کد خبر: 33372
A

لاریجانی: پایان غائله داعش دستاورد مهمی بود

رییس مجلس شورای اسلامی ایران عصر سه شنبه در دیدار با «اسماعیل قهرمان» رئیس مجلس ملی ترکیه تاکید کرد: پایان غائله داعش دستاورد مهمی برای ایران، ترکیه و روسیه بود.

علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین دور مجمع عمومی مجالس آسیایی به استانبول سفر کرده است، در دیدار با همتای ترک خود، گفت: واقعیت این است که همکاری میان ایران، ترکیه و روسیه مثبت بوده و ختم این غائله دستاورد مهمی برای سه کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،

اهم صحبت های رئیس مجلس به نقل از خبرگزاری ها از این قرار است: 

*{با اشاره به نقش واضح کشورهای فرامنطقه ای در ایجاد تشکیلات تروریستی داعش} برخی کشورهای منطقه هم اشتباهاتی کردند اما ایران و ترکیه در این زمینه مسئولیت شناسی داشتند و همچنین مذاکرات آستانه حرکت مثبتی بود و اجلاس سوچی هم که در حال برگزاری است، بسیار اهمیت دارد و می‌تواند زمینه حل و فصل سیاسی مساله را فراهم کنند.

*موضوع برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق شیطنتی بود که اسرائیلی‌ها به آن دامن زدند و توفیق مجدد بود که در این مساله به اهداف خود نرسیدند. البته تروریسم هنوز در منطقه خاتمه پیدا نکرده و کارهای ضد امنیتی در حال انجام است و از این رو همکاری های ایران و ترکیه باید ادامه یابد.

* تلاش داریم سطح روابط تجاری میان ایران و ترکیه را به بیش از 30 میلیارد دلار برسانیم این در حالی است که کشورهای مختلف در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند و ظرفیت ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی برای سرمایه گذاران ترکیه نیز وجود دارد.

*در زمینه محیط زیست و توریسم هم آمادگی فعالیت‌های مشترک داریم و زمینه‌های آن نیز موجود است و تسهیلات به سرمایه گذاران داده می‌شود. زمینه همکاری های منطقه ای میان ایران و ترکیه نسبت به گذشته در همه عرصه ها بسیار برجسته تر شده است.

رئیس مجلس ترکیه:وابط تجاری میان ایران و ترکیه باید با پول رایج محلی انجام شود

رییس مجلس ملی ترکیه نیز در این دیدار گفت: نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان عراق را باید نادیده گرفت و مهم حفظ تمامیت ارضی عراق است.

اهم صحبت های او از این قرار است: 

* لازم است روابط تجاری میان ایران و ترکیه به سرعت به سطح 30 میلیارد دلار برسد و حتی بیش از آن افزایش یابد، علاوه بر این تاجران و سرمایه‌داران ترکیه علاقه مند به همکاری با ایران هستند.

* روابط تجاری میان ایران و ترکیه باید با پول رایج محلی انجام شود و خوشبختانه اخیرا بین بانک مرکزی دو کشور تفاهم نامه ای در این زمینه به امضا رسید و اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است.

*لازم است سیاستی ایجاد شود که تمامیت ارضی و آزادی کشورهای منطقه در آن لحاظ شود و در این زمینه گفت وگو مهمترین کار است و ما مشورت با ایران را در این زمینه مهم می دانیم.

*آرزوی ما این است که جهان اسلام از درگیری‌ها رهایی یابد و لازم است در این زمینه در برابر تهدیدهای خارجی به نقطه نظر مشترک برسیم و در برابر نیروهای خارجی و محورهای شرارت که نمی‌خواهند دولت‌های ایران و ترکیه با هم همکاری کنند، مقابله کنیم.

 

لازم به ذکر است، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در راس یک هیات پارلمانی با استقبال دبیرکل مجلس ملی ترکیه، استاندار استانبول و محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در ترکیه وارد فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول شد.
لاریجانی قرار است در جریان سفر سه روزه خود به ترکیه در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی حضور یافته،به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرده و با برخی همتایان خود در حاشیه این اجلاس در خصوص روابط و همکاری های دوجانبه گفت و گو و تبادل نظر کند.
کشور ترکیه بعد از برگزاری نشست سال گذشته در کامبوج، میزبانی این مجمع را به مدت 2 سال بر عهده گرفته است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر