کد خبر: 33708
A

اردوغان: گروه های تروریستی که سعی در تجزیه سوریه دارند را به رسمیت نمی شناسیم/ عناصر تروریستی را ازترکیه اخراج می کنیم

رئیس جمهوری ترکیه با اعلام حمایت از تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی در سوریه گفت: ما نمی توانیم گروهک های تروریستی که سعی در تجزیه سوریه را دارند و دست آنها به خون مردم این کشور آلوده شده را به عنوان یک بازیگر مشروع به رسمیت بشناسیم.

اردوغان: گروه های تروریستی که سعی در تجزیه سوریه دارند را به رسمیت نمی شناسیم/ عناصر تروریستی را ازترکیه اخراج می کنیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «رجب طیب اردوغان» چهارشنبه در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین و حسن روحانی رئیسان جمهوری روسیه و ایران در سوچی روسیه افزود: در این چارچوب اخراج عناصر تروریستی که اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشور ما را هدف قرار داده است، از مهمترین اولویت های ما خواهد بود.
رئیس جمهوری ترکیه در ابتدای این نشست خبری با قدردانی از مهمان نوازی ولادیمیر پوتین و مسئولان روسیه به عنوان میزبان اجلاس افزود: مذاکرات فشرده ما با روسیه در موضوعات دوجانبه و موضوعات منطقه ای همچنان ادامه دارد و شاهد ثمره این امر در همه حیطه ها هستیم. در زمینه ادامه فزاینده این گفت و گوها جهشی که بدست آوردیم با آقای پوتین همفکر هستیم.
اردوغان به دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: با روحانی و دیدار دوجانبه در زمینه توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه ها به توافق رسیدیم.
وی همچنین افزود: امروز با دوستان خود آقایان پوتین و روحانی دیدارهای بسیار حساسی را انجام دادیم و موضوعات روز را با صداقت تمام مورد بررسی قرار دادیم. گام هایی که در راستای برقراری صلح در سوریه برداشتیم یک بار دیگر مرور کردیم. دیدیم که مناطق عاری از درگیری در کاهش خشونت در منطقه نقش اساسی را ایفا کرده و از این موضوع بسیار خرسند هستیم.
اردوغان گفت: در این دور از گفت و گوها، براساس پیشرفت های حاصله در مذاکرات آستانه و در راستای ارایه راه حل پایدار مساله در رابطه با کمک هایی که در روند ژنو می توانیم انجام دهیم هم به رایزنی پرداختیم.
وی بیان کرد: ما در این چارچوب و براساس تعریف ارایه شده در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل در زمینه کمک به آغاز به کار یک روند سیاسی همه جانبه، آزاد ، عادل و شفاف به رهبری و تحت حاکمیت مردم سوریه همفکر هستیم.
رئیس جمهوری ترکیه یادآور شد: تصمیم گرفتیم کنگره گفت و گوی ملی سوریه را که پیش بینی شد با اختیار عمل فدراسیون روسیه و در سوچی برگزار شود بر پایه این اصول ارزش افزوده مضاعفی را برای روند سیاسی مذکور به همراه آورد و به شکلی هماهنگ با این روند فعالیت کند.
اردوغان گفت: نشست رسانه ای امروز اولین گام منعکس کننده اساس همکاری ما است و تداوم این گام های مثبت بزرگترین آرزوی ما است. اما موفقیت این تلاش در گروه موضع طرفین و در راس رژیم و مخالفین آن است. در این روند ضمن ادامه موضع احترام متقابل به حساسیت های طرفین و پیروی از موضع سازگارانه که سه کشور ضامن تا به امروز از آن پیروزی کردند نقش بسیار حساسی را بازی خواهد کرد.
** عناصر تروریستی که اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه هدف گرفته اند را اخراج می کنیم
رئیس جمهوری ترکیه گفت: در این چارچوب اخراج عناصر تروریستی که اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشور ما را هدف قرار داده است از این روند به عنوان ترکیه از مهمترین اولویت های ما خواهد بود.
وی افزود: هیچ کس از ما انتظار نداشته باشد که با یک سازمان تروریستی که قصد اخلال امنیت ملی ما را دارد زیر سقف واحدی جای بگیریم . اگر ما می گوییم که طرفدار تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی سوریه هستیم و گروهکی که دست آن به خون آلوده شده و سعی در تجزیه این کشور دارد نمی توانیم به عنوان یک بازیگر مشروع ببینیم.
اردوغان ادامه داد: در دیدار و رایزنی ها امروز با آقایان پوتین و روحانی براهمیت اجرای اقدامات و پیشگیری هایی در راستای افزایش امنیت در سوریه تاکید کردیم .
رئیس جمهوری ترکیه گفت: برای اجرای مرحله به مرحله این اقدامات نیز بر روی گام های مختلفی که باید برداشته شود منجمله رسانده کمک های انسانی و بشردوستانه به دست نیازمند این کمک ها به شکلی مداوم و بدون وقفه و همچنین آزادی متقابل زندانیان و نظایر آنها و تمامی گام های لازم گفت و گو کردیم.
اردوغان افزود: بر این باور هستم که موقعیتی که امروز به آن رسیدیم نور امیدی خواهد بود در جهت تاسیس صلح و ثبات دوباره در سوریه و کاسته شدن از درد و رنج مردم است.
رئیس جمهوری ترکیه گفت: معتقدم حل مشکل ادلب و همچنین رفع مشکلات عفرین در روند صلح سوریه نقش بسیار مهمی را ایفا کردند و امیدوارم این همکاری مفید در بین کشورهای ما تاثیر مثبتی را برکل منطقه بگذارد و از تنش های موجود در منطقه و اختلافات مذهبی جلوگیری کند .
وی همچنین در پایان از تمامی اعضای مسوول جامعه مدنی دعوت کرد تا از تلاش های انجام شده و تصمیمات اخذ شده در اجلاس سوچی حمایت کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر