کد خبر: 32145
A
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت وگوی اختصاصی با دیده بان ایران؛

هیچ یک از تجهیزات امدادی و خدماتی سرقت نشده است/ حدود 75 درصد آب و برق مردم تامین شد/ دلیل کندی خدمات، اولویت قرار دادن عملیات نجات امداد بود

معاون وزیر کشور در گفت و گو با دیده بان ایران: پس از پایان 2 روزه عملیات نجات و امداد مردم کرمانشاه و توابع آن، بالگردهای نجات و امداد ما از انتقال مجروحین فراغت پیدا کرده و شروع به عملیات خدمات رسانی نموده اند. از روز گذشته نیز چادرها بین افراد تقسیم می شود و کمپ هایی جهت اسکان موقت برخی شهرستان ها و روستاها نیز برپا شده است.

هیچ یک از تجهیزات امدادی و خدماتی سرقت نشده است/ حدود 75 درصد آب و برق مردم تامین شد/ دلیل کندی خدمات، اولویت قرار دادن عملیات نجات امداد بود
دیده بان ایران - سپیده اجلالی: با گذشت 3 روز از زلزله عظیم  کرمانشاه، مردم این شهر کماکان نسبت به خدمات رسانی بخش های مختلف به این شهر، شکایت دارند. هنوز هم آب کافی، غذا و چادری جهت اسکان موقت آن ها وجود ندارد و  این مسئله نمکی شده است بر روی زخم ها و درد هایشان. نمکی که داغ عزیزان از دست رفته شان را دوچندان می کند.

 

وضعیت راه های شهری شهرستان های این استان نیز در شرایط مطلوبی نیست. خانه ها به خصوص مسکن مهر ویران شده اند. بیمارستانی که هنوز به طور رسمی افتتاح نشده بود تخریب شد و آسیب دید.  باید دید که دولت چه راهکاری را جهت خدمات رسانی به مردم زلزله زده در پیش گرفته است. آخرین آمار تعداد مصدومان زلزله غرب کشور را 9397 نفر  است.
در برآورد اولیه حدود 40 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در زلزله اخیر خسارت دیده یا تخریب شده‌اند.تا کنون بیش از 230 پس لرزه ثبت شده است 

 

لذا درباره نحوه امداد و خدمات رسانی به سراغ اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رفتیم تا جزئیات مسئله را از او جویا شویم. اسماعیل نجار در رابطه با نحوه امدادرسانی و خدمات رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه به خبرنگار دیده بان ایران گفت: زمان وقوع حادثه در ساعت 21:48 دقیقه شب بود و طبیعتا در آن ساعت چیزی جز تاریکی حاکم نیست و برق هم در زمان وقوع زلزله قطع می شود. از طرفی نیز به دلیل وسعت زیاد منطقه و ناگهانی بودن سانحه، مسلماً پس از زلزله اندکی سردرگمی وجود دارد اما عملیات نجات امداد به بهترین صورت ممکن در کمترین زمان انجام شد.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران به پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران گفت:  پس از وقوع حادثه اولین قدم نیروها و ارگان ها، تلاش برای نجات افراد یا همان نجات امداد است و تمامی نیروها سعی در خارج نمودن کسانی که در زیر آوارها گرفتار شده اند را دارند. همین مسئله نجات امداد از اولین و موثرترین اقدامات خدمات رسانی است. حدود 7817 هزار مصدوم در کمتر از 18 ساعت به مراکز درمانی نظیر بیمارستان های تهران، همدان و کرمانشاه منتقل شده اند. 

 

معاون وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: حدود 432 جان باخته از زیر آوار خارج  و به پزشکی قانونی  تحویل داده شده که تمامی مراحل قانونی آن ها طی و مجوز دفن آن ها صادر و به خانواده های آنها جهت تدفین داده شد که گفتنی است افراد مهمی از کشور مان در شهرهای مصیبت زده حضور داشتند. 

 

اسماعیل نجار در رابطه با اسکان زلزله زدگان تشریح کرد: پس از پایان 2 روزه عملیات نجات و امداد مردم کرمانشاه و توابع آن، بالگردهای نجات و امداد ما از انتقال مجروحین فراغت پیدا کرده و شروع به عملیات خدمات رسانی نموده اند. از روز گذشته نیز چادرها بین افراد تقسیم می شود و کمپ هایی جهت اسکان موقت برخی شهرستان ها و روستاها نیز برپا شده است. 

 

وی درمورد کمبود آب آشامیدنی گفت: تا به امروز حدود 75درصد از سطح کلانشهر و شهرستان های آن به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرده اند. منهای آب هایی که به صورت بطری و آب معدنی بین مردم توزیع می شود، بالغ بر 45  تانکر آب بین جمعیت زلزله دیده مستقر شده است. البته آبی که در این تانکرها وجود دارد دارای رسوباتی بوده که ما مجبورهستیم اجازه دهیم لای و رسوبات ته نشین گردند. از طرفی نیز اگر کلر به این آب اضافه شود هیچ تاثیری بر روی آب نمی گذارد و گل و لای موجود در آب کلر را از بین می برد. از طرفی به همین میزان نیز برق مناطق کم کم رو به روشنایی است. 

 

 استاندار سابق استان کرمان و استان کردستان در رابطه با روند کند وصل شدن برق نیز اظهار کرد: دلیل کندی وصل شدن برق این است که اگر بخواهند تمامی برق سطح شهر را به صورت ناگهانی وصل کنند، خطرات اتصالی ناگهانی تبعات دیگر آن نظیر برق گرفتگی وجود دارد و یا حتی در برخورد سیم های برق با سازه های آهنی ساختمان ها که بیشتر آنها بر روی زمین افتاده اند خطرات جانی و مالی بسیاری  را به دنبال دارد.

 

 
معاون وزیر کشور درخصوص جزئیات جلسه امروز وزیر کشور با مسئولین امر بیان کرد: در جلسه امروز وزیر کشور تصمیاتی اتخاذ شد که بنا بر این سیاست های اتخاذ شده مقرر شد که با تلاشی که نیرو های مسلح و سپاه، ارتش، هلال احمر و وزارت بهداشت و درمان کشور به کمک هم بر حل مسائل پیش آمده برآیند و همچنین توزیع مناسب چادر و غذا  به دلیل سرما و برودت هوا در دستور کار تمامی ارگان ها و نیروها قرار گرفت.  
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد سرقت تجهیزات در مناطق زلزله زده گفت:‌ هیچ سرقتی در مناطق زلزله‌زده صورت نگرفته است و دامن زدن به این شایعات تنها تلف کردن وقت است.
 
معاون وزیر کشور با بیان اینکه در منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه امنیت حکم‌فرماست، افزود: خواهشی که از مردم داریم به ویژه در شهرستان‌هایی که آسیب دیدند با نیروی‌های انتظامی و ارتش  در کار امدادی و خدمات و انضباط همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.
 
اسماعیل نجار خاطرنشان کرد: مردم خروجی شهرها را باز کنند تا بتوانیم کامیون‌های حامل موادغذایی و چادر و پتو را به عزیزان برسانیم و در حال حاضر وضعیت امنیتی منطقه مناسب است و هیچگونه سرقتی در این فضا هم صورت نگرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر