کد خبر: 34202
A

انتقاد از تحریم های یک جانبه و قوانین فرامرزی در تجارت گاز / تاکید بر همکاری میان کشورهای صادرکننده گاز

چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز شب گذشته – جمعه – در حالی به پایان رسید که کشورهای عضو این مجمع در بیانیه پایانی از تحریم های یکجانبه در تجارت گاز انتقاد و بر اهمیت همکاری میان کشورهای عضو تاکید کردند.

انتقاد از تحریم های یک جانبه و قوانین فرامرزی در تجارت گاز / تاکید بر همکاری میان کشورهای صادرکننده گاز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در این بیانیه بر موارد متعددی نظیر تایید حق حاکمیت مطلق و دائمی کشورهای عضو بر منابع طبیعی‌شان، نقش کشورهای عضو به عنوان عرضه کنندگان قابل اطمینان برای برآورده کردن نیازهای انرژی جهان و اهمیت ارزش گاری منصفانه برای منابع گاز طبیعی تاکید شد.
ابراز نگرانی عمیق در خصوص بکارگیری قوانین و مقررات خارج از مرزهای کشورها، انتقاد از تحریم های یک جانبه در تجارت گاز و نیز اهمیت همکاری و هماهنگی میان کشورهای عضو برای تحقیق و توسعه، تبادل اطلاعات و انتقال دانش و به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق در صنعت گاز از دیگر مواردی است که در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفت.

** تاکید بر نقش فعال ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری که به نمایندگی از ایران در این اجلاس شرکت کرده بود، در بدو ورود به بولیوی و در جمع خبرنگاران از ایران به عنوان بزرگترین کشور با ذخایر گاز طبیعی در جهان نام برد و تاکید کرد: ایران نقش فعالی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز و ایجاد هماهنگی در جهت توسعه و ارتقاء گاز در سبد انرژی جهان ایفا می کند.
وی همچنین آمریکای لاتین را منطقه ای پراهمیت دانست و گفت: توسعه و ‌گسترش همکاری با کشورهای آمریکای لاتین از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

** اتخاذ سیاست‌های همسو، گامی در جهت افزایش منافع جمعی کشورهای صادرکننده گاز
جهانگیری همچنین در اولین روز نشست نمایندگان کشورهای عضو مجمع صادر کننده گاز با بیان اینکه به رغم تلاش برخی از دولت‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه خاورمیانه، ایران به واقع گرانیگاه ثبات خاورمیانه است و تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای ارتقاء امنیت، ثبات و صلح پایدار در سطح منطقه به عمل می‌آورد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این موقعیت، شرایط لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های بین‌المللی فراهم کرده است و تامین منافع کلیه کشورهای عضو و تحقق اهداف مجمع را هدف اصلی فعالیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند و اتخاذ سیاست‌های هماهنگ و همسو را برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه علیه هر کشوری را بیش از پیش ضروری می‌بیند.

** حل موانع بانکی و برگزاری مستمر کمیسیون مشترک همکاریها، ضرورت توسعه ایران و بولیوی
معاون اول رییس جمهوری در ادامه سفر خود به بولیوی در ملاقات با اوو مورالس رییس جمهوری این کشور حل موانع بانکی و برگزاری مستمر کمیسیون مشترک همکاریها، برای توسعه مناسبات میان دو کشور را ضروری دانست و بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادی تاکید کرد.
رییس جمهور بولیوی نیز در این دیدار به نیاز این کشور به دانش و فناوریهای نوین اشاره کرد و خواستار برخورداری از تجربیات ایران در حوزه های مختلف بخصوص نانوتکنولوژی شد.

** آمادگی ایران برای انتقال تجارب به ونزوئلا
جهانگیری در ادامه و در دیدار با نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا نیز با بیان اینکه تحریم های یک جانبه آمریکا علیه کشورهایی که سیاست مستقل از این کشور دارند به انحای مختلف اعمال می‌شود، گفت: پیامد مثبت رفتار آمریکا برای کشور ما اتکا به توان داخلی و افزایش ظرفیت تولید ملی برای رفع نیازها بوده است.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه شرکتها و صنایع ایران در سالهای اخیر پیشرفت های ملموسی داشته اند، اظهار داشت: آمادگی داریم تا تجربیات خود را در همه زمینه ها در اختیار کشور دوست ونزوئلا قرار دهیم.
نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا نیز در این ملاقات با ابلاغ سلام گرم به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری کشورمان، خواستار تقویت مناسبات در عرصه های مختلف با ایران شد.
وی با تاکید بر توسعه همکاریها در چارچوب کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و ونزوئلا، گفت: همکاری شرکتهای نفت و‌گاز دو کشور می‌تواند بسترهای خوبی برای ارتقاء سطح همکاریها فراهم کند.

** تاکید بر ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر میان کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز
معاون اول رییس جمهوری در ادامه با تئودور اوبیانگ رییس جمهوری گینه استوایی دیدار و بر ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر میان کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد.
جهانگیری با استقبال از برگزاری اجلاس آتی سران کشورهای صادرکننده گاز در گینه استوایی، یادآور شد: ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز، آمادگی دارد تجربیات خود را در حوزه صنعتی و علمی بویژه بخش انرژی در اختیار گینه استوایی قرار دهد.
تئودور اوبیانگ رییس جمهوری گینه استوایی نیز در این دیدار به علاقه مندی های دو کشور برای توسعه همکاریها اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت هایی نظیر گاز، مناسبات خود را بیش از گذشته در سطح دوجانبه، منطقه ای و جهانی ارتقا دهیم.

** لیبی کشوری بزرگ و بااهمیت در جهان اسلام و قاره آفریقا است
معاون اول رییس جمهوری همچنین در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز و در دیدار محمد الطاهر سیاله وزیر خارجه لیبی با تاکید بر اینکه لیبی کشوری بزرگ و با اهمیت در جهان اسلام و قاره آفریقا است، اظهار امیدواری کرد با همت مردم و سران اقوام و طوایف این کشور هرچه سریعتر از بحران خارج شود.
وزیر خارجه لیبی هم در این دیدار با اشاره به شرایط کشورش در سالهای اخیر، گفت: اساس رابطه میان ملت ها است و ملت لیبی آرزو دارد که مناسباتش با دولت ایران ارتقاء یابد.
وی اجرای برخی طرح های مشترک نظیر ایجاد ارتباط دریایی میان دو کشور را گامی در جهت تامین منافع طرفین ارزیابی کرد و افزود: ما برای توسعه صنایع خود به ویژه در حوزه انرژی نیازمند کمک ایران هستیم.
به گزارش ایرنا، مجمع کشورهای صادر کننده گاز سازمانی تازه‌بنیان است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در 2008 تأسیس شد.
کشورهای عضو این سازمان که 42 درصد از تولید و 70 درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند، عبارتند از: ایران، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا.
سومین اجلاس کشورهای صادرکننده گاز دوم آذرماه سال 94 در تهران برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر