کد خبر: 30979
A

معمای انتشار اسامی فراکسیون امید /فشار و تهدید نمایندگان صحت دارد؟ /سوءاستفاده از برند اصلاح‌طلبی

فراکسیون امید باید شفاف برای مردم مشخص کند چه کسانی به اسم اصلاح طلب با رای مردم وارد مجلس شدند و چه کسانی گفتمان اصلاحات را به منافع شخصی ترجیح دادند.

معمای انتشار اسامی فراکسیون امید /فشار و تهدید نمایندگان صحت دارد؟ /سوءاستفاده از برند اصلاح‌طلبی

به گزارش پایگاه خبر ی تحلیلی دیده بان ایران،  "باید لیست را منتشر کنیم  " این صحبتی است که این روز ها از سوی اعضای فراکسیون امید یعنی فراکسیونی که منتسب به اصلاح طلبان است به کرات شنیده می شود؛ اما اینکه چرا وقتی هنوز اعضای دو فراکسیون دیگر مشخص نیست این فراکسیون اصرار بر انتشار اسامی دارند باید چند گامی به عقب برداشت.

ماجرا از انتخابات دوم هیات رئیسه مجلس آغاز شد؛ انتخاباتی که اختلافات فراکسیون امید و مستقلین را به اوج رساند؛ در ابتدا جلسه فراکسیون مستقلین با اصولگرایان برای حذف علی مطهری از هیات رئیسه مسئله ساز شد و  بعد از آن بدعهدی این فراکسیون در قول و قراری که برای ۹ کرسی دیگر هیات رئیسه با فراکسیون امید بسته بود اختلافات را به درجه دلخوری رساند تا آنجا که فراکسیون امیدی ها تلاش کنند خط و ربط خود را با فراکسیون امید روشن تر و شفاف تر کنند.

در این میان برخی نمایندگان بودند که در فراکسیون امید می نشستند و رایشان را به نفع دو جناح دیگر در صندوق می انداختند موضوعی که در جریان رای اعتماد به وزرا عیان تر شد؛ حالا حرف بر سر این است که فراکسیون امید باید شفاف برای مردم مشخص کند چه کسانی به اسم اصلاح طلب با رای مردم وارد مجلس شدند و چه کسانی گفتمان اصلاحات را به منافع شخصی ترجیح دادند. 

تنها راهکار

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در این رابطه به خبرانلاین گفت: راه چاره فقط انتشار لیست فراکسیون امید است او ادامه داد: مردم تصور می کنند آن 160 نفری که با لیست امید به مجلس آمدند همه در این  فراکسیون هستند برای همین انتظارات زیادی دارند؛ طبیعی است وقتی می بینند نتیجه ای که  حاصل می شود با گفتمان اصلاحات فاصله دارد آن را از چشم فراکسیون می بینند برای همین ما باید اسامی اعضای لیست را منتشر کنیم  تا مشخص شود چه کسانی  به آن تعهد اولیه که بر اساس آن به مجلس آمدند پایبند ماندند.

پارسایی گفت: ما سه هفته پیش در شورای مرکزی فراکسیون  تصویب کردیم که لیست فراکسیون منتشر شود اما هنوز منتشر نشده است.

او در پاسخ به این سوال که علت این تعلل در انتشار لیست اسامی چیست گفت : تا به امروز نظرها بر این بود که آخرین رای گیری در مورد وزرای باقی مانده انجام شود و بعد از آن لیست را منتشر کنیم.

پارسایی در مورد تاریخ دقیق انتشار لیست اسامی بیان کرد: درحال حاضر مجلس تعطیل است لذا باید هفته یگر در جلسه شورای مرکزی در رابطه با زمان انتشار لیست تصمیم گیری کنیم.

زمزمه های متناقض

در میان اصرار اعضای شاخص فراکسیون امید برای انتشار لیست اسامی زمزمه هایی هم از عدم انتشار این لیست به گوش می رسد  موضوعی که از سوی عبدالرضا هاشم زایی عضو شورای مرکزیی این فراکسیون رد شد.

او گفت: تا کنون توصیه‌ای مبنی بر عدم انتشار اعضای فراکسیون امید صورت نگرفته است، هاشم زایی ادامه داد: باید لیست قطعی اعضای فراکسیون امید منتشر شود و بر این کار اصرار داریم. احزاب و گروه‌ها باید خود را بابت انتخابات مجلس آماده کنند و پیش از آن باید تکلیف این مسأله روشن‌شده باشد؛ یعنی دوستانی که نسبت به لیست امید پایبند هستند، نام آن‌ها مشخص شود. البته نکته قابل‌توجه این است که هنوز مشخص نیست اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان به‌ مانند این دور از انتخابات ائتلاف خواهند کرد یا رفتار دیگری را بر خواهند گزید که خود این امر هم جای بحث فراوان دارد. با تمام این‌ها درصورتی‌که اعضای فراکسیون امید درصدد برآیند تا به همین شکل حیات خود را ادامه دهد به‌طور حتم باید این لیست منتشر شود و مردم بر عملکرد آن‌ها آگاهی یابند. 

عزم راسخ برای انتشار

شاید اگر چندماه پیش با محمدرضا تابش در مورد انتشار لیست اعضا صحبت می کردیم در این باره کمی تردید داشت اما امروز او نیز به عنوان نائب رئیس اول فراکسیون امید در زمره طرفداران این نظر است.

او می گوید: واقعیت این است که بنا داشتیم به‌گونه‌ای رفتار کنیم که نمایندگانی که با لیست امید راهی مجلس شده و بعد از ورود به مجلس نیز خواستار عضویت در فراکسیون امید بودند، با طیب خاطر تصمیم‌گیری کنند و ما نیز با آرامش وضعیت این افراد را کنترل کرده و فهرست اعضاء را منتشر کنیم.

تابش درباره طولانی شدن پروسه انتشار لیست گفت: به‌دلیل لزوم تهیه این فهرست در شرایطی آرام، این فرآیند کمی طولانی شد و هم‌‌اکنون نیز باتوجه به این‌که اکثریت اعضای فراکسیون امید موافق انتشار لیست هستند، طبیعتاً در اسرع وقت در راستای انتشار این فهرست اقدام خواهیم کرد.

تابش در مصاحبه خود با ایلنا یکی از دلایلی را که موجب شد لیست منتظر نشود فشارها و تهدیدهایی دانست که در برخی حوزه های انتخابیه نسبت به برخی نمایندگان صورت گرفت. او امروز از تمامی نمایندگانی که خواستار حضور و عضویت در فراکسیون امید هستند، خواست بدون لحاظ این ملاحظات، با افتخار، طیب خاطر و شجاعت عضویت خود را اعلام کند.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر