کد خبر: 33573
A

موافقت مجلس با یک فوریت طرحی برای حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 134 رای موافق با یک فوریت طرحی برای حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسگری (ع) و آغاز امامت امام زمان(عج) موافقت کردند.

موافقت مجلس با یک فوریت طرحی برای حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با 134 رای موافق، 28 رای مخالف، چهار رای ممتنع ازمجموع 197 نماینده حاضر با یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی موافقت کردند.
در ماده واحده این طرح آمده است: تعطیلی روز هشتم ربیع الاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور حذف می شود.
علی مطهری نایب رییس دوم مجلس به عنوان طراح یک فوریت این طرح گفت: ما در ابتدا می خواستیم این طرح را به صورت دوفوریتی مطرح کنیم ولی به دلیل آن که تصویب این طرح به هشتم ربیع الاول امسال نمی رسید بنا شد که به صورت یک فوریتی در مجلس بررسی شود.
وی افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح، تعطیلی هشتم ربیع الاول امسال پابرجا خواهد ماند و حذف تعطیلی از سال آینده اعمال می شود.
مطهری افزود: طرح تعطیلی هشتم ربیع الاول در مجلس نهم مطرح و در لایحه احکام دائمی به نحوی گنجانده شد، شورای نگهبان با این طرح مخالفت و بیان کرد که بار مالی دارد ولی نهایتا دولت از طریق معاون اول رییس جمهور در نامه ای به این شورا اعلام کرد که بار مالی ندارد و سپس رییس جمهوری نامه داد و شورای نگهبان در نهایت طرح را به مجلس ارائه و این طرح در مجلس دهم تصویب شد.
وی تاکید کرد: ما مصلحت کشور را در این می بینیم که مجلس این تعطیلات را حذف کند، چون مشخص نیست که این تعطیلی روز شهادت است یا روز آغاز امامت یا باید در این روز عزاداری کنیم یا شاد باشیم.
وی گفت: اگر این روز تعطیل نباشد مراسم در ادارات برپا می شود، مطبوعات مطلب می نویسند، تعطیل که شود عده ای به شمال می روند.
مطهری گفت: تعطیلات فشار به بخش خصوصی است و برای دولت نیز هزینه بر است، از سوی دیگر این روز مجاور با اول ربیع الاول است که افراد تندرو مراسم هایی را برگزار می کنند که مخل وحدت اسلامی است.
نماینده مردم تهران درمجلس افزود: هم اکنون موضوع آبروی مجلس مطرح است بهتر است نمایندگان به این طرح رای دهند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اواخر سال 1394 در بند «ح» ماده 37 قانون احکام برنامه های توسعه کشور تصویب کردند روز هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و آغاز ولایت امام زمان (عج) تعطیل رسمی باشد و در تقویم گنجانده شود.
این مصوبه در آن سال به دلیل این که تعطیلی برای دولت بار مالی داشت و این اشکال شامل اصل 75 قانون اساسی می شد به مجلس بازگشت اما نمایندگان دوباره بر مصوبه قبلی خود پافشاری کردند و این رفت و برگشت چندین بار انجام شد تا این که سال 95 به پایان رسید و در آغاز سال 96، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که تنها به بررسی این بند از احکام دایمی برنامه های توسعه کشور مربوط می شد، اعلام کرد که دولت بار مالی این تعطیلی را پذیرفته است.
بنابراین پس از تصویب دوباره این بند از لایحه، شورای نگهبان در مدت قانونی 20 روزه خود اعلام نظر نکرد و چون نظر خود را در این مدت تعیین شده اعلام نکرد، براساس قانون اساسی یعنی آن را تایید کرد.
پس از ابلاغ این لایحه و انتشار آن در روزنامه رسمی کشور، تمامی بندها و احکام لایحه برنامه های توسعه کشور به قانون تبدیل شده و باید اجرا شود ولی چون این ابلاغ پس از آغاز سال جدید (فرودین ماه) بود و تقویم ها قبل از آغاز سال منتشر می شوند، این روز تعطیل در تقویم 96 لحاظ نشد و امسال روز 6 آذرماه (هشتم ربیع الاول) تعطیل است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر