کد خبر: 34244
A

روایتی از فراز و فرودهای زندگی سیاسی مرد لابی‌های پشت‌پرده جریان اصولگرا

4 ماه بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری، فدایی یکباره در حالی که از ابتدای تشکیل جمعیت ایثارگران دبیرکلی این جمعیت را برعهده داشت از این پست استعفا داد؛ استعفایی که دلیل آن در آبان ماه مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «حاج حسین» اصولگرایان، کسی که در پشت پرده تصمیمات مهم و سرنوشتساز جناح راست قرار دارد و خط و ربط سیاسی او برکسی پوشیده نیست 7 آبان ماه درحالی که دو ماه قبل از دبیرکلی جمعیت ایثارگران کناره گیری کرده بود به سمت رئیسدفتر بازرسی رهبر انقلاب منصوب شد؛ پستی که وقتی ناطق نوری قصدکناره گیری از آن راداشت گفت به دلیل آنکه «نمی خواهم رفتارهای سیاسی فردی مانند بنده موجبات القایشبهه جانبداری دفتر مقام معظم رهبری از گروهی خاص را در اذهان فراهم کند، استعفادادم». 6 ماه بعد حسین فدایی، مرد پشت پرده اصولگرایان بر صندلی‌ای او تکیه زد.

سیاست‌ورزی روحانی غیرملبس

سیاست‌ورزی حسین فدایی اما با پیوستن گروه توحیدی بدر به ۶ گروه مبارز و انقلابی دیگر که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را شکلدادند آغاز شد. فدایی پس از پایان جنگ، به مدیر کلی بنیاد مستضعفان و جانبازانانقلاب اسلامی استان تهران منصوب شد و بعد از انحلال سازمان مجاهدین فعالیت سیاسیدر چارچوب تشکیلاتی را کنار گذاشت.

اواخر دولت دوم سازندگی در حالی که دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری 2خرداد 76 باقی مانده بود جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با دبیرکلی حسین فداییاعلام موجودیت کرد.

جاده صاف‌کن احمدی نژاد

بعد از ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان برای انتخابات مجلس هفتمحسین فدایی به عنوان دبیرکل جمعیت ایثارگران به مجلس هفتم راه یافت تا در پارلمانمسیر ورود محمود احمدی‌نژاد به پاستور را هموار کند. در ایام منتهی به انتخاباتریاست جمهوری نهم در حالی که علی اکبر ناطق نوری به عنوان رئیس شورای هماهنگینیروهای انقلاب در تلاش برای اجماع اصولگرایان بر سر نامزدی علی لاریجانی بود،حسین فدایی در پشت پرده از یک سو برای نامزدی محمدباقر قالیباف لابی می کرد و ازسوی دیگر به دنبال حذف لاریجانی و کناره‌گیری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از عرصهرقابت‌ها بود.  او درمصاحبه‌ای تلاشش برای انصراف آیت الله هاشمی از نامزدی در انتخابات را کتمان نکردهاست

هرچند هیچ کدام از تلاش های فدایی به نتیجه دلخواه او منجر نشد اما باکشیده شدن انتخابات به دور دوم حاج حسین به همراه سایر اصولگرایان بین آیت اللههاشمی و محمود احمدی نژاد، جانب شهردار جنجالی تهران را که با فوت علی اکبرابوترابی فرد عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی شده بود، گرفت.

صحنه‌گردانی‌های «حاج حسین»

نقش فدایی در صحنه‌گردانی تصمیم های حیاتی اصولگرایان به این انتخاباتختم نمی شود. در لیست انتخاباتی اصولگرایان برای مجلس هشتم و نهم که حاصل تلاش هایپشت پرده «حاج حسین» بود، ریاست غلامعلی حدادعادل در مجلس هفتم نیز نتیجه لابی‌هایدرون‌پارلمانی فدایی بود. 

اما لابی گری او برای رئیس ماندن حدادعادل در مجلس هشتم نتیجه نداد واین طیف صندلی ریاست مجلس را به علی لاریجانی واگذار کرد. او در انتخابات مجلس نهمنیز اگر چه در تهیه لیست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان نقش مهمی داشت اما خود درکمال ناباوری از راهیابی به بهارستان بازماند و در انتخابات مجلس دهم هم ترجیح داددر پشت صحنه باقی بماند و در شب‌نشینی‌های منزل غلامعلی حدادعادل لیست ائتلاف بزرگاصولگرایان را بدون نام خود ببندد؛ لیستی که البته شکست سختی در انتخابات خورد. 

تلاش فدایی برای پیروزی رئیسی

از آن انتخابات که شکست اصولگرایان را در پی داشت 4 سال گذشت؛ این بارهم «حاج حسین» پشت پرده برنامه‌ریزی اصولگرایان برای انتخابات اردیبهشت ماه قرارداشت.

 4 ماه بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری، فدایی یکباره در حالی کهاز ابتدای تشکیل جمعیت ایثارگران دبیرکلی این جمعیت را برعهده داشت از این پستاستعفا داد؛ استعفایی که دلیل آن در آبان ماه  مشخص شد. او پس از کناره‌گیریعلی اکبر ناطق نوری از ریاست دفتر بازرسی رهبری جانشینش شد. «حاج حسین» که ازاواخر دهه هفتاد به بعد در پشت صحنه تصمیم‌گیری های حیاتی اصولگرایان حضور داشتهبر صندلی کسی تکیه می زند که در سال 84 با علم کردن «شورای همانگی نیروهایاجتماعی» در برابر «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب» جرقه های دلخوری و جدایی شیخ نور از راست‌گرایان را روشن کرد.

 29216

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر