کد خبر: 30987
A

رئیس کل دادگستری گلستان: جرم‌انگاری قوانین یکی از علل شلوغی محاکم قضایی است

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: جرم‌انگاری‌های زیاد قوانین، هم تعداد پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی را زیاد کرده و هم اختیارات دستگاه قضایی را در اعمال مجازات‌های جایگزین حبس محدود کرده است.

رئیس کل دادگستری گلستان: جرم‌انگاری قوانین یکی از علل شلوغی محاکم قضایی است

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی دیده بان ایران، هادی هاشمیان در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری رامیان با انتقاد از جرم انگاری قوانین، اظهار کرد: در دنیا ۴۰۰ تا ۶۰۰ جرم در قوانین تعریف شده است در حالیکه این رقم در کشور ما ۱۹۸۰ جرم است.


وی افزود: به محض تصویب هر قانون هم پشتوانه و ضمانت اجرای آن، حبس تعیین شده و همین امر سبب شده است مردم با کوچکترین مشکل به دادگستری مراجعه کنند و پرونده تشکیل دهند.

این مقام ارشد قضایی استان گلستان ادامه داد: هر چند قانون جدید مجازات اسلامی، ساز و کارهای جایگزین حبس پیش بینی کرده است اما تعداد قوانین و جرم انگاری هایی موجود در آن، اختیارات دستگاه قضایی را در اعمال جایگزین های حبس محدود کرده است.

هاشمیان بیان کرد: باید فرهنگ سازی و پیشگیری در نگاه قانون گذاران پررنگ‌تر شود و تلاش ها بر حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی و کمک به افراد برای افزایش مهارت های رفتاری و حل مشکل متمرکز شود.

رئیس کل دادگستری استان با بیان این که ورود 400 هزار پرونده در سال به محاکم و شوراهای حل اختلاف زیبنده مردم گلستان نیست گفت: سرقت، درخواست طلب، توهین و تهدید بیشتر این پرونده ها را تشکیل می دهد که نشان می دهد باید توجه به حق الناس و پاینبدی به اخلاق، در جامعه پررنگ شود.

هاشمیان افزود: برای حل این مشکل باید بسیج عمومی از دستگاه های فرهنگی، علما، ریش سفیدان در کنار مردم شکل گیرد.

در این مراسم سکان دادگستری رامیان به جعفر ابراهیم نیا روشن سپرده شد و از خدمات عباس اریان پور رئیس پیشین قدردانی شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر