کد خبر: 31248
A

ارایه پیش‌نویس ارتقاء کارآیی هیات حقیقت‌یاب از سوی ایران و روسیه

پنجاه و ششمین اجلاس فوق‌العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با هدف بررسی هفتمین گزارش مکانیسم تحقیقاتی مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در خصوص سوریه برگزار شد.

ارایه پیش‌نویس ارتقاء کارآیی هیات حقیقت‌یاب از سوی ایران و روسیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، معاون حقوقی و بین‌المللی نمایندگی کشورمان در لاهه در این اجلاس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره کاربرد سلاح شیمیایی از سوی هر شخص، در هر مکان و تحت هر شرایطی را قویا محکوم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که یافته‌های ساز و کار تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل متحد باید بر پایه مستندات، منابع موثق و قابل راستی‌آزمایی استوار باشد. اما متاسفانه با وجود برخی تناقضات و مغایرت‌های موجود در گزارش، نمی‌توان نتیجه‌گیری‌های گزارش را جامع و کامل محسوب کرد.

جمهوری اسلامی ایران هفتمین گزارش ساز و کار تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل متحد را بررسی کرده و با توجه به این نکته که گزارش ساز و کار تحقیقاتی مشترک مبتنی بر یافته‌های هیات حقیقت‌یاب بوده تاکید دارد هیات حقیقت یاب در انجام تحقیقات در چارچوب وظایف محوله و منطبق بر کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی موفق نبوده و اقدامات هیات، حرفه‌ای، متوازن و مستقل نبوده است، به طریق اولی گزارش ساز و کار نیز فاقد وجاهت است.

علاوه بر این، در مورد حادثه شیمیایی در خان شیخون و ایراد اتهام و منتسب کردن آن به دولت سوریه، بدون انجام هرگونه نمونه‌برداری از پایگاه هوایی الشعیرات، بی‌پایه و اساس بودن این ادعا را نشان می‌دهد.

هیات کشورمان همچنین تاکید کرد که سوریه با وجود مواجهه با شرایط دشوار و درگیری با گروه‌های تروریستی مسلح، خصوصا داعش و النصره، با پذیرش کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به کلیه تعهدات خود عمل کرده است.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این جلسه به طور مشترک پیش‌نویس تصمیم در خصوص ارتقاء کارآیی هیات حقیقت یاب را ارایه کردند.

سفیر روسیه ضمن حمایت از پیش‌نویس تصمیم مشترک با جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارتقاء کارآیی هیات حقیقت ‌یاب، خواستار انجام بازرسی حرفه‌ای مطابق با الزامات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و به کارگیری متوازن بازرسان اعزامی شد.

آمریکا نیز قرار است با هماهنگی کشورهای گروه غرب، متن پیش‌نویس تصمیم دیگری را ارایه کند و بر همین اساس درخواست کرد که اجلاس شورای اجرایی به تعلیق در آید.

هم‌چنین ادامه جلسه فوق العاده شورای اجرایی به هفته آینده موکول شد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر