کد خبر: 32104
A

کواکبیان: در گزارش کمیسیون اصل 90 باید خاطی به قوه قضاییه معرفی شود/ مطهری: این کمیسیون نمی تواند مجرم معرفی کند

نماینده مردم تهران از گزارش کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی طرز کار قوه مجریه در ابلاغ و اجرای قوانین مصوب اعم از دائمی و آزمایشی و تهیه و تنظیم مقررات و آیین نامه های مربوطه انتقاد کرد و گفت: در این گزارش خاطی باید به قوه قضاییه معرفی شود.

کواکبیان: در گزارش کمیسیون اصل 90 باید خاطی به قوه قضاییه معرفی شود/ مطهری: این کمیسیون نمی تواند مجرم معرفی کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مصطفی کواکبیان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در اخطاری با استناد به اصول 90، 94 و 123 قانون اساسی افزود: کمیسیون اصل 90 در این گزارش باید نقش مدعی العموم را داشته باشد.
وی با طرح این سوال که قرائت این گزارش ها چه فایده ای دارد؟، یادآور شد: اگر مجلس در راس امور است چرا باید صرفا بگوییم ما این تعداد قوانین را تصویب کردیم و دولت ها آن را اجرا نمی کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 مجلس باید به طور مشخص خاطی را مشخص کند و به قوه قضاییه گزارش دهد و بگوید در مورد این خاطیان چه کرده است.
کواکبیان خاطرنشان کرد: دولت گذشته قانون را به نوعی دور می زد و دولت فعلی نیز می گوید من برنامه را از اول قبول نداشتم. حرمت امامزده را باید متولی آن نگه دارد،.
وی همچنین گفت: کمیسیون اصل 90 مجلس اگر می خواهد گزارش دهد باید به طور مشخص بخش هایی از قوانین که اجرا نمی شود و فردی که قوانین را اجرا نکرده را به قوه قضاییه معرفی کند.
عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: قوه قضاییه به تمامی تحقیق و تفحص ها و این گونه گزارش ها رسیدگی نمی کند و نتیجه و خروجی ندارد.
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست ساعاتی از جلسه علنی امروز مجلس را برعهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: کمیسیون اصل 90 مجلس نمی تواند حکم صادر و مجرم را معرفی کند، نظر خود را اعلام می کند و آن را به قوه قضاییه ارجاع می دهد.
وی ادامه داد: بعد هم گزارش کمیسیون اصل 90 در خصوص اجرایی آیین نامه های قانونی بود.

** در شان مجلس نیست که تنها گزارش ارایه دهد
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز در تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس از کمیسیون اصل 90 قانون اساسی برای تهیه گزارش بررسی طرز کار قوه مجریه در ابلاغ و اجرای قوانین مصوب اعم از دائمی و آزمایشی و تهیه و تنظیم مقررات و آیین نامه های مربوطه تشکر کرد و گفت: اما این در شان مجلس نیست که تنها گزارش ارایه دهد که بیش از 90 درصد آیین نامه ها در موعد خود تهیه نشده است.
وی ادامه داد: این که سال 1396 در حال تمام شدن است و بعد از 9 آیین نامه تنها سه آیین نامه و آن هم با تاخیر تهیه شده جای تعجب دارد.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس افزود: در بحث دادن اشتراکات آب، برق و گاز هنوز آیین نامه آن تدوین نشده و مردم دارای مشکلاتی در این زمینه هستند.
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست ساعاتی از جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر شما در خصوص تاخیر در تدوین آیین نامه ها تذکر درستی است.
وی افزود: بسیاری از آیین نامه هایی که در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه اعلام شده به موقع تدوین و ابلاغ نمی شود که دولت باید در این زمینه فعال تر و چابک تر باشد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر