کد خبر: 34368
A

انتقاد ۹سال پیش روحانی به دولت احمدی‌نژاد/مردم ایران عادت نداشته‌اند در تابستان پرتقال بخورند اما...

حسن روحانی در چهارم آذر سال ۸۷ در نشست صاحب‌نظران، پژوهشگران و مدیران بخش خصوصی حوزه کشاورزی گفت:مردم ایران هرگز عادت نداشته‌اند که در تابستان پرتقال بخورند اما متاسفانه دلارهای کشور صرف واردات پرتقال و سایر میوه‌های باغی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ‌ توجه به صنایع تبدیلی و اختصاص بخش قابل ملاحظه‌ای از تسهیلات بانکی به حوزه تولید ‌باید مد نظر قرار می‌گرفت. لیکن دلارهای نفتی کشور بیشتر صرف واردات محصولات کشاورزی شد تا تقویت و بهبود تولید و تنها کمتر از یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به صنایع تبدیلی اختصاص یافت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم ایران هرگز عادت نداشته‌اند که در تابستان پرتقال بخورند. اما متاسفانه دلارهای کشور صرف واردات پرتقال و سایر میوه‌های باغی می‌شود، آن‌هم نه در فصل خود که برای کنترل بازار باشد، بلکه در تابستان که یک اقدام غیرضروری و لوکس محسوب می‌گردد. واردات گسترده میوه بی‌تردید باعث اتلاف منابع ارزی کشور شده است.

روحانی اظهار کرد: توجه دولت به بخش کشاروزی نه تنها به عنوان یک مساله اقتصادی، بلکه باید به عنوان یک استراتژی در راه ایجاد امنیت غذایی مد نظر باشد. در خاورمیانه که پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده معضل اصلی و حتی منازعات بر سر منابع آب باشد، ما باید بخش کشاورزی را به عنوان بخش مهمی از مبحث امنیت ملی خود در نظر بگیرم و مولفه اصلی آن که برای ما آب و سیستم‌های آبیاری است بهبود ببخشیم. مساله دیگر در این بخش آن است که باید به کشت‌های جایگزین و محصولات جدید کشاروزی که با شرایط آب وهوایی ما سازگاری دارند روی آورد و کشور را به سمت خودکفایی در بخش کشاورزی و غذا سوق داد. لیکن چنین حساسیتی از مسوولین امر، فعلا استنباط نمی‌شود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر