته گذشته و پاکسازی قومیتی در استان راخین علیه مسلمانان روهینجا را که بیش از ۶۰۰ هزار نفر آنها به بنگلادش گریخته‌اند، محکوم کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، این شورا از میانمار خواسته تا از عدم استفاده بیشتر و بعدی نیروهای نظامی علیه مسلمانان در استان راخین و احیای دولت غیرنظامی و اجرای قانون و همچنین انجام اقدامات سریع براساس تعهدات و الزامات که احترام به قوانین حقوق بشری است، اطمینان حاصل کند. دولت میانمار در پی حمله نیروهای امنیتی و انجام حملات علیه مسلمانان روهینجا مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفته است.

این شورا همچنین در ادامه بیانیه خود آورده است: شورای امنیت سازمان ملل خواستار مسئولیت پذیری اولیه از سوی دولت میانمار برای حفاظت از جمعیت غیرنظامی و همچنین اجرای قانون و احترام و حفاظت از حقوق بشر شده است. شورای امنیت سازمان ملل همچنین خواستار تحقیقات شفاف درباره اتهامات مبنی بر نقض حقوق بشر است و از دولت میانمار خواسته تا با نهادهای مرتبط سازمان ملل همکاری داشته باشد.

دولت میانمار از ورود هیات سازمان ملل برای بررسی اتهامات حقوق بشر که از ۲۵ اوت سال جاری میلادی در راخین صورت گرفته، امتناع کرد.

آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار اعلام کرده که مساله نقض حقوق بشر در این کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد و گفته میانمار آماده پذیرفتن آوارگانی است که بتوانند سکونت خود در میانمار را تایید و اثبات کنند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین گفته که بابت وخامت اوضاع در استان راخین مطلع شده و نسبت به افزایش آمار آوارگان هشدار داده است و از دولت میانمار می‌خواهد تا اجازه ورود امن و سریع کمک‌های بشردوستانه و دسترسی رسانه‌ها به منطقه را صادر کند.

این شورا همچنین از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته تا ظرف ۳۰ روز در مورد وضعیت موجود گزارش تهیه کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر