کد خبر: 32954
A

آخوندی: طرح مسکن اجتماعی به‌علت نبود اعتبار اجرایی نشد/ ضرورت تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح مسکن اجتماعی را برای افراد کم درآمد جامعه ارائه کرده بودیم که به علت اختصاص نیافتن ریالی در قانون بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

آخوندی: طرح مسکن اجتماعی به‌علت نبود اعتبار اجرایی نشد/ ضرورت تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از خانه ملت، جلسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی صبح امروز- دوشنبه - با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی در این دیداربه خواسته های نمایندگان که اغلب در حوزه سرمایه گذاری و اتمام پروژه های عمرانی بود، اشاره و اظهارکرد: حوزه سرمایه گذاری اعم از آزاد و فاینانس خارجی است که به دولت باز می گردد و پروژه های نیمه تمام عمرانی نیز از مهم ترین خواسته هاست که مردم از نمایندگان پیگیری می کنند که البته از فاینانس نمی توان برای این پروژه ها و تملک اراضی بین شهری استفاده کرد.
آخوندی همچنین با یادآوری وضعیت نامساعد وزارت راه و شهرسازی در حوزه طرح های عمرانی افزود پروژه های راه سازی تا رسیدن به تملک ها انجام می شود، اما خرید املاک مردم نیاز به اعتبار دارد که به علت وجود نداشتن این اعتبار، پروژه ها روی زمین می ماند البته قوانینی در زمینه های مختلف راه سازی تصویب شد اما اجرایی نمی شود.
وی یادآور شد: در قانون مقرر شده بود 20 درصد درآمد حاصل از فروش گازوئیل و 10 درصد حاصل از فروش بنزین به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد اما تاکنون ریالی از محل این درآمدها به وزارتخانه نرسیده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در خصوص فاینانس اظهارکرد: وقتی فاینانس امضا می شود باید 15 درصد به شرکت مربوطه داده تا کار آغاز شود اما ریالی برای این کار در بودجه پیش بینی نشده است لذا باید تصمیماتی به صورت خرد و کلان گرفته شود که البته هزینه هایی خواهد داشت، هزینه هایی اجتماعی که هیچ کس نیز آن را نمی پذیرد.
آخوندی در ادامه با یادآور این مطلب که با ساختار بودجه فعلی امکان ادامه راه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هزینه جاری ما بیش از درآمد کل دولت است لذا نیازمند اصلاحاتی هستیم که قطعا هزینه اجتماعی دارد و باید آن را پذیرفت.
وی در ادامه با بیان این که برای اتمام پروژه های ریلی نیاز به 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم که در مدت پنج سال پروژه ها به اتمام برسد، افزود: برای این سرمایه گذاری نیازمند اختصاص 15 درصد به شرکت های سرمایه گذاری هستیم که می تواند از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یابد چرا که به علت خارجی بودن با سیاست ها تطابق دارد.
وزیر راه و شهرسازی به پیشنهاد برخی نمایندگان مبنی بر دریافت عوارض در بزرگراه ها همچون آزادراه ها اشاره کرد و گفت: این امکان وجود ندارد چرا که باید از 75 درصد حمل و نقل عوارض دریافت کرد که عملی نیست اما این عوارض می تواند همانند سایر کشورها بر سوخت قرار گیرد چنانچه در حال حاضر برای گازوئیل 20 درصد عوارض قرار داده ایم اما برای بنزین این عوارض وجود ندارد.
وزیر دولت دوازدهم ادامه داد: از طرف دیگر لازم است صندوق توسعه حمل و نقل که تأسیس آن در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید ایجاد شود اما در بودجه هیچ اعتباری برای آن اندیشیده نشده است که باید در بودجه سال 97 این اتفاق بیفتد.
آخوندی در خصوص نحوه خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه عنوان کرد: افرادی که واقعا پس انداز کننده باشند می توانند خانه دار شوند اما برای افراد کم درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر