کد خبر: 31594
A

احتمال لغو تعطیلی ششم آذر/تکذیب طرح تغییر ساختار دولت در جلسه سران قوا/ پیام واشنگتن به ریاض

در جلسه اخیر سران قوا بحثی درباره تغییر ساختار دولت نشد، همکاری ایران و عراق در اربعین امسال بسیار بهتر بود، احتمال لغو تعطیلی ۸ ربیع‌الاول با ارائه یک طرح، پیام واشنگتن به ریاض برای اتخاذ رویکردی محتاطانه‌تر در قبال ایران، مهر و موم‌ تاسیسات هسته‌ای موقتی و عادی است، جان باختن هفت زائر ایرانی در راه بازگشت از کربلا و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز یک شنبه، ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ است.

دفتر رییس‌جمهور اعلام کرد: در جلسه اخیر سران قوا بحثی درباره تغییر ساختار دولت نشد.  معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور با تکذیب اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر "بررسی ایجاد تغییرات در ساختار دولت در جلسه اخیر سران قوا و توافق ضمنی بر روی آن" گفت: در جلسه اخیر سران محترم سه قوه هیچ بحثی در خصوص تغییرات در ساختار دولت مطرح نشده و ادعاهای بیان شده در این زمینه نیز صحت ندارد.

مطهری از احتمال لغو تعطیلی ۸ ربیع‌الاول با ارائه یک طرح خبر داد. نائب رئیس مجلس شورای اسلامی  در یادداشتی تحت عنوان «تعطیلی بی‌مبنا» تعطیلی هشتم ربیع‌الاول را بی‌مبنا دانست و ابراز امیدواری کرد که این تعطیلی با ارائه طرحی لغو شود.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی درباره حضورش در فضای مجازی گفت: مدتها بود که به فکر استفاده از ابزار شبکه های اجتماعی بوده ام و انگیزه ام برای ورود به این عرصه این بود که به نشر مواضع دینی و نشر مواضع به نظر خودم بصیرتی بپردازم.این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به بازخوردی که از مخاطبان فضای مجازی دریافت کرده است، گفت: حضورم در فضای مجازی با استقبال کم‌نظیری همراه شده است و من نیز مدیریت فضای مجازی را به دوستان قابل اعتماد داده ام و به عنوان یک طلبه به این فضا وارد شده ام.

سفیر کشورمان در ایروان معتقد است ارمنستان واسطه‌ مناسبی برای حضور ایران در بازار روسیه است. سید کاظم سجادی در حاشیه‌ی بازدید از پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، با اشاره به ظرفیت بالای کشور روسیه برای پذیرش کالاهای ایرانی، خاطرنشان کرد: بازار روسیه به دلیل زبان، تکنیک و فن بازرگانی خاص برای بازرگانان ایرانی ناشناخته است که از حضور سه میلیونی تبعه‌ ارمنستان در روسیه می‌توان به عنوان واسط و پل ارتباطی برای ورود به بازارهای روسیه استفاده کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه کارهایی که در بحث اربعین انجام می‌دهیم باید باثبات و ماندگار باشند، گفت: باید یک طرح جامع در ستاد اربعین تعریف شود تا به کمک آن طرح، همه ابعاد را در نظر گرفته و کارها را با ثبات بیشتری انجام دهیم. عبدالرضا رحمانی‌ فضلی در نشست شورای اربعین استان خوزستان که در فرمانداری آبادان برگزار شد، اظهار کرد: همکاری ایران و عراق در اربعین امسال بسیار بهتر بودو در این زمینه شاهد رضایت مردم بودیم و امیدواریم برای سال‌های آینده نیز این روال با برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای که صورت می‌گیرد، ادامه پیدا کند.

همچنین رسانه‌های عراقی از جان باختن هفت زائر ایرانی در راه بازگشت از کربلا خبر دادند. رسانه‌های عراقی اعلام کردند که یک خودروی حامل زائرین اربعین در غرب ناصریه دچار سانحه شده که در اثر آن سه زائر عراقی زخمی و هفت زائر ایرانی جان باختند.

کارشناسان می گویند که با وجود حمایت کامل رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان سعودی، به نظر می آید که واشنگتن قصد دارد به ریاض این پیام را ارسال کند که رویکردی محتاطانه‌تر در قبال ایران اتخاذ کند. دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که دیدگاه مشترکی با عربستان سعودی علیه ایران دارد، به طور قوی از موضع ریاض مبنی بر اینکه حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض با حمایت ایران بوده، حمایت کرده است.

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به تحولات اخیر در این کشور و تلاش عربستان برای فشار به حزب‌الله و ایران از طریق ناامن کردن لبنان، گفت: این یک طرح ناپخته بود که عربستان درصدد اجرای آن بود ولی چون از طرف یک فرد ناپخته اجرا می‌شد به مانند دیگر طرح‌های اخیر عربستان به شکست منجر شد. احمد دستمال‌چیان همچنین افزود:آمریکا برای انعقاد قراردادهای تسلیحاتی کلان، بحران‌های مصنوعی در منطقه ایجاد می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تاکید بر اینکه «وزیر خارجه عربستان تبدیل به سخنگویی برای تامین اهداف کارخانجات تسلیحات سازی آمریکا شده است» گفت که عادل الجبیر در شرایطی مشغول به رجزخوانی شده است که انگار نمی‌داند غرب با ایجاد تنش در منطقه آن‌هم به بهانه‌های مختلف به دنبال سودآوری بیشتر از محل فروش اسلحه به کشورهایی همچون عربستان است. کمال دهقانی افزود:الجبیر برای سودآوری بیشتر کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا رجزخوانی می‌کند.

همچنین حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی،نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: حمله احتمالی اسرائیل به لبنان زمینه‌ای برای نابودی صهیونیست‌ها و آل سعود خبیث خواهد بود. آزموده را آزمودن خطاست و آنان در گذشته دیدند که چگونه حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه پوزه صهیونیست‌ها را به خاک مالید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:مهر و موم‌ تاسیسات هسته‌ای موقتی و عادی است. بهروز کمالوندی افزود: عکسبرداری‌ از تاسیسات هسته‌ای مربوط به برجام نبوده و طبیعی است. وی همچنین درباره بی توجهی آمریکا به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات برجام و ادامه فشارها و نقض برجام از جانب کاخ سفید گفت: یک طرف موضوع تعهدات ماست که آژانس هشت بار پایبندی ما را تأیید کرد و هیچ کسی نیست که بگوید ایران تعهداتش را اجرا نکرده است.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: براساس دستور رئیس‌جمهور : از وزرا پیگیر امور حقوق شهروندی هستیم و به ایشان اعلام می‌کنیم. شهیندخت مولاوردی درباره آخرین اخبار حوزه حقوق شهروندی با بیان این‌که «در آستانه رونمایی از منشور حقوق شهروندی هستیم» ادامه داد: طبیعتا در چارچوب سازوکارهای اجرایی که در منشور حقوق شهروندی پیش‌بینی شده برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

در همین ارتباط بهمن کشاورز گفت: فراکسیون حقوق شهروندی در تصویب ضمانت اجرا برای موارد فاقد ضمانت اجرا تاثیرگذار خواهد بود. رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با بیان اینکه اگر تعداد افراد فراکسیون حقوق شهروندی چشمگیر باشد تصویب ضمانت اجرا برای حقوق شهروندی فاقد ضمانت اجرا دشوار نخواهد بود، گفت: فراکسیون مذکور باید ابتدا آن قسمت از مفاد منشور حقوق شهروندی را که فاقد ضمانت اجراست استخراج و سپس ضمانت آن را ترجیحا در قالب طرحی که به امضای اعضای فراکسیون برسد، پیش‌بینی کند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر