کد خبر: 33551
A

مطهری: مردم عزاداری کنند یا شادی؟

پیگیری‌های علی مطهری برای حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول، به جلسه علنی امروز کشیده شد و سرانجام نائب رئیس مجلس توانست، نظر مساعد نمایندگان برای تصویب یک فوریت اصلاح تعطیلی این روز را که مقارن با روز دوشنبه هفته بعد است، کسب کند.

مطهری: مردم عزاداری کنند یا شادی؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در توضیح «فوریت اصلاح تعطیلات رسمی کشور»، گفت:اولا بنا بود این طرح به صورت دو فوریتی مطرح شود که به هر حال فرصت نشد. مامی‎خواستیم به این تعطیلی امسال در هشتم ربیع الاول برسد. این طرح را با یک فوریت مطرح می‌کنیم. موضوع تعطیلی هشتم ربیع الاول- سالروز شهادت حضرت اماما حسن عسگری و آغاز امامت حضرتولیعصر- ابتدا در مجلس نهم مطرح شد و سپس در لایحه احکام دائمی توسعه کشورگنجانده شد.

مطهری در ادامه توضیح داد: بدون هیچ تناسبی میان این موضوع با برنامه های توسعه،‌ این تعطیلی در احکام بودجه گنجانده شد.  شورای نگهبان هم ابتدا مخالفت کرد و این مصوبه را حائز بار مالیدانست. سرانجام این لایحه به مجلس دهم رسید،‌ در این مجلس هم دوستانمی‎خواستند موافق و مخالف صحبت کنند، اما گفتند چون موضوع برای گذشته است، نیاز به صحبتنیست و این لایحه تصویب شد.

نائب رئیس مجلس معتقد است: «طرح لغو این تعطیلی به هیچ وجهجنبه سیاسی و فراکسیونی ندارد و از همه فراکسیون ها فوریت آن را امضا کرده اند.ما به مصلحت کشور و جایگاه مجلس اندیشیده‌ایم. این موضوع موجب وهن مجلس شده است. اولاروشن نیست در این روز مردم باید شادی کنند یا عزاداری؟ علاوه بر این فلسفه تعطیلییک روز، این است که این مناسبت بزرگ داشته شود. آیا با تعطیلی می‎توانیم این مناسبت رابزرگ کنیم یا اگر ادارات و رسانه ها فعال باشند، این مناسبت بزرگ می‌شود؟ هدف مااز این تعطیلی چیست؟

او به تأثیر منفی چنین تعطیلاتی بر اقتصاد کشور اشاره‌ داشت و اظهار کرد: اثر منفی اقتصادی یک روز تعطیلی را همه می دانند. با یک روزتعطیلی، درآمد دولت کاهش پیدا می کند. به هیچ وجه کار درستی نیست که یک روز بهتعطیلات کشور اضافه کنیم. مطلب دیگر این است که این روز مجاور با نهم ربیعالاول است.‌ به صورت سربسته می گویم که برخی در این روز مراسم هایی ایجاد می کنند کهمخل وحدت اسلامی است، تعطیلی این زمینه را فراهم می کند که به سمت این داستان هابروند.

مطهری در نهایت با تأکید بر مصلحت کشور و آبروی مجلس،‌ خطاب به همکارانش گفت: تلاش کنید این تعطیلی لغو شود،‌ شاید این مصوبه به تعطیلی پیش رو در هفته آینده نرسد، اما انشاءالله برای سالهای بعد لغو شود.

پس از صحبت‌های مطهری نوبت به یک نماینده موافق و مخالفرسید تا نظر خود را در این رابطه بیان کنند. علی اصغر یوسف نژاد در مخالفت با فوریت لغو این تعطیلی گفت: اگر این طرح فوریتش تصویب شود، یکشنبه آینده باید در کمیسیون مطرح شود،بعد به مجلس بیاید و به شورای نگهبان برود. از آنجا که روز دوشنبه تعطیل است،‌ پس این طرح به امسالنمی رسد. اما لازم است که تعطیلات را ساماندهی کنیم.

یوسف‌نژاد، با اشاره به این موضوع، تأثیر منفیاقتصادی نبود ساماندهی تعطیلات آخرهفته در میان استان های کشور و همچنین متوالی شدن تعطیلات وسط هفته در ایران با تعطیلاتروزهای شنبه و یکشنبه خارج از کشور را برشمرد و گفت: بیایید برای کلیهتعطیلات بررسی لازم را انجام دهیم. بر فرض می‎خواهیم در مورد تعطیلیهشتم ربیع الاول حرف بزنیم،‌ تبعا قانونی داریم اما اینکه بخواهیم برای هر مسئله ایقانون تصویب کنیم با تورم قانون مواجه می شویم. چون این طرح به امسال نمی‌رسد پسضرورت بررسی فوری ندارد.

نصرالله پژمانفر هم در قامت موافق این طرح به بیانتاریخچه تصویب تعطیلی هشتم ربیع الاول در مجلس نهم پرداخت با بیان این نکته که «درنهایت در دولت آقای روحانی، به دلیل مکاتباتی که انجام شد،‌ ایشان گفتندکه بارمالی این تعطیل را می پذیرند»، افزود: شرایط کشور را باید در نظر گرفت که تعطیل شدن کشور چقدر بارمالی تحمیل می کند.

سرانجام با نظر مثبت نمایندگان یک فوریت این طرحتصویب شد تا تعطیلی روز 8 ربیع بار دیگر در مجلس مورد بازبینی قرار بگیرد.


27217

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر