کد خبر: 31229
A

همکاری وزارت علوم و مجلس برای رفع تنگناهای مالی دانشگاه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از برگزاری جلسه‌ای با رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: به منظور تامین مالی جدید برای دانشگاه‌ها برنامه‌ای در این زمینه تدوین و به مجلس ارائه خواهد شد.

همکاری وزارت علوم و مجلس برای رفع تنگناهای مالی دانشگاه‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر وحید احمدی امروز در نشست با رؤسای دانشگاه‌های منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به رشد علمی و برنامه کلان توسعه علم و فناوری، افزود: در حوزه علم و فناوری خوشبختانه مسیر خوبی را در پیش گرفته‌ایم، به ویژه با نگاه به اسناد بالادستی و ضرورت‌ها و جهت‌گیری‌هایی که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه درخواست‌های امروز دانشگاه‌ها با درخواست‌های سال‌های گذشته متفاوت شده است، اظهار کرد:‌ در گذشته ما به دنبال ایجاد دانشگاه‌ها و افزایش پذیرش دانشجویان بوده‌ایم، ولی امروز دانشگاه‌ها به دنبال مفاهیم جدیدی چون ایجاد مراکز رشد، مراکز نوآوری، دفاتر ارتباط با صنعت، دسترسی به منابع علمی جدید و اثرگذاری‌های بیشتر هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه اینها نکات جدیدی است که در دانشگاه‌ها مطرح شده است، خاطرنشان کرد:‌ ما با فضایی مواجه هستیم که دانشگاه‌ها وارد عرصه‌های جدیدی شده‌اند و این را می‌توان در بسیاری از دانشگاه‌های مراکز استان مشاهده کرد که به سرعت به سمت دانشگاه‌های اثرگذار و کارآفرین در حرکت هستند.

احمدی با تاکید بر اینکه وزارت علوم برنامه‌های راهبردی در حوزه‌های آموزش و آمایش علم و فناوری دارد، اظهار کرد: این امر موجب شده است که دانشگاه‌ها فرآیند توسعه را همراه با برنامه‌های آمایش سرزمینی دنبال کنند.

وی با اشاره به رشد کمی و کیفی بی‌رویه در حوزه‌های آموزش، یادآور شد: این امر موجب شد تا شاهد خیل عظیم فارغ‌التحصیلان بیکار باشیم که به دنبال شغل می‌گردند. این امر به دلیل عدم تدوین آمایش سرزمینی بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه بر این اساس در سال‌های اخیر تعداد زیادی از دانشگاه‌ها مسئول تدوین برنامه‌های آمایش علم و فناوری شده‌اند، اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها به سمت بلوغ علمی رسیده‌اند و بر این اساس شاهد رشد کمی و کیفی دانشگاه‌ها هستیم.

احمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در دانشگاه‌هایی چون تبریز و فردوسی مشهد در زمینه ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین، گفت: اقدامات انجام شده در این زمینه موجب شده است تا 18 دانشگاه کشور در پایگاه لایدن و تایمز جزو برترین‌ دانشگاه‌های دنیا قرار گیرند، این در حالی است که در چهار سال گذشته تنها یک تا دو دانشگاه کشور در این پایگاه درج شده بود.

وی، سهم ایران در تولیدات علم جهان را 2.9 درصد اعلام کرد و گفت: در گذشته این میزان هفت دهم درصد بوده است.

احمدی رشد کمی مقالات کشور را 2.4 درصد ذکر کرد و ادامه داد: این در حالی است که اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه‌های کشور بدون همکاری با محققان خارج از کشور به این رتبه‌ها دست یافته‌اند.

*سیاست‌های کلان وزارت علوم

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر توسعه علوم کاربردی و علوم پایه، توضیح داد: ما به هیچ وجه تحقیقات بنیادی را از یاد نبرده‌ایم، بلکه بر اساس ضوابطی که داریم از سال‌های گذشته اعتباراتی را برای توسعه علوم کاربردی و علوم انسانی در نظر گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه بر این اساس ردیف اعتباراتی تحت عنوان توسعه علوم پایه و علوم انسانی در نظر گرفته‌ شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن شورای توسعه علوم انسانی و هنر را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌ایم.

احمدی اضافه کرد:‌ در حال حاضر خلاءهایی در این حوزه‌ها داشتیم که به آن پرداختیم که آن ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه آیین‌نامه‌ای برای ماموریت‌گرا کردن پژوهش‌ها به‌ویژه در حوزه علوم انسانی تدوین شده است، گفت: در این آیین‌نامه اصلاحاتی اعمال شد و به‌زودی نهایی و به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی اختصاص 15 درصد اعتبارات دانشگاه‌ها به امر پژوهش را از جمله برنامه‌های این وزارتخانه نام برد و افزود: علاوه بر آن مقرر شده که هر استادی برنامه سه تا پنج ساله در حوزه پژوهش داشته باشد و بر اساس آن به دانشگاه‌ها امتیازدهی خواهد شد.

احمدی مزیت این اقدام را جلوگیری از پراکنده‌کاری در حوزه علم و پژوهش عنوان کرد و گفت: هر استان می‌تواند در قالب برنامه درازمدت و کوتاه مدت به امر پژوهش بپردازد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از برگزاری جلسه‌ای با رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با توجه به کمبود اعتبارات در دانشگاه‌ها جلسه‌ای با دکتر لاریجانی داشتیم که مقرر شد برنامه‌ای برای خلق منابع مالی جدید برای دانشگاه‌ها تدوین شود.

وی سرمایه‌گذاری خارجی در دانشگاه‌ها، تحریک صنعت برای حضور در دانشگاه‌ها و مشارکت خیرین را از جمله راهکارهای تامین منابع جدید برای دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: در این راستا اگر دانشگاه‌ها پیشنهادی در این زمینه داشته باشند، می‌توانند به وزارت علوم ارائه دهند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر