کد خبر: 33227
A

همدردی با مردم، انتظار از مسوولان

حضور روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم زلزله زده استان کرمانشاه و تاکید ایشان بر لزوم مضاعف شدن سرعت و حجم امدادرسانی، نه تنها زلزله زدگان، بلکه همه مردم ایران را دلگرم کرد.

همدردی با مردم، انتظار از مسوولان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز سه شنبه 30 آذر ماه علاوه بر دیدار دیروز رهبری از مناطق زلزله زده، خبرهایی چون برگزاری نشست اخیر اتحادیه عرب و بحران سیاسی در آلمان را محور گزارش ها و تحلیل های خود قرار دادند.

**حضور رهبری در میان زلزله زدگان
رهبر انقلاب اسلامی در اولین ساعات روز گذشته برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به‌صورت سرزده وارد کرمانشاه شد و به دیدار و گفت و گو با زلزله زدگان پرداخت. این خبر در رزنامه های امروز بازتاب بسیاری داشت.
به نوشته روزنامه «شرق»، رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه می‌توان با ایستادگی در مقابل مشکلات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم ملت در مقابل بلایای طبیعی و تحمیلی ایستادگی کرد، افزودند: این حادثه، ملت ایران را به حرکت در آورد و مردم در همه نقاط کشور، با احساس اینکه دل‌شان در کرمانشاه است و به کرمانشاه مدیونند، به قدر وسع و توان خود به وظیفه کمک‌رسانی عمل کردند.
به نوشته این روزنامه، ایشان افزودند: مسوولان به ویژه در برخی بخش‌ها در این حادثه خوش درخشیدند و کار و تلاش کردند و در همان ساعات اول حادثه، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها با حضور موثر، به یاری افرادِ زیرِ آوارمانده شتافتند اما من به این حد از تلاش‌ها قانع نیستم بنابراین مسوولان بخش‌های مختلف باید تلاش و مجاهدت خود را مضاعف کنند.
به نوشته روزنامه «شهروند»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از بازدید از مناطق زلزله‌زده در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان در جمع مسوولان استانی و محلی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، وظایف مسوولان را در قبال زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، بسیار سنگین خواندند و تاکید کردند: مهم‌ترین اولویت کنونی، مساله تامین مسکن زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق تخریب‌شده و آسیب‌دیده است که باید با پشتیبانی دستگاه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی و با مدیریت متمرکز و کار جهادی و با سرعت عمل لازم، انجام گیرد.
به گزارش روزنامه «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه باید اهمیت این حادثه را متوجه شد تا بتوانیم به اهمیت وظایف خود پی ببریم، خاطرنشان کردند: در حوادثی همچون زلزله، یکی از موارد مورد نیاز در همان ساعات اولیه، موضوع نجات است که در این منطقه به دلیل حضور به موقع ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، مساله نجات تقریبا به شکل قابل قبولی انجام شد.
ایشان خاطرنشان کردند: با توجه به بازدیدی که از برخی مناطق زلزله‌زده داشتم و با توجه به گستردگی منطقه آسیب‌دیده، اگر موضوع نجات در همان ساعات اولیه به سرعت انجام نمی‌گرفت، تلفات قطعا چندین برابر میزان فعلی بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد خود با مسوولان دولتی در زمان زلزله بم، گفتند: در پی آن جلسات، ستاد مدیریت بحران شکل گرفت تا در همان لحظات اولیه حوادث طبیعی، این ستاد وارد عمل شود.
به نوشته روزنامه «دنیای اقتصاد»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، موضوع «امداد» را بعد از موضوع «نجات» یکی دیگر از مسائل مهم در حوادث و بلایای طبیعی برشمردند و افزودند: اگرچه در امداد نیز سرعت مورد نیاز است اما امداد، فوری و تمام‌شدنی نیست زیرا در هر برهه از زمان، بخش‌های مخصوص به خود را دارد.
ایشان تاکید کردند: در حادثه‌ای همچون زلزله، در مراحل اولیه امداد، تامین نیازهای فوری همچون غذا، آب، امکانات زندگی و لباس مورد توجه است اما بعد از این مراحل، مهم‌ترین مرحله جمع‌آوری نخاله‌ها در شهرها و روستاها و سپس تامین مسکن است که کار عظیم و دشواری است و باید حتما انجام گیرد.
روزنامه «جوان» هم نوشت: رهبر انقلاب اسلامی، سرعت عمل در ساخت خانه‌های مردم آسیب‌دیده و همچنین تامین وسایل گرمایشی را ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند که برای انجام این مسوولیت سنگین، مدیریت متمرکز لازم است.

**تلاش ناکام سعودی از ائتلاف سازی علیه ایران
نشست اتحادیه عرب که به ابتکار عربستان سعودی و با هدف همراه سازی کشورهای عربی در اقدام علیه ایران برگزار شد، بدون نتیجه ای عملی به پایان رسید. روزنامه های امروز به این مساله پرداختند.
روزنامه «مردم سالاری» در گزارش خود نوشت: نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره که روز یکشنبه به درخواست عربستان برگزار شد تا به ادعای سعودی و همپیمانانش در خصوص آنچه آنها دخالت‌های ایران در منطقه می‌نامند رسیدگی کرده و ارسال نامه‌ای به شورای امنیت برای برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده به عنوان یک گزینه بررسی شود، چندان باب میل عربستان سعودی برگزار نشد.
نشستی که در آن وزرای امور خارجه کشورهای لبنان، عراق، عمان، قطر، امارات متحده عربی، سودان، الجزایر و مغرب حاضر نشدند و همه آنها به فرستادن نمایندگان خود در اتحادیه عرب به این نشست بسنده کردند؛ موضوعی که در رسانه‌های عربی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
نکته قابل توجه دیگر آن بود که به رغم رایزنی‌های گسترده سعودی‌ها در هفته‌های اخیر این بار نیز این وزرای امور خارجه بحرین و عربستان بودند که مانند تمامی‌اظهار نظرهای پیش از این نشست نیز علیه ایران و حزب‌الله بیانیه‌های شدیداللحنی را خواندند و ادعا کردند که حزب‌الله را شاخه‌ای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ایران می‌دانند که فعالیت‌های گسترده اش در جهان عرب تهدیدی مستقیم برای امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود.
در ادامه می خوانیم: در انتهای این نشست نیز عربستان سعودی که امیدی به همراهی تمام قد متحدان خود نداشت به جای آنکه موضوع در خواست برای تشکیل جلسه شورای امنیت را در قالب خواست جمعی سران اتحادیه عرب بیاورد بصورت جداگانه هر کشور را موظف کرد که تماس‌هایی را با سازمان ملل برای اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی تهدیدهای ایران در منطقه انجام دهند.‌ همچنین در این بیانیه اعضای اتحادیه عرب در حالی نسبت به آن چه ادامه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه نامیده شد، هشدار دادند که لبنان و عراق از امضای بیانیه پایانی خودداری کردند.
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی نوشت: جلسه اضطراری یکشنبه‌شب اتحادیه عرب، در قاهره پایتخت مصر، در حالی برگزار شد که وزرای خارجه بحرین و عربستان سعودی، سکان حمله به ایران را در اختیار گرفته‌بودند. این جلسه که به درخواست عربستان سعودی و حمایت بحرین، امارات متحده عربی و جیبوتی رییس دوره‌ای اتحادیه عرب برگزار شد، نهایتا به یک بیانیه منجر شد که از سوی آسوشیتدپرس اینگونه توصیف شد: «انتقاد تند علیه ایران، بدون هیچ اقدام عملی».
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم در سرمقاله خود با عنوان «اتحادیه عسراییل» نوشت: تقریباً بلافاصله پس از صدور قطعنامه اجلاس اضطراری اتحادیه عرب در اعلام محکومیت ایران و حزب‌الله لبنان، موشه یعلون وزیر جنگ سابق و رئیس اسبق دستگاه امنیت نظامی رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد:‌ آنچه اعراب منطقه به زبان عربی علیه ایران و حزب‌الله می‌گویند، همان جملاتی است که ما به زبان عبری بیان می‌کنیم.
وی افزود: این تشابه و یکسان بودن جملات و اظهارات اعراب و اسرائیل علیه ایران و حزب‌الله تصادفی نیست. یعلون با این سخن صریح خود در واقع می‌خواست بگوید آنچه در اجلاس اضطراری اتحادیه عرب در قاهره مطرح شده، بازتاب خواسته‌ها و نقطه نظرات سران رژیم صهیونیستی بوده است. حتی اگر صهیونیست‌ها هم با چنین وقاحتی به منبع و منشا اصلی افکار و اندیشه‌های موثر در تنظیم قطعنامه اتحادیه عرب علیه ایران سخنی نگفته بودند، باز هم کاملاً روشن بود که دیدگاه‌های اتحادیه عرب و صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر تشابه نفرت انگیزی دارد و کاملاً آشکار است که با یک قلم نوشته شده است و از یک حلقوم انعکاس می‌یابد.
روزنامه «کیهان» هم در ستون «اول دفتر» خود نوشت: برخلاف تمام این سر و صداها و آنچه القاء می‌شود، امروز وضعیت ایران و متحدانش در منطقه، در بهترین حالت ممکن است. کمر داعش و متحدانش شکسته، آل‌سعود در باتلاق یمن گرفتار شده، عراق آزاد و سوریه نیز در شرف آزادی قرار گرفته، حزب‌الله لبنان در اوج قدرت و آمادگی قرار دارد، توطئه کردستان هم خاموش شده و آمریکا نیز درگیر بحران‌های عجیب اجتماعی، امنیتی و سیاسی حتی در داخل کاخ سفید است. اگر جنگ 7 ساله با گروه‌های تکفیری را که ده‌ها کشور به‌اشکال مختلف در آن درگیر بودند را جنگ جهانی سوم بگیریم، پیروز این جنگ بزرگ کسی نیست جز ایران و متحدانش. امروز وضعیت برای ملت‌های منطقه شبیه لحظه تقسیم غنایم است. در این شرایط تن دادن به مذاکراتی شبیه به برجام تحت هر عنوانی، حماقت محض است. اکنون در این پیچ تاریخی حساس، زمان گرفتن امتیاز است نه دادن امتیاز؛ امتیازاتی که غالبا پس از پایان جنگ‌های جهانی می‌گیرند!

**چالش های تشکیل دولت ائتلافی برای مرکل
شکست مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان، تداوم صدراعظمی آنگلا مرکل را در هاله ای از ابهام فرو برده است؛ مساله ای که مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت.
در گزارش روزنامه «جهان صنعت» هم می خوانیم: یک ماه مذاکرات فشرده سیاسی آنگلا مرکل، رهبر حزب دموکرات‌مسیحی‌ با احزاب سبزها و دموکرات‌های آزاد برای تشکیل دولت، با شکست مواجه شد. این موضوع تشکیل دولت بعدی مرکل را با تردیدهای جدی مواجه کرده و حتی ممکن است بزرگ‌ترین قطب اقتصادی اروپا ناچار به تکرار انتخابات پارلمانی شود.
حزب دموکرات آزاد آلمان‌ که از حامیان کسب و کار در این کشور است، یکشنبه‌شب به شکل غیرمنتظره‌ای از مذاکرات ائتلاف خارج شد. به نظر می‌رسد حزب سبزها، حامیان محیط‌ زیست‌ نیز به توافق ملموسی با حزب مرکل نرسد و احتمالا آنها نیز دیگر مذاکرات ائتلاف را پیگیری نخواهند کرد.
روزنامه «قانون» در گزارش خود نوشت: همه افکار عمومی در جهان در یک دهه اخیر آلمان را با ثبات و پایداری اش می شناسند. کشوری در قلب اروپا که با مدیریتی پویا، غیر جنجالی و آرام به قدرت شماره یک قاره سبز تبدیل شد و حتی آن‌قدر قدرتمند شد که چند سال پیش قصد داشت ، یونان را بخرد! حالا اما دود سیاه از دودکش محل لابی ها و رایزنی ها در بوندس تاگ بلند شده و همه چیز بهم ریخته است. به صحبت های کریستیان لیندنر، رییس حزب لیبرال دمکرات‌های آزاد توجه کنید: «نبود دولت ائتلافی، بهتر از تشکیل یک دولت ائتلافی بد است».
این جمله کوتاه به خوبی راز یک اختلاف بزرگ را برملا می کند. باید این حقیقت را پذیرفت که حتی نزدیک‌ترین دوستان مرکل در احزاب ائتلافی از وجود او خسته شده‌اند و برای آلمان، دنبال هوای تازه‌ای هستند!
در ادامه می خوانیم: در انتخابات پارلمانی اخیر،حزب «محافظه‌کار»، «راست‌گرا» و البته «تندرو» آلترناتیو برای آلمان برای نخستین بار وارد پارلمان شد و تمام معادلات و امکانات معمول تشکیل دولت را به هم ریخت. به عبارت دیگر، هفت حزبی شدن بوندس تاگ، کار را برای تشکیل دولت ائتلافی سخت کرده و سهم خواهی احزاب مختلف به شکل افسار گسیخته ای، گفت‌وگوها را به شکست کشانده است.
روزنامه «دنیای اقتصاد» نوشت: مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به دو دلیل «مهاجرت» و «تامین انرژی» به شکست انجامید. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این بدترین بحران آنگلا مرکل در 12 سال صدراعظمی‌ او محسوب می‌شود. با کنار رفتن حزب دموکرات آلمان، برای تاسیس دولت ائتلافی سه راه پیش پای «مرکل» قرار دارد: تشکیل دولت اقلیت، برگزاری انتخابات جدید و ورود دموکرات‌های چپ میانه‌رو به مذاکرات. با این حال محتمل‌ترین گزینه موجود برای مرکل انتخابات جدید است؛ اما برگزاری انتخابات ممکن است به آرای بیشتر حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان بینجامد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر