کد خبر: 32085
A

زهاب نیشکر 36هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان را دچار مشکل کرده است

استاندار خوزستان گفت: زهاب طرح های نیشکر 36 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان را دچار مشکل کرده که اگر این مساله تداوم یابد این زمین ها به طور کامل از بین خواهد رفت.

زهاب نیشکر 36هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان را دچار مشکل کرده است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، غلامرضا شریعتی در نشست با هیات هلندی برای حل مشکل شوری آب در برخی زمین های کشاورزی خوزستان اظهارکرد: با توجه به مشکلاتی که ذهاب های نیشکر برای برخی زمین های استان بوجود آورده در جریان رای اعتماد و سفر اخیر وزیر نیرو به خوزستان این مشکلات را به اطلاع دکتر اردکانیان رساندیم تا تمهیدی در این زمینه اندیشیده شود.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی به این مشکل برای ما خیلی حایز اهمیت است بیان کرد: از وزیر نیرو خواستیم تا در مجموعه وزارت نیرو نسبت به این مشکل اهتمام ویژه ای ورزیده شود؛ البته در این راستا با وزیر کشور صحبت کردم و وی نیز در هیات دولت مطرح کرد که مقرر شد از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران اقداماتی صورت بگیرد.
شریعتی ادامه داد: وزیر نیرو از ابتدا قول همکاری داد که با گروه های بین المللی در این زمینه رایزنی شود؛ سفر هیات هلندی به خوزستان نیز برای حل مشکل ذهاب های نیشکر و شوری زمین ها انجام شده است.
استاندار خوزستان گفت: در نشست با موسسه هلندی مقرر شد بررسی بیشتری شود و راهکاری در این زمینه ارایه و کار در قالب تفاهم نامه همکاری با وزارت نیرو انجام شود.
وی اظهارکرد: مقرر شد دانشگاه شهید چمران و دانشگاه های متولی به عنوان هماهنگ کننده وارد کار شوند و یک کنسرسیوم علمی بین موسسه هلندی و دانشگاه های ما و با تشکیل یک کنسرسیوم اجرایی با مسئولیت استانداری در خوزستان و وزارت نیرو، کار انجام شود.
شریعتی یادآورشد: در خوزستان بر این مساله تاکید فراوانی می شود که فکری برای مشکل شوری زمین ها بشود در غیر این صورت میزان شوری آب ها به 2 برابر خواهد رسید و زمین های بیشتری را از بین خواهد برد.
هم اکنون هفت طرح نیشکری زیر نظر شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قرار دارند که زهاب آنها
مشکلاتی را به وجود آورده است.
هم اکنون زهاب شور کشت و صنعت های نیشکر امیرکبیر و میرزا کوچک خان با وسعت 24 هزار هکتار به زمین های حاشیه جاده اهواز به خرمشهر تخلیه می شود که این زهاب ها پس از حدود 20سال آبگیر بزرگی (با شوری حدود 30 هزار واحد) به وجود آورده که به 'تالاب ناصری' یا 'تالاب نیشکر' مشهور شده است. این زهاب ها مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته و خسارت هایی به زمین های کشاورزی، جاده و راه آهن وارد کرده است.
پیش از این نیز محمد مطرودی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفته بود:50 هزار هکتار زمین ملی و کشاورزی این شهرستان به دلیل سرریز شدن پساب های شور در حال نابودی است.
6037
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر