کد خبر: 34774
A
نعمت احمدی در گفت گو با دیده بان ایران:

مجلس موظف است با ارائه مصوبات و استفاده از بودجه و اموال عمومی به یاری مالکان عینی پلاسکو بپردازد/ بنیاد مستضعفان می تواند بر تعداد واحدهای این ساختمان اضافه نماید و از آن به جهت کمتر گرفتن هزینه ساخت از کسبه استفاده نماید

وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اظهارات اخیر بنیاد مستضعفان در رابطه با اینکه کسبه پلاسکو موظف اند هزینه های بازسازی این ساختمان را تقبل کنند، اظهار کرد: با توجه به این که مالکان عینی ساختمان پلاسکو دچار ضرر و زیان انبوه مالی شده اند و بسیاری از مدارک و اسناد خود را در حریق از دست داده اند باید راهکاری از سوی مجلس جهت بهبود شرایط وضع آن ها اتخاذ گردد. بنده معتقدم مجلس شورای اسلامی با تکیه بر اختیارات خود مصوبه ای را با به کارگیری بودجه عمومی تصویب نماید و به مال باختگان پلاسکو یاری برساند.

مجلس موظف است با ارائه مصوبات و استفاده از بودجه و اموال عمومی به یاری مالکان عینی پلاسکو بپردازد/ بنیاد مستضعفان می تواند بر تعداد واحدهای این ساختمان اضافه نماید و از آن به جهت کمتر گرفتن هزینه ساخت از کسبه استفاده نماید

دیده بان ایران: مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن دوزان، در گفت‌وگویی در مورد اختلاف بین دو اتحادیه پیراهن‌دوزان و پوشاک تهران که رئیس اتاق اصناف ایران به آن اشاره کرده است، گفت: هیچ اختلافی بین دو اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن‌فروشان تهران با اتحادیه پوشاک وجود ندارد و اگر هم باشد چیزی درباره آن نمی‌گویم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اختلافاتی که بین این دو اتحادیه وجود دارد که منجر شده مسئولان مربوطه به تعهدات خود در قبال اصناف آسیب‌دیده پلاسکو عمل نکنند و بازسازی ساختمان پلاسکو به تعویق بیفتد، افزود: ساخت پلاسکو ربطی به اتحادیه‌ها ندارد و مالک آن یعنی بنیاد مستضعفان باید ساختمان پلاسکو را مجدد بازسازی کند.

وی بیان داشت: در حال حاضر شهرداری طرحی را برای بازسازی ساختمان پلاسکو ارائه کرده تا این ساختمان به صورت قبل ساخته شود، اما بنیاد مستضعفان به عنوان مالک می‌خواهد تعداد واحدهای ساختمان پلاسکو را به هزار واحد افزایش دهد ضمن اینکه پول ساخت را از کسبه بگیرد.

درودیان اظهار داشت: قطعا کسبه پلاسکو با افزایش تعداد واحدهای صنفی متضرر می‌شوند و فروششان پایین می‌آید و به همین دلیل با این امر موافق نیستند.

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران با بیان اینکه پیگیری موضوع ساختمان پلاسکو توسط وزیر صنعت، معدن وتجارت به معاونش واگذار شده است، گفت: در روز چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور شریعتمداری وزیر صنعت در رابطه با دلایل عدم پرداخت وام‌های بانکی، استهمال وام‌ها و دریافت مفاصا حساب دارایی کسبه آسیب‌دیده پلاسکو و بازسازی پلاسکو برگزار می‌شود.

درودیان اظهار داشت: به غیر از جسله مذکور بزودی جلسه‌ دیگری با حضور مسئولین بنیاد مستضعفان، شهردار تهران، شهردار منطقه 12 تهران، وزیر صنعت و اتحادیه پوشاک و اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان برای تصمیم‌گیری در مورد ساخت پلاسکو برگزار می‌شود.

 

لذا در تشریح همین امر، نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: برابر ماده 10 قانون اساسی، مالکین ساختمان ها باید به توافق با یکدیگر دست پیدا کنند. در واقع مالکین عینی که همان مالکان اصلی و کسبه پلاسکو هستند، لازم است جهت حل نمودن مشکلات خود با مالک مکلف   یعنی بنیاد مستضعفان به توافق برسند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از توافق ها می تواند به این شیوه باشد که در وهله نخست لازم است ساختمان ساخته شود، سپس پس از اتمام کار آن قیمت هر متر مربع از ساختمان برآورد شود (منظور از قیمت هرمتر از ساختمان قیمت مصالحی که در آن به کار رفته است نیز مدنظر است چرا که پس از اتمام ساختمان، عواملی همچون پروانه ساخت نیز بر روی قیمت آن ساختمان کشیده می شود) و سپس قیمت هر متر ساختمان بر اساس مصالح به کار برده شده از مالکین عینی گرفته شود.

 

احمدی همچنین افزود: در بازسازی ساختمان پلاسکو باید به مسائل امنیتی و مصالح مرغوب توجه بیشتری نمود چراکه یکی از عوامل مهم ریزش و تخریب پلاسکو، فرسوده شدن آن و عدم رسیدگی به وضعیت موجود آن بود. 

 

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: با توجه به این که مالکان عینی ساختمان پلاسکو دچار ضرر و زیان انبوه مالی شده اند و بسیاری از مدارک و اسناد خود را در حریق از دست داده اند باید راهکاری از سوی مجلس جهت بهبود شرایط وضع آن ها اتخاذ گردد. بنده معتقدم مجلس شورای اسلامی با تکیه بر اختیارات خود مصوبه ای را با به کارگیری بودجه عمومی تصویب نماید و به مال باختگان پلاسکو یاری برساند.

 

وی گفت: همچنین لازم به ذکر است که به جزء مجلس و قانون کسی نمی تواند مانع نزاع و درگیری بین بنیاد مستضعفان و مالکان عینی پلاسکو شود چرا که پس از تخریب ساختمان در سال گذشته بسیاری از ارگان ها و سازمان ها وعده وام های بلاعوض می دادند در صورتی که اینک شاهدیم این وعده ها جهت آرام نمودن جو حاکم برآن زمان بود.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: از دیگر راهکار های موجود جهت به توافق رسیدن بنیاد مستضعفان و کسبه پلاسکو این است که در عوض ساختمان ساختمان 1000 واحده، به تعداد واحد های این ساختمان اضافه کنند ببه عنوان مثال 1400 واحد بسازند و واحد های اضافه را به ارگان و یا کسبه های سایر بازار ها اجاره و یا به فروش برسانند تا مقداری از هزینه های بازسازی تامین شود و فشاری به هیچ کدام از مالکان این ساختمان وارد نگردد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر